Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudesta ja sukupuolesta kertominen

Vierailija
06.09.2010 |

Kuuli eräältä sukulaiseltani appiukkoni laittaneen lasketun aikani ja tiedon vauvan sukupuolesta omaan facebook-statukseensa. Käytän itsekin facebookia satunnaisesti, mutta en koskaan laita sinne tuollaisia henkilökohtaisia tietoja. Raskaudesta olen kertonut ystäville ja sukulaisille ihan kasvotusten, oletetusta sukupuolesta olen kertonut vanhemmilleni ja mies omilleen. Nyt molemmat ovat kuitenkin julkista tietoa, ja monet saivat kuulla asiasta appiukon profiilin kautta.

Minua teko loukkasi, sillä pidän tätä raskautta ensisijaisesti omana yksityisasianani, josta minä päätän mitä kerron, milloin ja kenelle. Olin suorastaan raivoissani, kun kävin itsekin katsomassa tuota statusta. Mieheni mielestä ylireagoin, tuollaiset asiat voivat kuulemma lipsahtaa näppäimistöltä sen enempiä ajattelematta.

Ylireagoinko siis, vai pitäisikö vain antaa olla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina se ei mene niin kuin olisi kiva. Minäkin oon raskaana, enkä vielä tässä vaiheessa kertoisi siitä kenellekään. Mutta minkäs teet, kun on pahoinvointia ympäri vuorokauden, eikä tässä kunnossa kykene kunnolla huolehtimaan edes itsestään saati lapsista, kodista tai työstä, niin väkisinhän raskaudesta tietää jo kaikki, jotka vaan on mun kanssa tekemisissä. Ei voi minkään, vaikka ei kivaa olekaan.

Vierailija
2/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaatko, ettei se appiukko olisi ihan livenäkin kertonut samoja asioita omassa ystäväpiirissään. Varmasti on. Isovanhemmat tuppaa yleensä olemaan ylpeitä ja onnellisia lapsenlapsistaan.

On totta, että Facebookissa ei parane mennä levittelemään kenenkään muun yksityisasioita, eikä tilapäivityksiin/seinälle kannata kommentoida mitään sellaista, josta toinen ei siellä itse ole kertonut.

Mutta Te olette itse julkistaneet raskausuutisen kuitenkin ja päättäneet jopa kertoa oletetun sukupuolen.. raskauskin ilmeisesti yli puolen välin, joten sen suhteen aletaan olla turvallisilla vesillä. Mitäpä tuota tietoa enää panttaamaan... kun se on selvästi silmin nähtävissä. Raskausutelut/epäilyt/uutiset nyt sattuu olemaan haluttua juoruilumateriaalia, josta harva malttaa pysyä hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa toki puhua apen kanssa, ja kertoa että pahoitit mielesi etkä toivo asioistasi puhuttavan Facebookissa.

Mutta olitko muuten sanonut hänelle, ettei asiaa saa kertoa kenellekään?

Vierailija
4/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kadulla livenä kertomisen ja fb-ilmoituksen kanssa. Samaa tuttavaporukkaa se yleensä on.

Vierailija
5/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit perkele sanonut että toivon ettei sukupuolesta kerrota eteenpäin jos se on joku pyhä asia!

Mistä ihmeestä kanssaihmiset tietää ettei jotain asioita saa kertoa jos se sanotaan heille suoraan?

Vedä napa pois sieltä omasta navasta: isovanhemmillakin on oikeuksia! Joskus tulee vielä ehkä päivä kun saat omia lapsenlapsia, mitenköhän paljon sinä loukkaat ihan hyväähyvyyttäsi muita?

Tampio

Vierailija
6/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kadulla livenä kertomisen ja fb-ilmoituksen kanssa. Samaa tuttavaporukkaa se yleensä on.

Ongelma ei niinkään ole se tapa, jolla kerrottiin, vaan se, kuka kertoi.

Minulle on ollut itsestään selvää, että jos joku minulle kertoo ultrassa selvinneitä asioita, se ei ole minulle mikään lupa kertoa asioita eteenpäin. Omille vanhemmilleni tämä oli ainakin selvää.

Etenkin, kun kyse on isovanhemmasta, joka ei ole tekemisissä aiempienkaan lastemme kanssa, ja johon yhteydenpito on todella harvinaista, en osaa suhtautua tähän "isovanhemman ylpeilynä" vaan lähinnä huomionhakuisuutena.

Ap

Vierailija
7/7 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit perkele sanonut että toivon ettei sukupuolesta kerrota eteenpäin jos se on joku pyhä asia!

Mistä ihmeestä kanssaihmiset tietää ettei jotain asioita saa kertoa jos se sanotaan heille suoraan?

Vedä napa pois sieltä omasta navasta: isovanhemmillakin on oikeuksia! Joskus tulee vielä ehkä päivä kun saat omia lapsenlapsia, mitenköhän paljon sinä loukkaat ihan hyväähyvyyttäsi muita?

Tampio

Appiukolle on sanottu täysin selväsanaisesti, että emme halua kuviamme tai perhettämme koskevia asioita laitettavan nettiin, ikinä. En itse ole tekemisissä appiukkoni kanssa, joten en voi asiaa kysyä. Tähän asti hän on kuitenkin osannut pitää julkisen profiilinsa erillään meidän perheestä.

Ja ei, minun mielestäni isovanhemmilla ei ole oikeuksia. Ei heillä tässä tapauksessa ole koskaan ollut mitään velvollisuuksiakaan. Osallistuminen lasten tai lastenlasten elämään täysi nolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi