Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lemmikin kuolema

Vierailija
09.09.2010 |

nyt on kaynyt niin ikavasti, etta vanha ja raihnas kissamme on joutunut sen verran huonoon kuntoon, etta se taytyy vieda piikille. lopettamisen jalkeen kissa tod.nak tuhkataan. kysymys kuuluukin, etta kuinka selittaa ko. asia lapsille (iat 5 ja 8)? lapset tietaa ja ymmartaa etta kissa ei voi hyvin ja on vanha, ja aiomme kertoa heille etta kissa koki luonnollisen kuoleman. tuo tuhkaus askarruttaa, haluaisin nimittain haudata uurnan omaan pihaan, mutta jotenkin itse tuhkaustapahtuman selittaminen (kissa on jatti-iso rotkale, pienempikin kylla sen tajuaa etta se ei sellaisenaan ole missaan pienessa uurnassa) tuntuu vaan niin kamalan brutaalilta.

kaikki vinkit raskaassa tilanteessa otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin niin, että siitä jää kaunis mielikuva.

Sanot vaikka vain, että kissa on tuhkattu ja annat vähän tuhkaa molemmille lapsille ja annat itse päättää mihin tuhkan heittävät samalla kun jättävät hyvästit kissalle.

Tehkää hautauksesta kaunis tapahtuma.

Ei teidän tarvitse sitä tuhkausta salailla. Joissakin maissa esim. ihmiset tuhkataan ja lapset selviävät ihan hyvin siitä tiedosta, että mummo on nyt pienessä boxissa joka laitetaan hautakiven alle.

Vierailija
2/5 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne ajankohtainen viime talvena, kun vanha ja sairas koiramme jouduttiin lopettamaan ja tietenkin talvioloissa tuhkaamaan. Lopettamisen selitin lapsille jo etukäteen, jolloin lapsilla oli tilaisuus sanoa heipat koiralle. Perusteluiksi minusta riittävät se, että eläin on vanha ja sairas ja sitä sattuu. Että on väärin antaa eläimen kärsiä, että se ei itse pysty sitä sanomaan ja että on omistajan vastuulla tehdä eläimelle armollinen päätös.

Tuhkaamisen selittämistä en juuri etukäteen miettinyt (toisin kuin sinä), koska se oli itselleni niin luonnollinen asia. Tuli siis vähän yllättävä tilanne, johon osasyynä oli se, että olimme (ehkä hiukan tyhmästi) sanoneet lapsille koiran päässeen koirien taivaaseen, jossa sen on hyvä olla. Meillä tuolloin 5-vuotias ihmetteli, mistä se tuhka tulee, jos kerran koira on taivaassa. Minä siihen fiksuna selitin, kuinka koiran sielu menee taivaaseen ja ruumis sitten tuhkataan, muistaakseni sanoin vielä konkretisoidakseni asiaa 4- ja 5-vuotiaille, että "se karvainen osa" tuhkataan. Tämä juttu jäi niin hyvin 5-vuotiaan mieleen, että kun 4-vuotias (joka ei tainnut ihan käsittää kuoleman lopullisuutta) joitakin viikkoja myöhemmin ihmetteli milloinka se koira tulee takaisin sieltä koirien taivaasta, niin isompi siihen paukautti, että eihän se voi tulla, kun sen karvat on tuhkattu!!! =) Että näin. Kannattaa siis selittää asia mahdollisimman oikein ja yksinkertaisesti.

p.s. On huomattavasti helpompi selittää lapselle ihmisen kuolema (jos sellainen lähipiirissä tapahtuu), kun lapselle on selitetty eläimen kuolema fiksusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin minä kertoisin. Tietysti vähän kaunistellen..

Vierailija
4/5 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimin oman koiran päältä-ei ollut tarkoitus! Mies vetäs aivot pihalle vanhalla kiväärillä.Haudattiin koiran navetan taakse.Asutaan maaseudulla.

Vierailija
5/5 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kaksi tapaa haudata vainajat, joko arkussa syvälle multaan tai sitten polttamalla ruumis. NÄin tehdään, koska halutaan kunnioittaa vainajaa, suojata viimeinen leposija, ettei jätetä ruumista heitteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi