Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pph:oitoon miten kauan kuuluu sopeutua/tutustua?

Vierailija
03.09.2010 |

Harmittaa ja ihmetyttää, enkä kehtaa sanoa, Mun pieni ihana ryhmäni aloitti ensimmäinen päivä virallisesti. Olen tehnyt samaa työtä aikaisemminkin yksityisenä. Olen saanut ryhmääni eri perheistä kaksi yksi vuotiasta poikaa, (omani on kolme ja viisi vuotiaita ja koululainen). Yksi vuotiaat ovat molemmat esikoisia ja näin ollen ymmärrettävästikin erityisen paljon huomiota ja höösäystä osakseen saaneita.

Ongelma on nyt se, että sen toisen sanotaan nyt vaikka Pekka, äidin on nähtävästikkin vaikea irrottautua lapsestaan, vaikka työ-elämään onkin päättänyt palata ja tuoda lapsi hoitoon.

Olen tutustunut molempiin perheisiin puistossa jo kesällä ja siloin jo kävimme tarkasti läpi kaikkea pienten eälämään liityviä asioita Pekan kohdalla ihan syntymästä lähtien.

Nyt Pekan äiti on ollut meillä jo maanantaista lähtien joka päivä totuttelemassa ja on sopinut pomonsa kanssa, että on vielä ensi viikostakin. Ensinäkin hän on aloittanut maanantaina joka ei ole ollut vielä virallista työ aikaani, aluksi kuitenkin ajattelin, että on kaikkien parhaaksi, että saa käydä tutustumassa.

Nyt tämä toinen lapsi sanotaan vaikka Paavo on ollut jo poulipäivää ilman toista vanhempaa ja tänään kokopäivän hoidossa. Paavo aloittaa maanantaina jo ihan koko päivän normaalisti.

Aamu meillä meni hyvin ilman itkuja siihen saakka kunnes Pekka tuli äitinsä kanssa meille. Tilanne on erikoinen sillä en kehtaa esim. kieltää, kun Pekka halaa kovasti Paavoa joka ei siitä silmin nähtävästi pidä. Eikä Pekan äiti näe tässä yhteyttä Paavon aamupäivän itkulle vaikka istui ihan vieressä, Pekan tarkoitushan oli hyvä.

Myöskin minun on vaikea ottaa ns. ohjat käsiini kun tietenkin Pekka "valitsee" läsnä olevan äidin eikä minua esim. syömisessä ja vaipan vaihdossa ja äiti taas on pyytänyt että esim. laitan Pekan nukkumaan, että näkee miten sen teen.

Alku on minulle muutenkin raskasta, kun on taidot ruosteessa ja on vielä muutenkin omien tapojen hakemista esim. miten laitan kaksi saman ikäistä yhtä aikaa ulos nukkumaan, syötän ynm. ja huomioin samalla kolme ja viisi vuotiaat.

Pelkään myös, että Paavon on vaikeampi sopeutua tilanteeseen, kun mukana on hääräämässä toinenkin ihan vieras aikuinen. Myöskin oma olemiseni olisi luontevampaa jos saisin jo rauhassa aloittaa työni. Omatkin lapset käyttäytyvät ihan eritavalla kun mukana on vieras aikuinen, enkä kehtaa niin jämptisti komantaakaan näitä omiani, kun on vieras mukana. Ryhmä dynamiikka kärsii.

Pelkään vaan mitenköhän ensiviikko alkaa, jos ja kun tämä Pekan äiti haluaa olla meillä mukana sekoittamassa pakkaa.

Olisiko teillä antaa minulle vinkkejä tähän tilanteeseen?

