Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirppiksen vauvanvaatteiden ongelma, ja ratkaisuja.

Vierailija
01.09.2010 |

tänään viimeksi katselin yhen kirpparin läpi. Oli oikeesti kivoja vaatteita, ja ihan jotain "merkkituotteita", esim. Marimekkoa. Se onko vaatteet nukkaisia ei haittaa. Mutta mitä hittoa te mammat teette niille vaatteille pesun yhteydessä!?!!

Kaikki, siis kaikki bodyt oli hartioista saakelin leveitä, hihat pitkät ja venyneet vatsan kohalta myös leveät, mutta pituutta ei jäljellä yhtään. Siis valehtelematta mitta kyljestä-kylkeen oli sama kuin niskasta pyllyyn. ikinä en ole nähnyt sen kokoisia vauvoja, ja aina kun kirpparilla vaatteita katsoo ja joltain saa käytettyjä niin tämä ongelma tulee vastaan.

Laitatteko vaatteet kuivumaan tekemättä niille mitään? tai venytättekö hartioista ja massusta?

Vai käytättekö kuivausrumpua, josta tämä aiheutuu(itsellä ei kyseistä vimpainta ole, eikä tulekaan, jos se pilaisi kaikki vaatteet!)?

Jos vaatteita on tarkoitus kierrättää, niin pitäkää niistä vähän huolta. Kuivumaan laitettaessa voi oikoa vaatteen ja venyttää vähän pituutta lisää, ja katsoa ettei hihat jää rullalle,niitäkin voi tasaisesti vetäistä. Myös varsinkin myyntiin laitettaessa kannattaa silittää vaatteet, näyttävät paljon paremmilta.

Ei muuten, mutta jos haluatte, että joku pystyy niitä käyttämään vielä ja oikeasti, voitte nostaa hintaakin. Uskon, että he, jotka eivät viitsi ilmaiseksi vaatteita antaa esim. SPR:lle, vaan haluavat niistä rahaa, niin saisivat edes sen 1,5e/body, eikä 20 senttiä.

Anteeksi tämä avautuminen, mutta tämän takia en osta käytettyjä vaatteita vauvalle. Vauva on kokoa 68, mutta nuo kirppiksen venytetyt vastaavat leveys suunnassa kokoa 86 ja pituussuunnassa kokoa 56.

Onko muilla selkeitä syitä miksei osta kirppikseltä, mutta ostaisi, jos asia korjaantuisi? Ja tosiaan haluan tietää mistä tuo Bodyjen epämuodostuma johtuu...

Kiitos vastauksistanne :)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sairaala infektiot - kirjaan joskus opiskellessa törmäsin.

Pöpöt kuolee oltuaan tunnin 60 asteessa, ja esim. kihomatojen munat tarvitsee muistaakseni 80 asteen saunotuksetn tai -20 asteen jäädytyksen tunnin ajan tuohoutuakseen. Täitä koskee samat säännöt... ja sitten mietitte miten paljon noita ällötyksiä liikkuu joka paikassa - joo en kyllä ala pesemään 40 vaatteita, yäk! Ja kolmas melko yleinen on syyhy, jonka tuhoamiseksi samat säännöt

joo on ällöö jep. Mutta jos ihminen haluaa pestä pyykit 60 asteessa, miksi ostaa vaatteita, jotka on tarkoitus pestä 40 asteessa. Miksi pilata edes omat vaatteet, vaikkei niitä halua kierrättää... (JA jos sanot, että sinun vaatteesi ovat kauniita ja hyväkuntoisia, silloin sinäkään et ole syyllinen näihin "neliö"-bodyihin.

Haluan ihan oikeesti tietää, mistä niitä tulee!! :D

Vierailija
2/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ihan oikeesti tietää, mistä niitä tulee!! :D

[/quote]

Tänään näin "neliö"-bodyja monta narullista siellä kuivumassa pyykkipoikineen kaikkineen. Mutta kenen ne ovat, niin siitä ei ole mitään tietoa... Itse pesin vain koneellisen lakanapyykkiä - ei tule tuota pesutupaa sen enempää käytettyä. Paitsi ehkä nyt, jos pitää vielä selvittää kuka niitä "neliö"-bodyja meidän kulmilla tehtailee. Kohtahan näistä tulee varmaan "hottia" (hope NOT); pitäähän vaatteesta näkyä, että se on oikeasti kierrätetty ja saa ekologisen sädekehänsä taas kiillottaa sappisaippualla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi kun ihmetellä joidenkin (ja aika useiden ilmeisesti) huuhteluaineiden tolkutonta käyttöä. Muutaman käytetyn vaatteen ostanut Huutiksesta ja niistä 90% haisee kuvottavalle huuhteluaineen ansiosta, eikä haju häviä edes pesun jälkeen.. Itse en moista ainetta käytä enkä tule käyttämään. Vaatteet menevät usein ihan lerpuiksi huuhteluaineen jäljiltä. Silittämällä saa pehmeitä vaatteita, jos ei koppuroita halua.

Vierailija
4/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan jo valmiiksi kapeamallisia bodeja.

Pesen 40:ssa Allegrolla, tahroille sitten eri ainetta. Kuivuvat narulla ilman pyykkipoikaa. Yksikään body ei ole venynyt.

Sisävaatteet vaihdetaan päivittäin.

Olen kyllä ihmetellyt samaa kuin ap.

Ja mitä pöpöihin tulee. Eikö täällä ole sekä sisä- että ulkoilma jo lähtökohtaisesti pöpöistä. Ihmisen iho yms. kroppa myös. Ei kai sitä joka paikkaa kannata koko ajan desinfioida.

Vierailija
5/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko se, jonka pyykkituvassa on neliöitä, käydä oikeesti tutkimaan asiaa... ja sit salaa haastattelet sitä pyykin pesijää: "vitsi, mä en ymmärrä miten mun bodyt on tälläsiä pitkuloita, miten sä saat niistä tollasia ihaaania neliöitä??"

Vierailija
6/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuivataan lähes kaikki lastenvaatteet kuivurissa lukuunottamatta vaatteita, joissa on jokin vedenpitävä kalvo tai jos tuote sisältää villaa edes 5%.

Olen myös huomannut, että vaatteiden hinta&merkki/kestävyyssuhde eivät täsmää. Siis: vaikka ostaisin 60 euron Catiminin neuletakin, se vaatii ihan järjetöntä hoitamista, että pysyy siistinä ja uuden näköisenä. Joku 15 euron H&M:n neuletakki pysyy ihan samannäköisenä pesusta toiseen, vaikka sen pesisi 40 asteessa ja käyttäisi kuivurissa.

Mä pesen kaikki vaatteet pesuohjeiden mukaan, eli lähes kaikki Keski-Eurooppalaiset, varsinkin ranskalaiset merkkivaatteet vaatii vain 30 asteen pesun, ja niin teen. Niitä en myöskään juuri koskaan laita kuivuriin, vaan kuivaan ne vaakatasossa saunan päällä = erittäin hyväkuntoiselta, kuin uudelta näyttävä vaate.

Kaikki vaatteet venytän pituussuunnassa, venytän sivusaumat, hihat erikseen, kuosittelen kauluksen ja erityisesti helman. Sitten kuivuriin, ja sama huolittelukierros kuivurista ottamisen jälkeen.

Kaikki halpisvaatteet ovat pysyneet hyvännäköisinä , myös nekin jotka on pesty 40 asteessa.

Väreistä erottelen ainoastaan valkoiset, vaaleat ja kaiken muun väriset. Ei ole tullut harmaantumista, haalistumista tai värjäytymää.

Ainoa poikkeus, johon olen pettynyt: Lindexin vaatteet. Esim. kesätunikoiden saumat kiertää jo eka pesun jälkeen! Silitän ne suoraksi, mutta taas sama homma seuraavan pesun jälkeen. Inhoan kiertäviä saumoja yli kaiken!

Vierailija
7/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä jaksa joka pyykkikerran yhteydessä kaikkia vaatteita venytellä. Kunhan heilautan pari kertaa niin että oikenee ja laitan narulle. Ja kuka sitä en tajua, että mihin niitä pyykkipoikia tarvitaan? Vai kuivaatteko ulkona tuulessa kaikki.

Mutta ei mulla mitään neliöbodeja ole, paitsi joskus joku halpahallimerkkinen ehkä.

Vierailija
8/41 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen päätynyt siihen että:

- pesen 40 asteessa vaatteet aina, ikinä ei ole vielä pesussa haalistuneet edes ne joissa pesuohjeessa 60.

- Vaatteet värien mukaan lajiteltuna, ne menee ihan varmasti pilalle jos sekoittaa tummat ja vaaleat, keltaiset ja siniset jne. Pesen esim. mustat ja tummat samassa, keski/vaaleansiniset, -vihreät, -harmaat samassa, keltaiset, punaiset oranssit pinkit samassa (näissäkin lajittelen niin paljon erikseen kuin mahtuu kelta-oransseihin ja puna-pinkkeihin), tietenkin valkoiset erikseen. Keltaiset ja vaaleanpunaiset on erittäin herkkiä menemään pilalle, ei ikinä niitä minkään sini- tms. sävyisen kanssa samaan!

- Oikeanlaisella pesuaineella, vain color-pesuaineella värilliset, valkoiset valkopesuaineella. Hippiaikoina pilasin vaatteita noilla ekopesuaineilla, en tiedä ovatko kehittyneet sitten 90-luvun mutta silloin vaatteita vanui ja harmaantui urakalla.

- kuivausrumpu tuhoaa useimmat vaatteet eli kutistaa, haalistaa, vanuttaa muodottomiksi, usein jo ihan ekalla kerralla.

- jos tulee tahroja poistan ne tahranpesuaineella

- huuhteluaineella en ole huomannut mitään vaikutusta säilymiseen, meillä on myös niin pehmeä vesi ettei jää koppuroiksi lainkaan ilmankaan.

Näillä ohjeilla en ole pilannut yhtään vaatetta ainakaan 10 vuoteen. Kyllä niitä ensin meni pilalle, yrityksen ja erehdyksen kautta..Ja on muuten parhaimmat näköiset vaatteet meillä mitä meidän kuivaushuoneessa näkee:D

Mutta tuo kirppisongelma voi olla myös ihan silkkaa ahneutta, että sinne viedään myös loppuunkulutettuja rättejä. Kuluuhan se vaate kuitenkin loppuun joskus vaikka kuinka hyvin hoitaisi. Ja jollain on vaatteita enemmän ja joillain vähemmän, että se joku uudemman malliston bodykin voi olla ollut lähes päivittäisellä käytöllä puoli vuotta kun taas toisessa perheessä vaan ehkä kerran viikossa.

En yleensä osta kirppikseltä lasten vaatteita juuri siksi että ne on yleensä sellasta tasoa joita meillä käytetään siivousrätteinä. Huutiksessa parempilaatuista yleensä, olen kyllä sieltäkin saanut vaatepaketteja joista en voi käsittää miten joku kehtaa myydä sellaista lumppua, mutta olen oppinut välttämään ja ostan vain myyjiltä joilla tarkat selostukset ettei ole nukkaa tai haalistumia tms.

Vierailija
9/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mua ärsyttää ne harmaiksi ja pinttyneiksi pestyt tai pesemättä jätetyt vaatteet. Kuka niitä ostaa??? En minä ainakaan enkä ottaisi edes ilmaiseksi.

Aika uusavuttomuutta jos ei osata edes pyykkiä pestä. Vai onko ne näiden viherpiipertäjiä joiden mielestä maailma pelastuu pesemällä kaikki pyykki 30 asteessa.

Vierailija
10/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus ne 68-senttiset bodyt ovat eksyneet 74-senttisten vauvojen päälle.

Vierailija
11/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hertsileijaa! Miten?

Miten/miksi ihmeessä joku pesee tummat ja vaaleat sekaisin valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella liian kuumassa ja heittää kaikki kuivausrumpuunkin?

Ei voi ymmärtää. Meillä tulee pyykkiä älyttömät määrät ja vielä silitänkin lasten vaatteet.

Lajittelen pyykit suorastaan neuroottisesti ja pesen varmasti oikein.

On nimittäin himppasen erinäköisiä meidän vaatteet kuin keskivertokirppisvermeet.

Vierailija
12/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vaatteita on pidetty 8:lla lapsella ja joskus ne 68-senttiset bodyt ovat eksyneet 74-senttisten vauvojen päälle.

uskon tähän, ja on osasyy varmasti. Mutta oikeasti, kun tietää että vaate on joku Lindexin tai vastaavan kevätmallistoa, ja kirpparilla se on syksyllä...

Kun niitäkin näkyy... Ja miksi ne vaatteet venyy vain yhteen suuntaan?

-ap

Vierailija
13/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet pestään turhaan aivan liian kuumassa. Säästäisi vaatetta sen luonnonkin lisäksi, jos pesulämpötiloja alennettaisiin. Vaatteet tulevat puhtaiksi myös vähemmällä pesuaineella. Minä en pidä voimakkaasti tuoksuvalla pesuaineella pestyistä vaatteista.

Ja kyllä, likaiset kirpparivaatteet ovat kauheita.

Vierailija
14/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri eilen mietin kirpparilla sitä, että miten vaatteet oikein pestään, kun kaikki on niin oudon muotoiseksi kutistunutta.

Olisiko pesulämpötilallakin merkitystä. Naapurin mamma tuossa yksi päivä sanoi pesevänsä kaikki vaatteet vähintään kuudessakympissä ja hänen lapsellaan onkin aina paidat tosi lyhyitä lyhyen käyttöiän jälkeen. Colleget sellaisia, että napa vilkkuu jne.

Meillä ei - minä pesen kaikki neljässäkympissä, paitse sellaiset, jotka väritekniikkansa puolesta vaativat sen 60 pesun.

Vierailija
15/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne harmaantuneet bodyt on niitä 30 asteessa pestyjä kaikki värit sikinsokin. Mielellään vielä niin, että pidetty viikko päällä ja pesty vasta sitten.

Ja tosiaan, kyse on yleensä edellisen kauden, jopa saman kauden vaatteista, ei vuosia vanhoista.

Vierailija
16/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita kuivureiden kutistamiakin, kastelin ja oioin takaisin muotoonsa. Puuvilla kyllä venyy ja palautuu :-))

Halvalla sain usein hyviä vaatteita.

Vierailija
17/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun sanaan usko ja meillä tulee juuri tehtyä noin! Tai kerro, miten ihmeessä saan miehen muuttamaan käsityksiään siitä, että kaikki pyykit voi pestä näin? Olen toivoton nalkuttaja tässä asiassa!

Miten/miksi ihmeessä joku pesee tummat ja vaaleat sekaisin valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella liian kuumassa ja heittää kaikki kuivausrumpuunkin?

Vierailija
18/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet pysyvät kunnossa (tosin en myy kirppareilla, vaan annan kiertoon sukulaislapsille) nimen omaan sillä, että pesen alhaisessa lämpötilassa, jolloin vaattteet ei kutistu. Tahroja ei jää, kun liotan vaatteet heti, jos on sen tyyppistä, mikä ei lähde. Käytän vähän pesuainetta, koska lapset saavat muutenkin niin suuren kemikaaliannostuksen ties mistä asioista. Sappisaippua on myös hyvä tahranpoistaja.

Vierailija
19/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen aina ihmetellyt miksi jotkut kuivaavat pyykit niin että esim paidat pistetään sieltä helmasta pyykkipojilla kuivumaan. Tai sitten olkapäistä. Eikös ne paljon parempina pysy kun taittaa about keskeltä kainalon kohdalta ja kainaloon pyykkipoika. Ei jää pyykkipojan jälki..eikä veny niin pahasti.

Vierailija
20/41 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maksaa vaan vähän ja on kuitenkin mieluinen niin ostan ja pesen ja venytän itse :) luulen, että just toi kuivausrumpu saattaa olla syyllinen. meilläkään ei sellasta ole. eikä tule. välillä venyttelen joitan vaatteita narulle ripustaessa, mutta ovat pysyneet ihan hyvinä ilmankin, vaikka ovatkin monet niitä jo 8:lla olleita :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi