Puhumaan oppiminen ja kuivaksi oppiminen kulkee käsikädessä??
Meillä tyttö nyt 2v ja puhe vielä kovin epäselvää. Ei osaa kertoa, milloin pissattaa/kakattaa ja vaipoista luopuminen on siis todella hankalaa. Nytkin teki pissat toistamiseen housuun ja osa lorisi lattialle. Huoh.
Kysymykseni kuuluukin, voinko edes odottaa lapsen oppivan kuivaksi, ennen kuin osaa kunnolla puhua ja kertoa pissa-/ kakkahädästään?
Kommentit (23)
Kokemusta kolmesta lapsesta, joista jokainen kyllä oppinut päivä- ja yökuivaksi jo kaksivuotiaana.
Mutta vaihtelua näissä muissa taidoissa kyllä piisaa:
- esikoispoika lähti kävelemään 11kk vanhana ja alkoi puhua/jutella täysin lausein alle kaksivuotiaana.
- keskimmäinen, tyttö, lähti kävelemään jo 10-kuisena, mutta lauseita alkoi tulla vasta reilusti päälle kaksivuotiaana.
- kuopuspoika oli hidas sekä kävelyn (1v3kk) että puheen suhteen. Tosin kun alkoi puhua edes jotain 2,5-vuotiaana, niin puhe olikin sitten jo kutakuinkin valmista juttua.
tytön kanssa usein luetaan kirjaa potalla. Silloin hän rentoutuu ja "unohtaa" että "pitäisi" pissiä ja usein pissa silloin pottaan lirahtaakin. Käyn myös aika usein itse samaan aikaan pöntöllä. Jos tyttösi jostain syystä jännittää siinä potalla? Ja rentoutuu noustessaan ja silloin pissakin tulee?
tuntuupa helpottavalta lukea tiedän viestejänne, joilla on myöhään kuivaksi oppineita lapsia. meidän esikoispoika on vähän yli 3-vuotias ja kuivaksi opettelu on vähintäänkin vaiheessa. Olen jo aika huolissani, koska toiset lapset päiväkodissa ovat alkaneet ihmetellä ja tietysti pelkään että häntä kiusataan. Ja kyllä, kaikki on yritetty mitä vaan on keksitty, joten minua loukkaavat kovasti ne kommentit mihin jossain törmää, joissa syyllistetään vanhempia tällaisesta. Ihanaa että täällä kukaan ei aloittanut sitä! Nyt tuntuu taas helpommalta uskoa, että kyllä se siitä vielä alkaa sujua.
ja ai niin, poika alkoi puhua hyvin tavalliseen aikaan, vähän yli vuoden iässä alkoi sanoja tulla. Kaksivuotiaana puhui jo paremmin kuin ikäisensä pojat keskimäärin. Motoriikka, liikkuminen ja kaikkeen muuhunkin liittyvä kehitys on täysin normaalia.