Mikä on normaali tutustumis aika pph:oitoon?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustuksesta, eihän niitä lapsia kirjoittamalla hoideta, jotenkn vaan tää kolahti niin arkaan kohtaan, että ihan itkettää, vaikka hymiöitä aikaisempaan viestiin laitoinkin. Olen aina niin paljon hävennyt tätä vikaa ja vältellyt tilanteita joissa pitää nimellä kirjoittaa, vähintään varmistellut ja tarkistellut muilta virheitäni, jos on ollut pakko kirjoittaa. :(

Tulipa paha mieli puolestasi. On kurjaa, kuinka pahasti ihmiset voivat toisia tällaisilla palstoilla loukata:(

Vierailija
22/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ja pph, voiko niitä ihan verrata. Päiväkotien isot ryhmät vaatii varmaan pidemmän totutteluajankin. Mikäköhän mahtaa olla normi aika pph:ssa? Ohjaajallekkaan en voi soittaa ja kysyä neuvoa, kun Pekka ja äiti koko soitto-ajan läsnä.

Totuttelu aloitettu jo maanantaina, vaikka ensimmäinen virallinen päivä oli vasta keskiviikkona, olen ymmärtäväinen ja joustava antanut omasta ajastani, mutta nyt alkaa vaikuttamaan, siltä että, ryhmädynamiikka kärsii tilanteesta, eikä pääse normalisoitumaan.

Pekan äiti ei ole vielä kertaakaan jättänyt lasta yksin , ei edes 2,5h unien ajaksi, vaan teki meillä omia etätöitään ja jutusteli. Pekka on aktiivinen ja menevä luonne.

Pekalla on myös paljon allergioita ja tietenkin olen ottanut ne kirjaimellisesti, niin kuin hoitosopimukseen on kirjoitettu, silti Pekan äiti kyseli tänään mitä siinä ruuassa on.

Ei tunnu kivalta, kun koko edellisesn illan huolella valmistin ja ihan eri välineillä ja laitoin uuniinkin eriaikaankin, vaikka olisi voinut laittaa samaan aikaan , kun oli kerran eri astioissa ruuat. (Eikä hänen allergiat aiheuta hengenhätää, vatsa menee sekaisin ja ihottumaa tulee).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kuitenkin, jotain hyvääkin, etpä tiedäkkään kuinka myötätuntosi lohdutti minua! Kiitos suuresti, taas itkuisin silmin, rankka viikko takana!

Toisten puutteille on niin helppo nauraa,vaikka luulinkin pitkään, että se kuuluu sosiaalisia taitoja vasta opetteleville minäkeskeisille pikkulapsille, joilla ei ole vielä kehittynyt toisten tunteiden huomioon ottaminen.

ap

Vierailija
24/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ja pph, voiko niitä ihan verrata. Päiväkotien isot ryhmät vaatii varmaan pidemmän totutteluajankin. Mikäköhän mahtaa olla normi aika pph:ssa? Ohjaajallekkaan en voi soittaa ja kysyä neuvoa, kun Pekka ja äiti koko soitto-ajan läsnä.

Totuttelu aloitettu jo maanantaina, vaikka ensimmäinen virallinen päivä oli vasta keskiviikkona, olen ymmärtäväinen ja joustava antanut omasta ajastani, mutta nyt alkaa vaikuttamaan, siltä että, ryhmädynamiikka kärsii tilanteesta, eikä pääse normalisoitumaan.

Pekan äiti ei ole vielä kertaakaan jättänyt lasta yksin , ei edes 2,5h unien ajaksi, vaan teki meillä omia etätöitään ja jutusteli. Pekka on aktiivinen ja menevä luonne.

Pekalla on myös paljon allergioita ja tietenkin olen ottanut ne kirjaimellisesti, niin kuin hoitosopimukseen on kirjoitettu, silti Pekan äiti kyseli tänään mitä siinä ruuassa on.

Ei tunnu kivalta, kun koko edellisesn illan huolella valmistin ja ihan eri välineillä ja laitoin uuniinkin eriaikaankin, vaikka olisi voinut laittaa samaan aikaan , kun oli kerran eri astioissa ruuat. (Eikä hänen allergiat aiheuta hengenhätää, vatsa menee sekaisin ja ihottumaa tulee).

ap

Onko sinulla lainkaan kykyä asettua toisen asemaan?

Jos oma allerginen pieni lapsesi aloittaisi hoidon ja sinulla olisi tilaisuus olla läsnä ruokailutilanteessa, etkö yhtään tarkkailisi onko hoitaja varmasti muistanut huomioida allergian. Äitihän ei tunne sinua eikä voi TIETÄÄ luotettavuuttasi. Ei siitä pidä loukkaantua että vanhempi haluaa varmistua hoitajan olevan perillä lapsen asioista.

Ja miksei pph:ta ja päiväkotia voi verrata harjoittelussa? Ei ero niin suuri kuitenkaan ole, ainoa poikkeus on tuossa ryhmäkoossa. Tilanne ja muutos lapselle kuitenkin sama. Kotoa äidin hoivista vieraaseen taloon, vieraan aikuisen luokse ja vieraiden lapsien keskelle ilmaan ketään tai mitään tuttua. Ajatteletko tosiaan että pieni lapsi sopeutuu tuosta vain pph:lle vain koska ryhmäkoko on pienempi kuin päiväkodissa?

Vierailija
25/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten puutteille on niin helppo nauraa,vaikka luulinkin pitkään, että se kuuluu sosiaalisia taitoja vasta opetteleville minäkeskeisille pikkulapsille, joilla ei ole vielä kehittynyt toisten tunteiden huomioon ottaminen.

ap

Lapsirakas lastenhoitaja?

Kirjoitat rumasti ja halventavasti lapsista ja vielä oletat etteivät he ota toisten tunteita huomioon. Jo hyvin pienet lapset reagoivat herkästi toisten tunteisiin, osoittavat myötätuntoa ja lohduttavat. Sori, kaikki uskottavuutesi meni tuossa. (kirjoittamisesi ei vaikuta pph taitoihisi mutta noin kylmä asenne lapsia ja kyvyttömyys nähdä toisten tunteita tekee sen etten usko sinun edes olevan lastenhoitaja)

Vierailija
26/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oidibaadus vaihe kuuluu lapsen kehitykseen, on opittava "rakastamaan itseään", että voi oppi rakastamaan toisia. Pieni lapsi käy läpi monenlaiset eri kehityvaiheet, joista jokainen on tärkeä elämään opettelun vaihe. Pikkulapsilla on minäkeskeinen näkemys maailmaan ja se on luonnollista ja normaalia, eikä tarkoita suinkaan sitä, että lapsesta kasvaa itsekeskeinen yksilö. Vaan sen on aluksi oltava niin, että lapsen tarpeet tulevat mitä pienempi sitä vahvemmin esille. esim. aivan pieni lapsi itkee nälkää, vaippaa, väsymystä jned.

(vaikka toisinaan tuntuukin, että muutamilla jo aikuiseksi kasvaneella henkilöllä tämä kehityksen vaihe on jäänyt puutteelliseksi tai kokonaan kesken. Sellaisien ihmisten empaattisuuskyky on normaalia matalampi ja äärimmilleen vahingoittuneena se luokitellaan narsistesena luonnehäiriönä, itsekeskeinen aikuinen on jäänyt lapsuuden kehitysvaiheeseen "jumiin").

Pieni lapsi osaa osoittaa empaattisuutta ja tunteita hyvinkin voimakkaasti.Hän ei silti ole vielä kehittynyt/kasvanut "ulos" omien tarpeidensa "yläpuolelle", vaan saattaa vielä itkeä tai vaatia omien tarpeidensa täyttämistä sellaisellakin hetkellä, tilanne ei sitä salli, esim. autossa, kaupassa, tai missä vaan, vaikka jonkun muun hätä olisi sillä hetkellä kiireellisempi. Siinä on Aikuisen tuettava ja autettava pientä odottamaan omien tarpeidensa ja halujensa toteuttamista.

Odottamisen ja muiden huomioon ottamisen taito puuttuu tai on vähäinen monelta nyky-yhteiskunnan oravanpyörässä pyörineen ihmisen kohdalla, narsistisia ja itsekeskeisiä ihmisiä on tässä ajassa liikaakin.

Annetaan lasten olla lapsia kaikkine tärkeine vaiheinensa ja kasvetaan me aikuisiksi, toisia kunnioittaviksi ja huomioon ottaviksi tiennäyttäjiksi lapsillemme, jos toistenkin lapsille.

ap

Vierailija
27/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei noin kyllä olla menetelty. Hoitaja on sanonut että pari kertaa voi olla mukana kattomassa miten menee. Sitten voi tulla kun puisto aika. Muuten menee koko rytmi sekaisin jos mammat on siellä pyörimässä. Eli jos on jo ollut tutustumassa kotiin niin sitten ensi kerralla vaan jättää lapsen ja "hei hei". Ettekö te pp hoitajat muka saa koulutusta tähän? Taitaa olla mamma itse siellä joka kyselee :D No et mene enää sinne vaan annat hoitsun hoitaa homman. Lapsi pärjää paremmin ilman äitiä.

Vierailija
28/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi sitä suotavampaa on, että kunta pyrkii järjestämään lapselle pph.paikan (siksi yli neljä vuotiaat ovat päiväkodeissa ja viisivuotiaan pph. olosta tarvitsee tehdä perusteltu vetoomus, että saa jatkaa pph.paikassa, sekin myönnetään vaan poikkeus tapauksissa)

Uskoisin että paikalla on väliä, miksi muuten kunnat toimisivat näin?

Kiintymys suhde, hoitajien vaihtuvuus, muidenlasten vaihtuvuus,tilat ja moni muu on eritavalla kuin päiväkodissa. pph kykenee ottamaan yhden lapsen tarpeet paremmin huomioon ja muistamaan esim. että Pekka pelkää traktoria ja Paavolle riittää vähempikin vaatetus ulkoillessa,kuin muille pienen ryhmän lapsille.

Toinen perhe joka toi vieläpä 3kk nuoremman myös allergisen lapsensa minulle hoitoon, eivät ole kyselleet ruokavalioiden perään.He ovat luottavin mielin ja lapsikin jäi ilman yhtäainuttakaan kyyneltä tänään hoitoon! (itku tuli vasta myöhemmin,kun Pekka tuli äiteinsä kanssa)

Minut on erityisesti valittu allergisten lasten hoitajaksi tarkoituksella, sillä minulla on alan koulutus. Luotettavuuteni ja toimintamalllini on käyty kunnan puolesta tarkasti läpi.

Jos oma allerginen lapseni (joka vanhin poikani on!) aloittaisi hoidon ja hoitosopimukseen on tarkasti kirjattu ruoka-aineet ja sekin, että niistä ei poiketa, niin en kyselisi perään, se mielestäni osoittaa epäluottamusta tai vanhemman omaa ahdistusta päästää irti.

Lapselle on SUURI elämänmuutos tulla hoitoon oli paikka mikä hyvänsä ja lapsen koko perheelle se on suuri muutos.

Siksi olenkin joustanut ja ollut pitkiä päiviä omalla palkattomalla ajallani perheiden parissa niin puistossa, kuin meillä kotonakin.

Nyt vaan on tilanne se, että Paavonkin edun mukaista olisi, ettei hoitopaikassa olisi "ylimäärisiä" ihmisiä (Pekan äiti), joita tarvitsee vierastaa kaikken muun uuden ja pelottavan lisäksi.

ap

Vierailija
29/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi sitä suotavampaa on, että kunta pyrkii järjestämään lapselle pph.paikan (siksi yli neljä vuotiaat ovat päiväkodeissa ja viisivuotiaan pph. olosta tarvitsee tehdä perusteltu vetoomus, että saa jatkaa pph.paikassa, sekin myönnetään vaan poikkeus tapauksissa)

Uskoisin että paikalla on väliä, miksi muuten kunnat toimisivat näin?

Kiintymys suhde, hoitajien vaihtuvuus, muidenlasten vaihtuvuus,tilat ja moni muu on eritavalla kuin päiväkodissa. pph kykenee ottamaan yhden lapsen tarpeet paremmin huomioon ja muistamaan esim. että Pekka pelkää traktoria ja Paavolle riittää vähempikin vaatetus ulkoillessa,kuin muille pienen ryhmän lapsille.

Toinen perhe joka toi vieläpä 3kk nuoremman myös allergisen lapsensa minulle hoitoon, eivät ole kyselleet ruokavalioiden perään.He ovat luottavin mielin ja lapsikin jäi ilman yhtäainuttakaan kyyneltä tänään hoitoon! (itku tuli vasta myöhemmin,kun Pekka tuli äiteinsä kanssa)

Minut on erityisesti valittu allergisten lasten hoitajaksi tarkoituksella, sillä minulla on alan koulutus. Luotettavuuteni ja toimintamalllini on käyty kunnan puolesta tarkasti läpi.

Jos oma allerginen lapseni (joka vanhin poikani on!) aloittaisi hoidon ja hoitosopimukseen on tarkasti kirjattu ruoka-aineet ja sekin, että niistä ei poiketa, niin en kyselisi perään, se mielestäni osoittaa epäluottamusta tai vanhemman omaa ahdistusta päästää irti.

Lapselle on SUURI elämänmuutos tulla hoitoon oli paikka mikä hyvänsä ja lapsen koko perheelle se on suuri muutos.

Siksi olenkin joustanut ja ollut pitkiä päiviä omalla palkattomalla ajallani perheiden parissa niin puistossa, kuin meillä kotonakin.

Nyt vaan on tilanne se, että Paavonkin edun mukaista olisi, ettei hoitopaikassa olisi "ylimäärisiä" ihmisiä (Pekan äiti), joita tarvitsee vierastaa kaikken muun uuden ja pelottavan lisäksi.

ap

Vierailija
30/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset kävivät kerran tutustumassa sisällä ja kahdesti puistossa. Nämä kerrat siis vanhempien kanssa. Sitten ensimmäinen hoitopäivä oli vaan aamupäivä. Sitten loppuviikko 6h, jonka jälkeen ovat olleet kokopäiväisiä. Ensimmäiset 2 viikkoa meni totutteluun. Nyt kun 2 kuukautta on jo tehty niin lapset ovat tosi reippaita.

Kyllä mua häiritsisi, jos lapsen äiti olisi koko ajan paikalla. Olisin valmis siihen, että äiti käy viikon ajan muutaman tunnin päivittäin. Mutta ei meillä ole edes mahdollista olla koko päivää.

Sä olet kyllä joustanut jo! Mun mielestä voit ihan hyvin sanoa, että sun pitää hoitaa työsi ja koko ryhmä kärsii siitä, että yhden lapsen äiti on siellä monta viikkoa.

Vierailija
31/31 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittää sanoa, vaikka se onkin vaikeaa näin tuntemattomalle ihmiselle. Ja muutenkin on vaikea sanoa suoraan ihmisille ,jotka eivät osaa asettua muiden housuihin. Mitenkähän sen sitten muotoilisi?

Muutenkin tämä Pekan äiti vaatii lapselleen keisarin palveluksia ja perhepäivähoidon-ohjaajakin jo aluksi siitä mulle sanoikin, että vanhempien toiveita voi kuunnella, mutta lapsi kuitenkin on vaan yksi neljästä ja sen mukaan pitäisi näitä erityis toiveita huomioida, että ryhmä pysyy tasapainoisena ja jokainen lapsi saa osansa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi