Onko 4,5 kg vauva tuskasampi synnyttää kuin 3,5 kg?
Kommentit (14)
synnytyskipuihin. Ehdottomasti suurin ja tuskallisin osa on pää, ja se voi pullealla vauvalla olla paljon pienempi kuin laihalla toverillaan. Toiseksi eniten vaikuttaa hartiat, etenkin joillakin pojilla voi olla syntymästä asti hartialinja mallia ladon ovi, joka luonnollisesti vaikeuttaa synnytystä.
Paino alkaa vaikuttaa vasta ihan ääritilanteissa, tyyliin vauva on lähes seitsemänkiloinen sokerivauva.
kun pullautin isomman, verrattuna pienempään. Mutta toisaalta pienin oli esikoinen eli eivät ihan vertailukelpoisia. :)
ponnistelin 4,3 kiloista poikaa paljon kauemmin kuin 3,1 kiloista tyttöä. Poikaa ponnistin 30min ja todella sai ponnistella ja tyttö tuli 2 minuutissa eikä tarvinnut kyllä ollenkaan naama punasena pusertaa, tuli melkein itestään parilla pikku työnnöllä eikä paikatkaan revenny lainkaan kun pojan kohdalla tehtiin eppari ;)
ponnistelin 4,3 kiloista poikaa paljon kauemmin kuin 3,1 kiloista tyttöä. Poikaa ponnistin 30min ja todella sai ponnistella ja tyttö tuli 2 minuutissa eikä tarvinnut kyllä ollenkaan naama punasena pusertaa, tuli melkein itestään parilla pikku työnnöllä eikä paikatkaan revenny lainkaan kun pojan kohdalla tehtiin eppari ;)
että poika oli esikoinen! Jos olisivat syntyneet eri järjestyksessä niin olisi voinut olla helpompaa...
päänympärys jokseenkin sama, toinen oli helpompi
Itse olen synnyttänyt kaksi nelikiloista tyttöä ja yhden viisikiloisen pojan. Vaikein oli esikoinen, tarjontavirheen vuoksi. Silloin jouduttiin tekemään eppari. Toinen, nelikiloinen tyttö syntyi luomuna, ei tarvinnut ommella. Kolmas, viisikiloinen poika syntyi ilokaasun avulla, kaksi tikkiä.
Ponnistusvaihe sattui kyllä enemmän 4,5-kiloisen kanssa, mutta siihen saattoi vaikuttaa sekin että se oli esikoinen. Pää tuli vielä ihan suosiolla ulos, repesin vasta hartioiden kohdalla.
Avautumisvaihe oli pahempi pienemmän kohdalla, mutta kai lähinnä siksi että se tapahtui paljon nopeammin kuin ekalla kerralla, enkä ehtinyt saada epiduraalia.
Esikoinen ja kaksi nuorempaa ollut 3 kilosia, kakkonen oli 4,5 kilonen.
Kakkonen oli varmaan helpoin synnytys.
Pään tarjonta on oleellisin, jos tulee kasvot edellä niin paha juttu. Ja kun maalaisjärjellä ajattelee että miten iso naama on kun naamaedellä tulee verrattuna päälakeen, päälaki edellä ei niin paha ja aukileet toimii synnytystäkin varten, pää puristuu synnytyksessä, ehkä kasvotarjonnassa puristuminen ei ole luontanen oikein?
Suurin lapsista (keskimmäinen) painoi 4,5 kg ja hänen synnytyksensä oli helpoin. Toiset oli 3,9 ja 3,6 kiloa ja molempien ponnistusvaihe oli paljon pidempi ja vaikeampi kuin tuon vauvoistani suurimman.
seuraava oli pienempi ja kipuja ei juurikaan ollut.
Molempien ponnistus kesti 9 min.
Mulla kaksi n. 3,5 kg ja kaksi yli nelikiloista ja kyllä ne nelikiloiset oli kivuliaampia. Varsinkin tää neljäs synnytys, onneksi oli viimeinen.
sanoa että vaikka pälle 2kg olen synnyttänyt niin kyllä sekin sattui aivan hirveästi... Oikeasssa olette pään koko, jhartiat ja tarjonta ratkaisee enemmän mitä paino.
4 kg vauvan synnyttäminen ei ollut tuskallisempaa kuin 3,5 kg, päinvastoin.