Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan täti kielsi vuohenmaidon antamisen vauvalle

Vierailija
09.09.2010 |

Meillä on 8 kuukauden ikäinen vauva ja oma rintamaitoni on alkanut ehtyä. Meillä on maatilalla kaksi vuohta ja käytäme niiden maitoa kotitalouskäytössä. Tutkimusten mukaan vuohenmaito on ravintokoostumukseltaan hyvin lähellä ihmisen äidinmaitoa. Vuohet on myös tutkittu ja ne ovat terveitä. Maidosta on otettu näytteet. Meillä on siis maitotila.

Olen nyt miettinyt, että jospa antaisin vauvalle vuohenmaitoa oman rintamaitoni jatkeena. Kerroin ajatuksestani neuvolassa, missä neuvolan täti suorastaan räjähti minulle. Eli hänen mielipiteensä oli yksiselitteinen ei.

Onko kellään kokemuksia? Tai asiallisia kommentteja.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2010 klo 20:44"]

Kuulun niihin, jotka eivät usko rintamaidon "ehtymiseen", siksi minä jatkaisin imetystä:-) 

[/quote]

Tulepas kertomaan tämä minun tisseilleni, joista ei vain tule enää maitoa. Syitä on taustalla monia, mutta kyllä se ehtyy. Olet onnekas jos sinulle ei ole näin käynyt, mutta on epäkunnioittavaa vähätellä asiaa. 

Vierailija
2/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on 25 v perusterve nainen, joka sai imetyksen päätyttyä oman vuohenmaitoa 6 kk - 2 v. Heti kun äitini lopetti vuohenmaidon antamisen muuton takia, sairastuin.
Tulin tänne juuri siksi kin suunnittelen vuohenmaidon antamista omalle vauvalleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2010 klo 09:25"]

on alkanut "ehtyä". Maidontulo kun ei lopu tuosta noin vaan (etenkään kun imetys on kestänyt noinkin kauan), vaan se on prosessi, joka yleensä käynnistyy siitä, että vanhemmat tietämättömyyksissään toimivat jotenkin väärin. Eikö th puuttunut tähän mitenkään?

Sen sijaan, että alkaisit sählätä jonkin eläimen maidon kanssa, voisit yrittää panostaa imetyksen jatkamiseen.

Vähennä kiinteitä, panosta yöimetyksiin ja imetä päivisin ennen ja jälkeen kiinteiden niin maidon eritys lähtee kyllä uudestaan vauhtiin.

[/quote]

Vähennä kiinteitä? Panosta yöimetyksiin? Kun lapsi on jo 8kk ikäinen? Ei herranjumala teitä taas...

Vierailija
4/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan tädit ovat kyllä uskomattomia. Mä sain aikoinani huudot, kun perheemme joi ykkösmaitoa eikä rasvatonta. Neuvolan täti oikein tärisi, kun hän selitti suu vaahdossa, että rasvatonta sen maidon TÄYTYY olla. Nykyään lapsemme juovat luomu kevytmaitoa. Mitäköhän sanomista siitä tulisi? Onneksi ovat jo koululaisia.

Vierailija
5/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva saa syödä rinnoista, ja äiti itse juo ja syö, maidontulo ei voi loppua. Jos lapselle tarjotaan paljon muuta ruokaa, eikä hän enää jaksa ei syödä rintaa lisäksi, maidontulo voi vähentyä. Lapsentahtisesti imettäessä jo käynnistynyt maidontulo EI lopu tai ehdy, tämä on fakta. Mikäli siis lapsi saa syödä rintaa niin paljon kuin tahtoo. Se ei ole epäkunnioittavaa vaan ihan yksinkertaista ja loogista. Alle yksivuotiaan ensisijainen energianlähde tulisi olla äidinmaito tai sen puuttuessa korvike.

Vierailija
6/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötä lapselle foolihapot ruoat mukana, jos niitä ei jonkun tutkimuksen mukaan vuohenmaidosta saa. enpä ole itse perehtynyt koostumukseen sen enempää kuin lukenut, että juuri vuohenmaito pitäisi olla aika lähellä ihmismaitoa. Äidinmaidonkorvikkeet purkistako sitten pitäisi olla se ainoa oikea ratkaisu? Hienoa, että joku uskaltaa ajatella omilla aivoillaan.

Vierailija
7/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä maito-ohjeet löytyvät kyllä ihan thl:n sivuilta, jos viitsii katsoa. Jos ei viitsi, eipä asia varmaankaan niin kiinnosta. Itse MAITOTILALLISENA en anna pastöroimatonta maitoa alle kolmevuotiaana. Jokainen tekee kuten lystää, minä teen näin.

Vierailija
8/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Next

Vierailija
9/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2010 klo 08:05"]

Suoraan navetasta otetulle maidolle tuskin kukaan on allerginen, mutta kun se kierrätetään monopoliasemassa olevien meijereiden kautta kauppaan niin lähes jokainen on sille allerginen. Olen itse nyt ostanut ruotsalaista maitoa joka pakataan Hämeenlinnassa ja Arlan purkeissa myydään, siitä mahani tykkää.. Siis vuohen maito on todella terveellistä lapsellesi, ei siinä böböjä ole ja ei vuohesi varmaan syö Aarne Iivari Virtasen kuuluisaa aviketta eli myrkkyrehua

[/quote]

Artturi Iivari sälöi happokäymisellä tuorerehun. Maitohappokäyminen on terveysruoka buumi ihmisilläkin.

Vierailija
10/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulkaas voi maidontulo ehtyä, ei auta tiheät imetykset kun sitä maitoa ei kerta kaikkiaan tule.

Vierailija
11/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väheni maito yhden lapsen kohdalla tosi paljon kun alkoi syömään liikaa kiinteitä eikä malttanut olla tissillä. Yhtäkkiä huomasin et oli enää yksi imetys/vrk. Aloin vähentämään kiinteitä, lapsi palasi rinnalle ja imetin kaksivuotiaaksi saakka.

Vierailija
12/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 15:22"]

Nämä maito-ohjeet löytyvät kyllä ihan thl:n sivuilta, jos viitsii katsoa. Jos ei viitsi, eipä asia varmaankaan niin kiinnosta. Itse MAITOTILALLISENA en anna pastöroimatonta maitoa alle kolmevuotiaana. Jokainen tekee kuten lystää, minä teen näin.

[/quote]

Järjen käyttö on myös tarpeen.

Vierailija
13/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sää voit antaa sitä vuohenmaitoa kuumennettuna, esim teet vauvan puuron siihen. Tai sitten kuumennat ja jäähdytät ja annat mukista.
Sitte ei ainakaan kukaan voi tulla urputtamaan infektioriskistä.

Vierailija
14/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä siis nusasitsä vuohta :OO

Vierailija
15/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2010 klo 20:58"]

...kyllä meillä annetaan maitoa ihan suoraan lehmän tissistä lapsille, heti kun ne kestää maitoa. Koko pastörointi on ihan huuhaata nykyään, oikeesti. Ja jokainen tilallinen tämän tietää. Mutta! en antais noin pienelle vielä raakamaitoa ollenkaan, koska proteiini-pitoisuudet on aivan liian korkeat. Totuttelette ensin ihan perus hapanmaitotuotteisiin jne. Ja sit voitte siirtyä vuosikkaana siihen vuohen maitoon, sikäli mikäli tarvii. Kato ja vertaa ne markot vs. lehmän maito:)

[/quote]

No kummasti näitä ehec-tautiepidemioita on lähtenyt nimenomaan raakamaitoa myyviltä tiloilta. Harvemmin niitä purkkimaidosta tulee. Että ei se pastörointi nyt ihan huuhaata ole.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1398823403539

http://yle.fi/uutiset/raakamaidosta_vaarallinen_infektio_kahdelle_lapselle/6195376

Juu ja itsekin olen maitotilallisen tytär, joka joi raakamaitoa koko lapsuutensa aina laktoosi-intoleranssin toteamiseen asti. Ei saatu tauteja, silti mä tiedän ja tunnustan, että käsittelemättömässä maidossa voi asustella ikäviä ylläreitä.

Ja ei se raakamaito (niin terveellistä ja superia kuin onkaan) mua pelastanut laktoosi-intoleranssilta tai allergioilta yms. Vaikka se kuulemma parantaakin melkein kaiken ja suojelee taudeilta. 

Vierailija
16/38 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä maitoja pastöroitu ennenvanhaan.

mummoni oli niin kiireinen maatilantöissä, että ei imettänyt ainuttakaan lasta (4kpl). isomummo hoiti lapset. lehmänmaitoseosta juotettiin jokaselle vauvalle, eikä kenelläkään mitään tauteja.

Vierailija
17/38 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen vuohenmaitoa varsin pienestä. Lapsella oli lehmänmaitoallergia, mutta sieti vuohenmaitoa. Heidän lastenlääkärinsä oli aika "luomuhenkinen" ja suositteli tuota vuohenmaitoa ennemmin kuin erityiskorvikkeita. En tarkkaan muista/tiedä minkä ikäisestä antoi, mutta reilusti alle 1-vuotiaalle. Lapsi oli varmaan lähempänä 6kk ikää kuin 1 vuotta. Enkä muista imettikö hän tuon vuhenmaidon lisäksi.

Itse vähän ihmettelen myös tuota maidon ehtymiskommenttia. Ei se maito yleensä mihinkään ehdy. Toki jos lapsi on rinnalla vähemmän voi maidon määrä alkaa vähentyä. Tiheämpi imettäminen sitten taas nostaa maidon tuotantoa.

Mutta, itse en olisi kovin ehdoton tuon vuohenmaitokiellon takia. Itse aikoinani tuon tuttuni touhuja ihmettelin, mutta hyvin lapsi kasvoi vuohenmaidollakin eikä siitä tietääkseni ollut mitään ongelmia. Varsinkin jos kuitenkin imetät jonkin verran ja lapsi syö reilusti kiinteitä, niin tuskin tuo vuohenmaidon määrä olisi haitallisen suuri vaikka sitä välillä antaisitkin. Itse kyllä pyrkisin huolehtimaan riittävistä imetyskerroista, jotta imetys jatkuisi vähän pidempään eikä tarvitse niin huolehtia noista lisämaidoista.

Vierailija
18/38 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan navetasta otetulle maidolle tuskin kukaan on allerginen, mutta kun se kierrätetään monopoliasemassa olevien meijereiden kautta kauppaan niin lähes jokainen on sille allerginen. Olen itse nyt ostanut ruotsalaista maitoa joka pakataan Hämeenlinnassa ja Arlan purkeissa myydään, siitä mahani tykkää.. Siis vuohen maito on todella terveellistä lapsellesi, ei siinä böböjä ole ja ei vuohesi varmaan syö Aarne Iivari Virtasen kuuluisaa aviketta eli myrkkyrehua

Vierailija
19/38 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei selviä hengissä ilman lehmänmaitoa, margariinia ja perunaa.

Joten unohtaisin neuvolantädin skitsoilun ja etsisin tietoa muualta.

Itse kehottaisin sinua jatkamaan vielä imetystä, muistathan että tarve vastaa kysyntää, eli lapsi vaan rinnalle useammin niin rinnat tehtailevat maitoa lisää.

Enkä kyllä myöskään keksi mitään syytä, miksi et voisi muun ruuan ohessa tarjota lapsellesi vuohenmaitoa. Kyllä ne lapset paljon huonommillakin eväillä ovat kehittyneet ja kasvaneet kautta aikain.

Itse muistan aikanaan, kun meidän neuvolantäti otti kauheat kohtaukset siitä, kun imetin 1-vuotiasta, enkä antanut lainkaan lehmänmaitoa. Lapsen ruokavalio oli kaikin puolin terveellinen, mutta kun se lehmänmaito puuttui! Yritin selittää, että lapsi imee äidin omaa maitoa ihan riittävästi, mutta ei auttanut. Sain huudot niskaani ja komennuksen ravitsemusterapeutille (joka tietty totesi että kaikki on aivan kunnossa).

=)

Vierailija
20/38 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat homogenisointia. Siinä prosessissa maidon rasvahapot pilkotaan ja se tekee joillekin mahavaivoja. Homogenisoimaton maito sitten sopii joillekin näistä "allergikoista"

Pastörointi taas liittyy vain bakteerien tappamiseen, siinä maitoa siis kuumennetaan niin että ne kuolee. Jotain muutakin siinä prosessissa tapahtuu, maitosokereille eli laktoosille siis . Vaihtoehtona on iskukuumennus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan