Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto sisältää seuraavia opittuja asioita:
Koulunkäyntiavustajan työn toimintaympäristöt, työn eettiset ja yhteiskunnalliset lähtökohdat; humanismi ja holistinen ihmiskäsitys.
Toimenkuvat, lait ja asetukset, päivähoitojärjestelmä, yleis-ja erityisopetus perusopetuksessa,vapaa-ajan toiminta (aamu- ja iltapäivätoiminta ja kerhot)
Atk:n perustaidot,työssä oppiminen: oman työn tutkiminen.
Yhteistyö ja vuorovaikutustaidot:omat viestintätaidot.
Koulunkäyntiavustajan työn eettiset periaatteet.
Työssä jaksaminen ja oman työn arviointi.
Ihmisen kasvu ja kehitys eri ikävaiheissa: keskeiset kehitystehtävät.
Kehityksen esteet ja häiriöt: erikoispedagogiikan perusteet
Kasvatukselliset tavoitteet päivähoidossa, koulussa ja vapaa-ajan toiminnassa.
Erilaiset kasvatusnäkemykset ja kasvatustietoisuus.
Eri ikäisten kasvun tukeminen.Vuorovaikutustaidot työyhteisössä ja perheiden kanssa.
Vaitiolovelvollisuus.
Oman työn arvioiminen ja kehittäminen.
Oppimisprosessit, -teoriat ja-tyyli
Vaihtoehtoiset pedagogiset suuntaukset.
Yksilöllinen ja tarkoituksenmukainen ohjaus.
Ohjauksen suunnittelu, valmistelu ja toteutus.
Erilaiset oppimisvaikeudet. Tarkkaavaisuus- ja käytöshäiriöt,sensorinen integraatio,puheen ja kielen häiriöt, hahmotushäiriöt.
Omat ohjaustaidot, luova toiminta ja ilmaisutaidot.
Ryhmädynamiikan tuntemus ja ryhmän ohjaus.
Yleis- ja erityisopetus.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot opetustilanteissa ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa.
Ammattietiikka: vastuullisuus, johdonmukaisuus ja omien ratkaisujen perustelut.
Tuen tarpeen arviointi ja yksilöllinen avustamisprosessi.
Sairaan lapsen hoito: pitkäaikauissairaudet ja sairastumistilanteet.
Ensiapu
Ergonominen työote.
Liikunta- ja aistivammat, kehitysvammaisuus ja autismi.
puhetta tukevat ja korvaavat AAC-menetelmät.
Tietokoneavusteinen opetus, apuvälineet ja laitteet.
Työssä oppiminen: vammaisten ja autististen ryhmät ja luokat.
Yhteistyö ja vuorovaikutustaidot verkostotyössä.
eettisyys vammaisen tukemisessa.
Kaikki neljä näyttöä joihin kuului edellä kerrottuja,
-Koulunkäyntiavustajan työn toimintaympäristöt 10 ov
-Ihmisen kasvun tukeminen 10 ov
Oppimisen ohjaaminen 10 ov
Toimintakyvyn tukeminen 10 ov
Koulunkäyntiavustaja on oppilasta varten ei opettajaa varten.
Koulutuksessa painotettiin sitä, että koulunkäyntiavustaja on asantuntija oppilaasta, jota avustaa ja tietää oppilaan asiat koska on hänen kanssaan...
Koulunkäyntiavustaja ei ole kahvinkeittäjä, monistaja jne. Ei tarvitse myöskään opettaa, sillä opetusvastuu kuuluu opettajalle, avustaja valvoo että oppilas tekee määrätyt tehtävät...
Kommentit (9)
onko se sinun mielestäsi kasvatustieteen maisteri vai koulunkäyntiavustaja? Itse kannatan kyllä jälkimmäistä, kouluissa kun ei ole monistajia.
Jos monistamiseen tarvii apua niin kai sitä voi pyytää keltä tahansa.
kouluissa kun ei ole monistajia.
on järkevämpää pyytää avustaja kopioimaan kuin jättää avustaja luokan kanssa avustelemaan ja lähteä opettajan monistamaan.
Jos monistamiseen tarvii apua niin kai sitä voi pyytää keltä tahansa.
kouluissa kun ei ole monistajia.
on järkevämpää pyytää avustaja kopioimaan kuin jättää avustaja luokan kanssa avustelemaan ja lähteä opettajan monistamaan.
Jos monistamiseen tarvii apua niin kai sitä voi pyytää keltä tahansa.
kouluissa kun ei ole monistajia.
t: edellisen kirjoittaja.
Eikä mulla tuossa viestissä mistään arvovallasta ollutkaan kyse, kunhan totesin.
on järkevämpää pyytää avustaja kopioimaan kuin jättää avustaja luokan kanssa avustelemaan ja lähteä opettajan monistamaan.
Jos monistamiseen tarvii apua niin kai sitä voi pyytää keltä tahansa.
kouluissa kun ei ole monistajia.
Itse opettajana työskennellessäni olen monta kertaa saanut huomata, että hyvä koulunkäyntiavustaja on arvokkaampi kuin painonsa arvosta kultaa:) Erityisesti suurten ryhmäkoiden aikakaudella, jolloin joka luokassa on vähintään 2-5 erittistarpeista lasta, opettajan työ olisi jokseenkin mahdotonta ilman pätevää avustajaa. Kanssani työskennelleistä erityisesti kaksi ansaitsisi kymmenen pistettä ja papukaijamerkin; olimme loistava tiimi. Kaksi ammattilaista yhdessä ja molemmilla selkeä roolijako. Oli ihana kesksutella lapsista ja koulunkäynnistä iloineen ja murheineen ihmisen kanssa, joka oikeasti tiesi mistä puhuttiin ja jonka mielipidettä ammattilaisena ja yksilönä arvostin kovasti.
Olkaa rinta rottingilla ammattiylpeitä koulunkäyntiavustajat!! Teette tärkeää ja todella arvokasta työtä:)
terkuin opettaja
T: Toinen ope, joka erittäin mielellään ottaa luokkaansa pätevän avustajan!
Itse opettajana työskennellessäni olen monta kertaa saanut huomata, että hyvä koulunkäyntiavustaja on arvokkaampi kuin painonsa arvosta kultaa:) Erityisesti suurten ryhmäkoiden aikakaudella, jolloin joka luokassa on vähintään 2-5 erittistarpeista lasta, opettajan työ olisi jokseenkin mahdotonta ilman pätevää avustajaa. Kanssani työskennelleistä erityisesti kaksi ansaitsisi kymmenen pistettä ja papukaijamerkin; olimme loistava tiimi. Kaksi ammattilaista yhdessä ja molemmilla selkeä roolijako. Oli ihana kesksutella lapsista ja koulunkäynnistä iloineen ja murheineen ihmisen kanssa, joka oikeasti tiesi mistä puhuttiin ja jonka mielipidettä ammattilaisena ja yksilönä arvostin kovasti.
Olkaa rinta rottingilla ammattiylpeitä koulunkäyntiavustajat!! Teette tärkeää ja todella arvokasta työtä:)
terkuin opettaja
Kouluavustaja on jo eri juttu, mutta en sitä teetä hänelläkään.
ope
ja pitää sitä maailman tärkeimpänä.
Hohhoijaa....