Vielä teineistä (ov)
Oman 14-vuotiaani puheissa minua huolestuttaa, ärsyttää ja suoranaisesti vituttaakin se huoleton tapa, jolla hän puhuu että "sossu sitä ja sossu tätä ja sossusta saa ja sossu antaa jos ei halua mennä töihin" jne.
Nimittäin meidän perhe on siinä onnellisessa asemassa että meidän ei ole koskaan tarvinnut turvautua sosiaalitoimiston apuun. Lapsella ei siis voi olla siitä kokemusta. Turvaverkko on hyvä olla olemassa, mutta se on tarkoitettu tarvitseville ja heikoille, ei niille jotka kyllä kykenevät, mutta eivät vain viitsi.
Perheemme arvoissa ja elämässä tuo "sossu" on siis täydellisen vieras juttu - paitsi 14-vuotiaalle joka tuntuu tietävän ihan jokaisen tukimuodon, jota voi saada. En kyllä usko, että näin tarkkaan koulussakaan olisi asiaa läpi käyty.
Kommentit (10)
Mieheni poika hoki teini-ikäisenä, kun oli etsimässä omaa asuntoa, että sossu elättää ja hän aikoo "ottaa yhteiskunnalta omiaan pois" pistämällä sossun maksamaan vuokransa. :D Jätkä siis ei ollut koskaan käynyt töissä siihen mennessä.
Aika kovia saarnoja pidettiin miehen siskon kanssa pojalle siitä, miten maailma makaa. Että ihmiset tienaa itse elantonsa jne. Nyt poika on onneksi ollut jo muutaman vuoden töissä eikä ole kuulunut enää vuosiin noita sossupuheita.
meidän lapset, vaikka vanhimmat on jo 17 v, ei edes tiedä, mikä sossu on. ja että vois elää tekemättä työtä tms.
Joo ja meillä ainakin just kasilla tai ysillä oli aiheesta koulussakin, piirrettiin tukiverkko missä oli kanssa varusmiehen tukirahat ja vaikka mitä : )
Hyvä että sisäistää noi jutut : p
Turvallisuuden tunne on kaikkein tärkein että saa järkeviä päätöksiä aikaan
Eiköhän ne sossupuheet siitä--- pääsee töihin niin huomaa että on paljon mielenkiintosempaakin kun vaan istua perseellään päivät pitkät
nykyajan ilmiö. Nuoret kasvavat ajatukseen, että yhteiskunat kyllä antaa tukirahaa, jos ei tee mitään. He heittäytyvät sen varaan itsestäänselvästi. Olen lukenut jotakin artikkeleita aiheesta.
Oma lapseni opiskelee tällä hetkellä toimeentulotuen ja asumistuen avulla, mutta yrittää päästä niistä irti heti kun joku vaan ottaa töihin. Tänä kesänä ei päässyt alaikäisyytensä takia, mutta odottaa tulevaa vuotta kun täyttää 18. Aikoo ajaa ajokortinkin siksi, että kortillinen saa helpommin töitä. Muuten se ei niin välttämätön PK-seudun julkisessa liikenteessä olisi.
nuoresi liikkuu?
Osoitatko ärtymyksesi? Onko nuori vain huomannut, että TÄMÄ on se juttu, jolla sinut saa hereille..?
nuoresi liikkuu?
Osoitatko ärtymyksesi? Onko nuori vain huomannut, että TÄMÄ on se juttu, jolla sinut saa hereille..?
En yleensäkään osoita ärtymystäni tämäntyyppisistä asioista, sillä mulla on vanhempiakin lapsia, joten samaan ansaan en enää mene. Koska mitä enemmän nalkutat jostakin, sitä enemmän teini voi just siihen asiaan fiksaantua.
No, ehkä tää on vaan sitä maailman muuttumista, joka pitää meidän kalkkistenkin hyväksyä. :=)
Oman 14-vuotiaani puheissa minua huolestuttaa, ärsyttää ja suoranaisesti vituttaakin se huoleton tapa, ---
nuoret tuntevat vanhempiensa ilmeet ja eleet paremmin kuin nämä itse yleensä edes tajuavat.
Luulen, että nuoresi hyvin tietää juuri tämän, minkä itse yllä toteat, ja kiusallaan höpöttelee sossujuttujaan. :)
Kyllä sossusta saa japitääkin hakea kaikki rahat, joihin on oikeutettu. Mutta sillä erotuksella, että pitää kyllä yrittää saada töitä. Nuorihan on fiksu, kun tietää jo kaikki tukimuodot.
Äiti on sosiaalityöntekijä, joten kun työnhaku ei onnistunut, passitti sossuun hakemaan rahaa (itse eri sossussa töissä). Se raha oikeesti kuulu mulle, mutta se piti vaan valittaa aina läänin(/hallinto)oikeuteen asti, ja sitä piti odottaa puoli vuotta. Äiti kun tiesi, että opiskeluja aloittavalle jokainen satanen merkitsi paljon, ja sen oma palkka ei ollut liika iso. Vanhempien ei kuulunut silloin elättää mua, kun olin jo yo. Tuo laki kyllä muuttu sittemmin, mutta pointti on siinä, että pitää tietää, että sitä rahaa saa ja voi hakea ennen kun vaatteet putoaa päältä (laihtumin ruuattomana ja vaatteiden vanhentuminen...). Eri asia sitten jos alkaa kokonaan sossun elätiksi eikä hae töitä/opiskelupaikkaa, ne on sitten niitä luusereita, jotka ei edes viitsi yrittää.
ärsyttää oikein paljon, niin sano sille kaikkitietävälle nuorelle, että käy pyytämässä sieltä sossusta vähän huvittelurahaa. Lupaa vaikka, että voi sitten lähteä niillä sossun antamilla rahoilla risteilylle kavereidensa kanssa...
Meinaan vaan, kun olen töissä tiettyjen vammojen vertaistukiryhmissä huomannut, että useimmat ihan korkeakoulutetut ja täysijärkiset aikuisetkaan ei tunne kaikkia edes itseään tai perhettään koskevia tukimuotoja. 14-v teini joka ne tuntee, on todella poikkeuksellinen!