Sikiön sydämen lokeroita ei löydy?
Heippa!
Kellä olisi kokemusta sellaisesta kuin että sikiön sydämen lokeroita ei ole löytynyt rakenne-ultrassa? olen 22 viikolla.
Kysyin lääkäriltä että onko vakavaa ja tarviiko huolestua niin kuulemma ei tarvitse huolestua, että ne lokerot kehittyvät viimeistään 24 viikiolla... mutta minkäs teet... Kaksi kertaa on nyt kurkattu, että joko kaverilta ne löytyisi mutta ei. Viikon sisään pitäis äitipolilta soittaa ja antaa aikaa että siellä tutkittais paremmin... sydänäänet normaalit, verenkierto ok mut lokeroita ei löydy..?
Kommentit (7)
toisella näkynyt vielä rakenneultrassa, eikä sen jälkeenkään, vaikka ultrattiin useasti muista syistä. Viikolla 24 ultrasi sellainen lääkäri, joka hoitsujen mukaan oli siinä asiassa oikein spesialisti ja kyllä hän sitten ultrasikin, se kesti ja kesti, mutta ei vaan saanut näkyviin vaikka kuinka yritti. No, kaksoset sitten syntyivät jo viikolla 25+5 ja kyllä oli lokerot kunnossa, eli joskus niitä ei vaan saada näkyviin.
Hei, mulla on hieno poika, jolta uupuu sydämen vasen kammio kokonaan. Kyseessä on vakava sydämen rakennevika, jota ei ihme kyllä aina ultrassa huomata ihan raskauden viimeisilläkään viikoilla. Näitä lapsia syntyy Suomessa muutamia kymmeniä vuosittain. Sydämen rakenteet kehittyvät sikiöllä jo 9-12 raskausviikkoon mennessä ja sydämen rakennepoikkeamat myös ovat ihan raskauden alkuvaiheen kehityshäiriöitä. Yliopistosairaaloissa kannattaa pyytää lasten kardiologia tekemään ultra, koska äitipoleilla ultria tekevät ne samat lääkärit kuin neuvoloissakin ja minikokoisen sydämen ultraaminen on tosimiesten ja -naisten hommaa. Toivotaan, että vauvasi sydän on sellainen kuin pitääkin!
Tarkoitatteko kammioita ja eteisiä?
Kuten tuossa joku sanoikin, voi hyvinkin olla että jos nelilokeronäkymää (eli niitä kammioita ja eteisiä) ei saada näkyviin, vauvan sydämessä voi olla jotakin pahasti vialla. Mutta hyvä jos pääset jatkotutkimuksiin, itse en ainakaan saisi rauhaa ennen kuin asia on varmistettu. Jos sitten todetaan että kaikki on kunnossa niin hyvä juttu mutta tutkittava asia olisi kunnolla.
Saat ties minkälaisia viisauksia ja pelotteluja.
Ootat nyt aikaa sinne takempaan tutkimukseen. Viikot on kuitenkin päästetty jo 24:ään joten eiköhän kaikki ole ok.
Älä ole huolissasi,minulla oli sama juttu 2 vuotta sitten. Lokeroita ei löytynyt,mutta kaikki oli muuten hyvin. Pelkäsin kuollakseni, että vauvalleni käy jotain tai ettei sydän kehity kunnolla. Vaikkei lokeroita ultrassa löytynytkään,niin ihan terve 2-vuotias epeli meillä riehuu tuossa olohuoneessa :)
Kiitos todella paljon vastauksistanne =) helpottaa todella paljon kuulla että myös muulla käyny näin, mutta kuitenkin onneksi kaikki on hyvin =) hyvää jatkoa teille =)