millaisia reseptejä olette käyttäneet saaden lapset syömään sieniruokia?
muutenkin hyvät sienireseptit olisi tervetulleita.
ensi viikolla aion poiketa metsään ja toivottavasti saa tuoda tuliaisia kotiin. sieniruokia en kovin paljon ole tehnyt, muuten kokkaustaidot on hyvät.
Kommentit (19)
Lihapatojen sekaan, risottoihin jonkin verran, jauhelihan/murekkeen sekaan. Hyvä murekeohje löytyyy muuten Googlella -Viikonlopun lihamureke
Silppusin sen vain pieneksi enkä kertonut lapselle, mitä ruoka sisältää. Hyvin meni alas =)
ei mennyt kuin 30 min, kun kaikki 3 lastani oksensi. Eivät tienneet sienistä mitään, mutta äitini kertoi, kun ihmettelin, että miten ne kaikki sai mahataudin samaan aikaan. Minä en syönyt mureketta, koska minusta se oli outoa.
Ja ne sienet oli keltavahveroita, ei myrkkysieniä.
murusina ja jauhettuina kätevä lisätä moniin ruokiin. Ja oppivat pikkuhiljaa makuun. Antavat todella hyvää makua ruokiin.
sen jälkeen kuin asia paljastui, risottokin on saanut epäileviä katseita.
ajattelinkin pidemmän ajan syöttää niitä salaa ja sitten jossain veiheessa tehdä sienikastiketta, jossa ne näkyy selvästi. jos siinä vaiheessa sienet on mennyt muuan ruuan kanssa hyvin alas, niin eipä voi lapset vängätä vastaan :) (sama muuten koskee miestä.)
on meidän lasten yksi suosikki. Sieniin totuttautuminen aloitettiin aikoinaan sienikastikkeella, jota lapsi maistoi ihan vähän lihapullien tms ohessa. Sienten syömisestä emme ole tehneet mitään numeroa kotona, sillä mies ei pidä sienistä, minä taas pidän. Alkuun emme tehneet kotona lainkaan sieniruokia, vaan lapset saivat mummolassa aina maistella sieniruokia. Nykyisin teen kotonakin sieniruokia (etenkin silloin, kun mies sattuu olemaan työmatkalla).
lapsille pitää salaa syöttää sieniä? Mun äiti teki tuota aina, tekee kai edelleen, että laittaa ruokiin sieniä sellaisessa muodossa, että ne ei sieltä maistu eikä näy, ja sit nauraa syönnin jälkeen että söitte muuten sieniä!
Tai sit lapsille sanotaan, että syö vaan, ei ne sienet sieltä maistu. Miksi niitä sit sinne laitetaan jos eivät edes maistu? Mä teen sellaista ruokaa joka maistuu koko perheelle, ja jos on jotain mistä yksi perheenjäsen ei pidä, hänelle teen jotain muuta. Ihan turha kenenkään on pahaa ruokaa syödä, siitä ei mitään hyötyä ole.
Salaatin ohessa tuoreita herkkusieniä tuplaleivitettyinä ja pannulla paistettuna.
Jos haluaisi olla "altistamatta allergioille" olisi varmaan aika yksitoikkoinen ruokalista. Hehehe..
Olen laittanut esim. sienikastiketta, jauhelihakastikkeen sekaan, patoihin, kotitekoisiin pizzoihin ja risottoon.
Koska olen aloittanut antamaan perusruokaa jo yksivuotiaalle, niin meidän lapset ovat tottuneet näitä syömään ihan hyvin.
Nykyäänkin kun lapset on vähän isompia niin sieniruoat kuuluvat jo herkkuruokalistalle. :)
Jos haluaisi olla "altistamatta allergioille" olisi varmaan aika yksitoikkoinen ruokalista. Hehehe.. Olen laittanut esim. sienikastiketta, jauhelihakastikkeen sekaan, patoihin, kotitekoisiin pizzoihin ja risottoon. Koska olen aloittanut antamaan perusruokaa jo yksivuotiaalle, niin meidän lapset ovat tottuneet näitä syömään ihan hyvin. Nykyäänkin kun lapset on vähän isompia niin sieniruoat kuuluvat jo herkkuruokalistalle. :)
enkä halua altistaa lapsiani sille turhaan. Sienet sulaa joka tapauksessa aika huonosti, eikä niissä ole mitään elintärkeitä ravintoaineita.
Meillä ei lapsena ollut koskaan sieniruokia, koska äitini ei pitänyt sienistä. Olikin mulle mahtava elämäys, kun esikoulussa oli kerran sienikastiketta jauhelihapihvin kanssa. Vautsivau. Pidin kovasti ja ihmettelin kotona miksei meillä koskaan...
Nyttemmin omien lasten kanssa en kyllä hirveästi sieniruokia laita, mutta kaksi perusreseptiä on käytössä: sienirisotto ja sellainen vasikanlihakastike, johon tulee myös sieniä (sitruunamehulla maustettu kermainen kastike). Jälkimmäinen tarjotaan röstiperunan kera.
Sienipiirakkaa olen joskus kokeillut (Kotiliedestä otettu ohje), ja maistui itselleni, mutta lapset karsastivat (ainakin silloin monta vuotta sitten).
lapsille pitää salaa syöttää sieniä? Mun äiti teki tuota aina, tekee kai edelleen, että laittaa ruokiin sieniä sellaisessa muodossa, että ne ei sieltä maistu eikä näy, ja sit nauraa syönnin jälkeen että söitte muuten sieniä!
Tai sit lapsille sanotaan, että syö vaan, ei ne sienet sieltä maistu. Miksi niitä sit sinne laitetaan jos eivät edes maistu? Mä teen sellaista ruokaa joka maistuu koko perheelle, ja jos on jotain mistä yksi perheenjäsen ei pidä, hänelle teen jotain muuta. Ihan turha kenenkään on pahaa ruokaa syödä, siitä ei mitään hyötyä ole.
Siis tuollainen lällätys. Meillä latetaan kuivattuja sieniä kastikkeisiin yms ruokiin mutta ei se mikään salaisuus ole. Miksi tehdä jostain ruoasta joku mörkö tuollaisella. Muitakin uusia ruokiahan maistatetaan ja opetellaan tottumaan makuihin, samalla lailla sieniä voi opettaa syömään
että sienet aiheuttavat samanlaista vaivaa kuin laktoosi, eli ihmisellä voi olla sienisokeri-intoleranssi siinä missä laktoosi-intoleranssi. Ihan yhtä yleistä jopa. Sienistä ei ole olemassa samantapaisia tuotteita kuin maitotuotteista Hylat sun muut, joten helpompaa on olla syömättä sieniä, jotta ei tule mahavaivoja. Harva vaan tunnistaa noita vatsa-oireita sienistä aiheutuneiksi.
lapsille pitää salaa syöttää sieniä? Mun äiti teki tuota aina, tekee kai edelleen, että laittaa ruokiin sieniä sellaisessa muodossa, että ne ei sieltä maistu eikä näy, ja sit nauraa syönnin jälkeen että söitte muuten sieniä! Tai sit lapsille sanotaan, että syö vaan, ei ne sienet sieltä maistu. Miksi niitä sit sinne laitetaan jos eivät edes maistu? Mä teen sellaista ruokaa joka maistuu koko perheelle, ja jos on jotain mistä yksi perheenjäsen ei pidä, hänelle teen jotain muuta. Ihan turha kenenkään on pahaa ruokaa syödä, siitä ei mitään hyötyä ole.
mies ei suostu syömään kanaa, kalaa, eikä tiettyjä lihoja. heillä kotona ei tehty, eikä ole tottunut. äitinsä teki aina sellaista ruokaa, joka pojille varmasti kelpasi. aika yksipuolista siis.
itse olen kokkailumielessä aika kokeilevainen ja haluan välillä oppia jotain uuttakin. vaikka se makaroonilaatikko uppoaa takuuvarmasti kaikille, niin on kuitenkin kiva saada vähän uusiakin haasteita. sieniruuat nyt on aika ajankohtainen, enkä sellaisia ole paljon tehnyt. siitä se ajatus sitten lähti :)
ap
meillä, kun lapset eivät ole niille allergisia vaan saattavat maistaa vaarin tekemiä sieniruokia kommentoimatta negatiivisesti tai ilman jälkivaivoja. jotain siis omalle kokkaustaidolle sen suhteen olisi enemmän tehtävää ja uskoisin, että onnistuneilla respoilla se totuttelukin on miellyttävämpää.
ap
en halua altistaa allergioille.