Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätänkö lapsen kerhoon vaikkei suostuisi jäämään?

Vierailija
15.09.2010 |

Lapsi arastelee etenkin vieraita aikuisia, kotihoidossa yhä mutta paljon kyläilemme ja käymme yhdessä perhekahviloissa jne. Nyt sitten 2½-vuotiaana mahdollisuus jäädä kerhoon, jossa ei vanhempien kuulu olla mukana. Mitä teen, jos lapsi ei suostuisi jäämään? Todennäköisesti viihtyy kunhan äiti vaan on poissa, mutta se jääminen. Jätänkö tuon ikäisen vaan reippaasti vaikka takertuisi, vai jätetäänkö koko kerho jos ei tahdo jäädä? Mikähän olisi oikea tapa toimia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä veisi kun on noin pienestä kysymys. Ellei sitten sulla olisi jotain tärkeää ohjelmaa kerhon ajaksi itsellesi...

Mulla oli sama tilanne 4v:n kanssa aikoinaan. Mutta tyttö oli jo sen verran iso, että asia puhuttiin aina kerhomatkalla tai kotona, eikä kerhopaikassa enää ollut jäämisestä epäselvyyttä. Me sovittiin, että käy kerran viikossa kerhossa, vaikka sitä olisi ollut kolme kertaa viikossa. Ajattelin, että saa siinä pidettyä kaverisuhteita yllä, kun kuitenkin viihtyi hyvin muutaman samanikäisen tytön kanssa siellä ja kerhomatkoillakin.

Vierailija
2/5 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pakottanut 3-vuotiastani jäämään srk:n kerhoon, jossa ohjaajat eivät vaikuttaneet edes yrittävän ottaa häntä mukaan. Tai siis jätin, mutta kuuntelin huutoa oven takaa, ja kun se ei ollenkaan loppunut, menin hakemaan lapsen pois. Tuossa oli kyllä kysymys pitkälti ohjaajien ammattitaidottomuudesta tai asenteesta. Monilla muilla kävi samoin.

Vähän myöhemmin lapsi aloitti toisessa kerhossa, ja kaikki lähti sujumaan tosi hyvin. Sinnekin hän jäi hieman itkien, mutta henkilökunnan otteesta näki heti, että lapsi on hyvissä käsissä. Pian itkut loppuivatkin ja lapsi viihtyi kerhossa.

Eli: En antaisi heti periksi, jos ohjaajat vaikuttavat sellaisilta, että homma on hanskassa. Jos taas itselläkin on kerhosta huono fiilis, en jättäisi lastani sinne itkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttele kerhon ohjaajien kanssa. He ovat pääsääntöisesti ammattitaitoisia ja ihania ihmisiä. Lapsi kannattaa jättää reippaasti kerhoon mutta pyydät ohjaajia soittamaan, jos itku tulee eikä lapsi rauhoitu. Lapselle kannattaa myös puhua etukäteen, että hän jää kerhoon leikkimään muiden lasten kanssa ja äiti hakee sitten kotiin parin tunnin päästä. Meillä on tosi ujo tyttö mutta kerho on yllättäen alkanut hienosti!

Vierailija
4/5 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhaan olen joskus jättänyt lasta ja lapsi on itkenyt perään.

Mutta kävin silloin töissä, en vie jos olen kotona eikä lapsi tuon ikäsenä halua jäädä yksin.

Meillä mietitään kerhoon jäämistä 4- vuotiaan ujon kanssa. Lasta jännittää meneminen mutta tykkää olla sielä ja kerhon jälkeen on aina innoissaan.

Tälläsen lapsen kanssa voi jo jutella asioista ja lasta voi lohduttaa erilailla. Me ollaan puhuttu peloista ja jännittämisistä, ei niistä oikein voi 2- vuotiaan kanssa puhua. Se vaan kiljuu kun jää yksin.

Mies kehui miten meidän 3 täyttävä voi ensi vuonna mennä kerhoon kun olen hoitovapaalla vauvan kanssa mutta en jätä jos lapsi ei sinne halua mennä ja jäädä. Voisi sitten kuopuksen kanssa mennä vaikka uimaan mutta en halua jättää lasta ulisemaan ikävää jos ei ole pakkorakoa, siis työtä vaikka.

Voihan sitä pidempään koittaa käydä ja lähtee vaikka kotiin jos ei tahdo mennä. Voi pitää taukoa ja koittaa joulun jälkeen uudestaan?

Vierailija
5/5 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itkevän lapsen kerhoon ja pitää sitä oikeana ratkaisuna.

Itse en jättänyt lasta väkisellä kerhoon, mistä sain kyllä kuulla kritiikkiä (curling curling). Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä että valintani oli lapselle juuri oikea. Hänestä on kasvanut oikein reipas, sosiaalisesti lahjakas ja itsenäinen koululainen.

Sinä varmasti tunnet oman lapsesi ja osaat arvioida kannattaako hänet jättää sinne kerhoon vai ei :)