Puhumaan oppiminen ja kuivaksi oppiminen kulkee käsikädessä??
Meillä tyttö nyt 2v ja puhe vielä kovin epäselvää. Ei osaa kertoa, milloin pissattaa/kakattaa ja vaipoista luopuminen on siis todella hankalaa. Nytkin teki pissat toistamiseen housuun ja osa lorisi lattialle. Huoh.
Kysymykseni kuuluukin, voinko edes odottaa lapsen oppivan kuivaksi, ennen kuin osaa kunnolla puhua ja kertoa pissa-/ kakkahädästään?
Kommentit (23)
Meillä oppivat molemmat aika tarkkaan 2v synttäreiksi kokonaa pois vaipoista, ja aikaisin lähtivät liikkeelle. Puhumaan alkoivat lauseita n. 1.5 v.
joka ei osaa sanoa kuin ehkä pari sanaa ja nekin vähän epäselvästi, mutta osaa kiskoa vaippaa ja mennä vessan ovelle, kun tahtoo potalle.
Ja sit meillä on 4,5v joka oppi kyllä puhumaan suht myöhään (ekat sanat 1,5v kunnolla rupes puhumaan 2,5v jälkeen - elekieli hänelläkin oli vahva) ja oppi päiväkuivaksi vasta tasan 4-vuotiaana. Hänellä motorisia ongelmia kyllä tasapainoaistia vaativissa jutuissa...
Kävelemään molemmat lähteneet tasan vuoden vanhana, mutta esim. nuorempi osaa seistä jo yhdellä jalalla, vanhempi ei...
Ja on sit tuo esikoinen, jolla on ollut kiire joka asiassa. Ekat sanat 10kk, puhua pajatti pitkiä lauseita 2-vuotiaana, lähti ryömimään 5kk ja nousi seisomaan 6kk, käveli 9kk... ja kuivaksi oppi 1v10kk
En sit tiedä mitä näistä voi päätellä...
puhumaan lauseita. Kuivaksi n. 2v.
niin turhauttaa tämä asia :( Tyttö ei tunnu ymmärtävän ollenkaan, kun puhun pottaan pissaamisesta tai kun sanon, että nyt tuli pissa housuun/lattialle. Ihmettelee vain.
Istutan potalla ja ei tule pissaa. Sitten laitan pikkarit ja kohta jo lorottaa housuun :( Nyt aamulla peräkkäin tosiaan kaksi kertaa lorotti pissat housuun, vaikka potta oli vieressä.
Ei osaa ilmoittaa yhtään pissahädästään. Tämä on vain niin turhauttavaa.
-ap-
Poika puhui 1,5-vuotiaana pitkiä lauseita, mutta kuivaksi ei meinannut oppia millään. En muista milloin oppi, mutta myöhään joka tapauksessa.
Mun jokainen mukula on kävellyt 8-10-kuukauden ikäisenä ja kuivia ovat olleet 1.5v-3v.
Eikä korreloi puhumiseenkaan mitenkään.
Paitsi poika ei puhunut juuri mitään alle kaksivuotiaana ja oli yökuiva ennen sitä mutta päiväkuiva vasta kolmevuotiaana.
niin turhauttaa tämä asia :( Tyttö ei tunnu ymmärtävän ollenkaan, kun puhun pottaan pissaamisesta tai kun sanon, että nyt tuli pissa housuun/lattialle. Ihmettelee vain. Istutan potalla ja ei tule pissaa. Sitten laitan pikkarit ja kohta jo lorottaa housuun :( Nyt aamulla peräkkäin tosiaan kaksi kertaa lorotti pissat housuun, vaikka potta oli vieressä. Ei osaa ilmoittaa yhtään pissahädästään. Tämä on vain niin turhauttavaa. -ap-
Sinä tässä turhaudut joten lapsikin tekee niin. Unohda koko juttu.
Meillä ainakin lapsi oppi niin yhtäkkiä asian kerrasta, että vielä viikkoa ennen tätä "välähdystä" ei ollut minkäänlaista toivoa että oppii koskaan. Eli älä heitä toivoa, jatka vaan opettamista.
Meillä oli juuri tuollaista alkukesästä, annoin asian olla muutaman viikon ja aloitettiin uudestaan, tyttö tuntui hoksaavan asian paremmin ja nyt käy potalla suht sujuvasti.
Puhunut on jo kauan eli meillä kuivaksi oppiminen tuli perässä, ikää nyt 2 v 3 kk.
Ja pienihän tyttäresi vielä on, älä hätäile.
Pipoa vähänlöysemmälle, käytä potalla aina välillä tai säännöllisesti vaikka, jos siltä tuntuu. Ja pistä vaippa ni ei tarvi luututa.
Tiedän todellakin turhautumisen, olen se, jonka keskimmäinen lapsi oppi kuivaksi vasta 4-vuotiaana!! Välillä koko homma voi olla hyvä pistää kokonaan jäihinkin ja yrittää vaikka parin kuukauden päästä uudestaan. Lapset oppii kun on oppiakseen. Usko pois. Mä yritin ihan varmasti KAIKKI poppakonstit, vinkkivitoset ja kikkakolmoset tuon pojan kanssa, eikä se oppinut yhtään sen nopeammin. Vasta kun tunnistaa sen pissahädän, voi oppia menemään pissalle. Poika ei tunnistanut, vaan tapahtui juuri niinkuin teilläkin. (Välillä aiheutin vissiin ihan itse jo pahanlaatuisen pottakammonkin, eikä poika suostunut edes kokeilemaan sen enempää pyttyä ku pottaakaan!)
Edelleen uskon, että lapsilla on sisäsyntyinen tarve oppia kuivaksi. Vaikka oma usko onkin vuosien mittaan ollutkin MONTA kertaa todella koetuksella...
On se 2v vielä kuitenkin aika pieni.
Meillä siis ollut harjoittelut jo useamman kerran jäissä. Vähän aikaa tuntui menevän hyvin ja sain pissoja ahkeraan pottaan, sitten tuli taas takapakkia ja uudelleen yritettiin ja taas takapakkia.
Ehkä tyttö tosiaan ei ole valmis vielä. Pitää vaan jaksaa potattaa. Ehkä tyttö sitten joku päivä vaan hoksaa, niin ku joku teistä sanoi. Koitan olla nyt stressaamattatta
-ap-
niin, itse sen sanot, pitää vain jaksaa potattaa ja olla johdonmukainen. nuo harjoittelutauota vaan ei auta mitään. meillä tyttö on käynyt 9kk iästä potalla pissalla, aina kun vaippaa on aihdettu olen istuttanut potalle. mielellään istuu ja aina tuli pissat pottaan. vaipat saanut monesti laittaa kuivina takaisin jalkaan. 11kk oppi kävelemään ja 1v käveli ite pesuhuoneeseen jossa potta oli, ja silloin aina laitoin potalle istumaan. tuossa iässä alkoi pottaan tullla kakatkin. 1.5v oli päiväkuiva ja nyt 2v pian yökuivakin. laitan yöksi vaipan, mutta usein on kuivana aamulla.
On vieläpä kaksikielinen. On hyvä piirtämään ja tykkää laskea ja kirjoittaa. Motoriikka on todella hyvä ja esim. pyörällä oppi ajamaan ilman apurattaita heti: lähti vaan ajamaan, kuin olis aina sitä tehnyt. Ikää pojalla on nyt 5 vuotta.
Päiväkuivaksi oppi vasta liki 4 vuotiaana ja oli noin 4½, ennen kuin yövaippa jäi pois. Meni siis tosi myöhään. Yritettiin ja yritettiin, mutta kun ei niin ei. Housuissa oli aina. Sitten se ykskaks vaan loppui ja mentiin suoraan pöntölle.
Mä olenkin nyt sitä mieltä, että kun lapsi on valmis, niin se tulee kuin itsestään. Turha stressata. Kokeilla voi, mutta jos ei onnistu, niin ihan rauhassa odottelee ja kokeilee sitten myöhemmin uudestaan.
Mä en ainakaan voi meidän kokemusten perusteella nähdä mitään yhteyksiä mihinkään. Vois pikemminkin ajatella, että kuin on hyvä ja innokas oppimaan kaikkea muuta, niin joku pissiminen on ollut sivuseikka ;)
ja myös puhumaan todella nopeasti (kuiva 1 v 8 kk, puhui monen sanan lauseita jo tuossa vaiheessa). Keskimmäinen (myös poika) oppi kuivaksi myöhään (melkein 3 v), mutta puhui yhtä aikaisin kuin isoveljensä. Pienimmästä en vielä tiedä, ei olla edes potatettu vielä.
Eli mun mielestä ne ei kulje käsikädessä, koska puhuva ei ollut kuiva. Naapurin 2 v 3 kk ei puhu yhtään (paitsi isi ja äiti), mutta on nyt päiväkuiva ollut noin kuukauden.
jaksaa potattaa, ainakaan kaikkia lapsia, ehkä jotkut on erilaisia. Me ainakaan emme potattaneet ollenkaan ja vähän reilu 2v otimme vaipat pois ja lapsi oli alle viikossa täysin päiväkuiva. (Osasi puhua tosi hyvin jo muttei varmaan liity asiaan paitsi että olimme kertoneet pisun tulosta käydessämme itse vessassa jne.) Jos potattaminen ottaa päähän, unohda se ihan kokonaan ja kokeile parin kk kuluttua uudestaan vaippaa pois, ei turhaa stressiä.
Meillä tyttö rupesi täyskuivaksi 1,5 -vuotiaana. Tuolloin osasi sanoa kolme sanaa. En sano että oppi kuivaksi, koska häntä ei todellakaan mitenkään opetettu. Potalla kyllä käytettiin, mutta ihan rennosti vaan unien ja syömisten jälkeen.
Poika puhui yhtä hitaasti ja täyskuiva oli 3-vuotiaana. Häntä _opetettiin_ potalle hiki hatussa. Leikitettiin, lahjottiin ja vaikka mitä. Teki kyllä aina pottaan, mutta hetken päästä myös housuihin.
Liikunnallisessa kehityksessä olivat molemmat nopeita, joten meidän kohdalla ei siitäkään saa yhteyttä kuivaksioppimiseen.
Ja tämä oppi itse menemään pissalle vessaan. Potta oli sielä lattialle minne kävi tekemässä. Ei ilmoittanut minulle mitään. Oli lähemmäks 3v tuolloin.
2v harvoin vielä edes itse tietää koska on pissahätä. Se pissa vaan tulee. Samoin kakka, jos on löysällä vatsa.
niin, itse sen sanot, pitää vain jaksaa potattaa ja olla johdonmukainen. nuo harjoittelutauota vaan ei auta mitään.
Meillä oli aikalailla taukoa eli vain iltaisin ennen nukkumaanmenoa pottailtiin, kun pottaan ei tullut mitään ja lapsi turhautui. Lapsen ollessa 2 v 8kk otin vaipat pois ja kaksi päivää lattioille pissattuaan, meni itse potalle silloin kun siltä tuntui. Oppi parissa viikossa myös yökuivaksi ja haluaa edelleen vajaa vuosi kuivaksioppimisen jälkeen ilmoittaa/mennä itse potalle/pöntölle silloin kun tuntuu eikä silloin kun äiti ehdottaa!
Lapsi oppi kuivaksi vasta lähelle 3,5 v ikää ja puhe tuli myös reilusti myöhässä. Toisaalta, kysyin kyllä asiasta puheterapeutiltamme ja hän sanoi ettei usko asioilla olevan mitään yhteyttä.
puhui sujuvammin vasta 3-vuotiaana