jätän vauvan joka ilta sänkyyn, jossa itkeskelee vähän aikaa ja nukahtaa
en kanniskele tai hyssyttele vauvaa, en laula unilaulua, sanon vain hyvää yötä. Jos itkee paljon, haen sängystä pois tai menen silittämään.
Tekeekö kukaan muu näin?
Kommentit (14)
vaikka noinhan se kuulemma pitäis tehdä.
Isommat lapset nukuteltiinkin sitten lähes 5-vuotiaiksi, ja samaa virhettä varmaan teen taas.
mutta näin mä teen. neuvolassa suosittelivst ja ei mulla ole koko iltaa aikaa istua makkarissakaan laulelemassa ja hyssyttelemässä .... mutta av:lla kyllä:D
yritän saada illasta pari tuntia omien juttujen tekemiseen niin jaksan päivän sitten paremmin lapsen kanssa.
ap
Nyt vauva eli taapero on vähän reilu vuoden ja nukahtaa sänkyyn itsekseen jos on nukkuakseen. N. 2-3 kuukautta olen ollut nukuttamatta. Ennen nukutin ja hyssyttelin sylissä koska tämä on meidän viimeinen vauva ja oli niin ihanaa kun käärö nukahti syliin, sai tuoksutella ja nuuhkia pikkukääröä. Vauvat on vauvoja vain hetken.
noin 5min välein näyttäytymässä, peittelemässä tai hyssyttämässä. En halunnut opettaa nukuttamisrituaaleja vaan tavan sanoa hyvää yötä, kun kaikki on puhuttu, halittu ja suukotettu. Äidin ja isin ääni kuuluu olohuoneesta.
Näin on nukutettu nyt 5 lasta ilman pitkiä iltakuvioita.
Olen vienyt ne sänkyynsä klo 20.30, laittanut soittolelun päälle ja himmentänyt valot. Kaikki ovat jääneet sinne nukkumaan ilman mitään kummempia rituaaleja. Itkemään en kyllä jättäisi.
meillä kun se huuto vain yltyy ja viimein vauva on hysteerinen, ei vain osaa rauhoittua yksin. Ekat 3kk itki iltaisin 3h (kirkui suoraa huutoa) joten silloin se kanniskelu alkoi.
Nukutin rinnalle n. 10kk ikään saakka, ja nostin nukkuvana sänkyyn. Nykyään sit on viety sänkyyn n. klo 19.30, valot kiinni ja unilaulu soimaan cd:ltä. Ilman mitää itkuja nukahtaa.
Peitellyt, pullo mukaan ja hyvää yötä. Kitinää ja narinaa jonkun aikaa.
Eriasia on, jos lapsi tuntikausia karjuu yksinään.
Muutamia nukuttajaäitejä tunnen. Oma asiansa tietysti, mutta jos lasta nukutetaan aina vaan, 2, 3, 4, 5 -vuotiaana... sirkustirehtööri se äiti on. Lapset oppivat nopeasti siihen, että jos niitä kommervenkkejä tehdään iltaisin, eivät opikaan muuhun.
enkä sen kummemmin sirkustirehtöörejäkään, mut jokainen tyylillään ja kai se lapsestakin riippuu että millainen nukutus paras.
t. helposti nukahtavan lapsen äiti
Peitellyt, pullo mukaan ja hyvää yötä. Kitinää ja narinaa jonkun aikaa.
Eriasia on, jos lapsi tuntikausia karjuu yksinään.
Muutamia nukuttajaäitejä tunnen. Oma asiansa tietysti, mutta jos lasta nukutetaan aina vaan, 2, 3, 4, 5 -vuotiaana... sirkustirehtööri se äiti on. Lapset oppivat nopeasti siihen, että jos niitä kommervenkkejä tehdään iltaisin, eivät opikaan muuhun.
siis opi mihin muuhun? Ihan taitavia alakoululaisiahan nuo ovat.
En sanonutkaan että tyylini on/oli virallinen oikea, mutta minun mielestäni ilmaisit mielipiteesi vähän kurjasti. En ole sirkustirehtööri, ja monta kullanarvoista muistoa on niistä nukutuksista, ja niin varmasti jää myös tämän vauvan nukutuksista.
Eikö se olisi inhimillisempää tarjota sylissä?
Parista narinasta en mene takaisin, jos alkaa itkeä niin käyn hetken rauhoittelemassa.
Mut mulla onkin ihan outoja lapsia. Ne kaikki kolme on vaan ruvenneet seurustelemaan, jos olen jäänyt nukuttamaan...
Nuorin on nyt 1,5v ja sekin taapertaa itse sängyn viereen, kun sanon, että lähdetään nukkumaan. Nostan tenavan sankyynsä, soittorasian nykäsen soimaan ja peittelen. Se siitä.
Yleensä ei kyllä edes ala itkeä ja jos alkaa niin menen toki luokse. Pientä "valitusta" pitää, tai minä tulkitsen sen vain vauvan unilauluksi, mutta annan vauvan laulella ja nukahtaa itsekseen. Näin tehdään siis nyt jo toisen lapsen kohdalla, esikoinen on koko elämänsä ajan joitakin poikkeusaikoja lukuunottamatta nukahtanut itse omaan sänkyynsä. Mukavaa ja helppoa näin. :)
Itketetty ei ole mutta ihan pikku äännähdyksestä ei ole menty hössöttämään.
vähän turhan selkeä yritys saada mammoja raivostumaan :) tee samantien joku virikehoito- aloitus? tai jatka tätä kertomalla, ettet halua imettää koska se on ällöä!