Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pef-mittaustulos 390 voi selittyä - ei astma - olisiko skleroderma?

Vierailija
06.09.2010 |

Ihmettelen pef-mittaustulostani, joka on niinkin alhainen kuin 390. Olen kahteen kertaan tehnyt testit, eri vuosina, ja silti tulos on tuota samaa luokkaa. Avaava lääke ei vaikuttanut puhallustulokseen, joten asatmasta tuskin on kyse.

Eikö 170 senttisellä 40-vuotiaalla naisella tulos pitäisi olla vähintään 100 yksikköä korkeampi? Mielestäni alaraja oli luokkaa 480.

Miten näin heikko tulos voi selittyä? Voikohan se littyä sklerodermaan - muitakin siihen sopivia oireita löytyy, kuten kurkkutorven liikehäiriö ja vähäistä reumaattista "kolotusta" sormissa. Sen lisäksi ääreisverenkierto on heikkoa, mutta en tiedä, kärsinkö ns. valkosormisuudesta (raynaldsin oireyhtymä). Läiskäistä ihottumaakin on nivelkohdassa...tosin sekin voi olla jotain muuta...

Onko kenelläkään kokemuksia pef-mittauksesta, reumasta/sklerodermasta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iän ja pituuden mukaan laskettuna on 408.

Vierailija
2/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla reuma ja viimeisin puhallutus oli 345, hapetusarvo oli kuitenkin 99%. Lääkäri vaan ihmetteli. Ei jatkotutkimuksia hengityksen takia. Flunssaisena kävin silloin, joten en tiedä paljonko puhallan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pef vaikeasti alentunut 280-300. 4 vuoden tutkimusten jälkeenkään ei selitystä ole löynyt.

Vierailija
4/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti reumasairauksiin, on harvinainen ja sen yhdessä muodossa se vaikuttaa nimenomaan sisäelimiin: keuhkojen puhallusteho vähenee fibroitumisen (tms.) johdosta ja myös kurkkutorveen tulee toimintahäiriöitä. Toimintahäiriöt minulla onkin jo diagnosoitu, nyt pitäisi alkaa selvittää mistä se johtuu.

Pef-mittaukset tehtiin terveenä, en tupakoi ja harrastan liikuntaa. Olen noin 170 cm pitkäkin ja tosiaan, minun pitäisi pystyä puhaltamaan paljon parempi tulos.

ap

Vierailija
5/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sulla mitenkään huolestuttvasti alentunut tuo pef ole.

Vierailija
6/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo aika alhaiselta lukemalta vaikuttaa.

Vierailija
7/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista lukuja, mutta tuota luokkaa varmaan. Ihan terve ja normaalikokoinen nainen, flunssan aikaan oli astman tyyppisiä oireita ja silloin mittaili, mutta ei ole muuttunut terveenäkään. Olen ihmetellyt kovasti kun 9v poikanikin puhaltaa 350.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan