Kukaan tehnyt Kuntoutumisen tukemisen NÄYTTÖSUUNNITELMAA (aikuispuoli)
Olen tätä nyt aamu viidestä saakka vääntänyt. Alkaa olla jo suht hyvïssä kantimissa, mutta 2 pallukkaa tuottaa oikeasti harmaita hiuksia. Näyttöympäristönä kehitysvammaisten lasten hoitopaikka, jossa monivammaisia /monisairaita lapsia (suurin osa liikkuu korkeintaan ryömien, eivät syö itse, ovat vaipoissa jne, ikähaarukka 2-12v)
Miten siis avaisin nämä kriteerit:
* Huomioi taiteen ja kulttuurin merkityksen toimintakykyisyyden tukemisessa ja käyttää niitä hoidon laadun parantamiseen
ja
*Osaa käynnistää ja ohjata harrastuksia sekä ohjata yhteiskunnalliseen toimintaan osallistumisessa
ISO kiitos, jos joku jaksaa auttaa!
Kommentit (6)
varmaankin riittää että tiedät mitä vaihtoehtoja esim harrastuksissa yhteiskunnalla on tarjota monivammaisille lapsille/nuorille. Eihän kaikkea voi konkreettisesti näyttää vaan usein riittää että mistä sitä tietoa tarpeen tullen saa.
Noiden pallukoiden kanssa meni oikeesti monta kertaa hermot, arghh!
Taiteen ja kulttuurin merkitys: Virkistäytyminen, erilaiset tapahtumat ja riennot, ne on taidetta ja kulttuuria, musiikin kuuntelu, laulaminen, kerhot siihen liittyen. Miten nämä vaikuttavat erityisesti psyykkiseen hyvin vointiin. piristävät, tuottavat iloa, iloinen ihminen voi paremmin, on vastaanottavaisempi, häiriö käyttäytymiset vähenee jne... Musiikki on yleensä kehitysvammaisille tosi tärkeää. Toiset piirtävät, maalaavat, tuottavat itse. se on taidetta ja kulttuuria..
Harrastuksista. Pidä joku pieni tuokio, jumppa, satuliikunta, mielikuva tuokio. huomioi liikunta vammaiset, tee hetki sellaiseksi, että voivat osallistua. mielikuva tuokio voi olla jotain kuvittelua, tyyliin " on kesä, aurinko paistaa piirrätte käsillä sit auringon, tuuli suhisee hiljaa, suhisette ja leikitte tuulta jne.... osaa ohjata yhteiskunnalliseen toimintaan, Katsele paikkakutasi meno vinkkejä, kerhoja tapahtumia ja mieti, mikä voisi olla heille sopivaa, tai menette näytön vastaanottajan ja keh.vammaisten/vammaisen kanssa asioille, taidenäyttelyyn, futismatsiin...
Sovella tietoasi ja taitoasi! ei se niin vaikeaa ole! luota itseesi ja ota huomioon kehitys taso ja resurssit, mitä voit tehdä!!! Mieti mitä on kulttuuri ja taide, se on laaja käsite, se voi sisältää paljon asioita. ja mitä on yhteiskunnallinen toiminta. kaupassa käynnit, matsit, näyttelyt jne... laaja juttu!
En anna valmiita vastauksia, vaan mietittävää!!!
tsemppii!!!
eli kaikkea ei voi näyttää. ota selvää mitä on tarjolla ja osoita tietosi! kaikkea ei voi näyttää käytännössä!
* Huomioi taiteen ja kulttuurin merkityksen toimintakykyisyyden tukemisessa ja käyttää niitä hoidon laadun parantamiseen*Osaa käynnistää ja ohjata harrastuksia sekä ohjata yhteiskunnalliseen toimintaan osallistumisessa
* Tutustutan lapset taiteen maailmaan, laitan heidät tekemään taulut ja pystytän taidenäyttelyn.
* Kyselen lasten harrastuksista, mitä katselevat tv:stä, millaisia pelejä pelaavat jne. Aamupiirissä kyselen mones päivä, mikä viikonpäivä, mikä kuukausi jne.
* Huomioi taiteen ja kulttuurin merkityksen toimintakykyisyyden tukemisessa ja käyttää niitä hoidon laadun parantamiseen*Osaa käynnistää ja ohjata harrastuksia sekä ohjata yhteiskunnalliseen toimintaan osallistumisessa
* Tutustutan lapset taiteen maailmaan, laitan heidät tekemään taulut ja pystytän taidenäyttelyn.
* Kyselen lasten harrastuksista, mitä katselevat tv:stä, millaisia pelejä pelaavat jne. Aamupiirissä kyselen mones päivä, mikä viikonpäivä, mikä kuukausi jne.
tosi hyvä oivallus!!!
Mun yks opiskelija levitti valtavan pitkän paperin lattialle, ja siihen tuherrettiin vappu tunnelmia sormiväreillä. siitä kerrottiin tarinoita ja keksittiin juttuja! Kerran meil oli levyraati ja kerran kauneuden hoitoa tytöille, kokkausta pojille.. ei ihan aiheesta ollut, mut hienosti meni ja hyvän siitä voi vain antaa!
Meil tosiaan asukkaat niin "huono kuntoisia" et yhteiskuntan tutustuttamista jne.. on pelkästään pankissa käynti!
15 vuotta oon keh.vammaisia hoitanut ja näyttöjä oon ottanut vastaan niin kauan kuin niitä on ollut ja monen moista on ollut, mutta itse arvostan sitä, miten ihmisen kohtaa ihmisenä ja kuinka hyvin ottaa huomioon kehitystason ja sen, et tekeminen on kaikin puolin mukavaa. vaikka vain piirreltäis, jos hetki on hyvä ja mukava, siitä saa kiitettävän, kuin se, tutkintotilaisuuden suorittaja yrittää jotain, mitä on vaikea toteuttaa. se myös, että on tehnyt älyllistä työtä ja ottanut selvää ja miettinyt asioita on kiitettävää. jos ei koe pystyvänsä suorituksiin työssäoppimis paikassa, niin hyvä tieto-taito muuten pelastaa paljon. viikossa ei ehdi aloittaa uusia harrastuksia, mutta keilailussa käynti tai "tyttöjen kuntopiiri" voi olla hyvä alku yksikön virike toiminnalle... Huom. harrastuksia voi olla vaikka mitä!!!
Lasten kanssa maalaaminen, laulaminen, loruttelu, yms. ( voi jollakin tavalla toteuttaa monivammaistenkin lasten kanssa). Toinen pallukka onkin vähän haastavampi.. Oletko ollut itse mukana millaisessa harrastuksissa, saisitko sitäkautta näytettyä osaamisesi??
Itse sain omassa näyttöpaikassa näytettyä aikoinaan vaan murto-osan pallukoista loput kirjasin suunnitelman sekaan...