Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksuista

Vierailija
01.09.2010 |

Tietäiskö joku jolla on kokemusta asiasta että mitä minun nyt tulisi tehdä? Tilanne on seuraava: lapsen isä ei suostunut sopimaan elatusmaksuista ja niitä haettiin sitten käräjien kautta. Päätös tuli ja sen mukaan isä velvoitettiin maksamaan lapsen elatusmaksut. Mutta mitäs nyt? Pitääkö minun ottaa päätöksen kanssa johonkin yhteyttä vai otetaanko minuun yhteyttä mihin elatusmaksut maksetaan vai mitä? On vähän uudella yksinhuoltajalla pallo hukassa kun ei tällaisia asioita ole tarvinnut ennen edes ajatella... Kiitos kovasti jos joku auttaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elatusmaksut tulee kelan kautta. En nyt oikein muista kuinka tuo tapahtuu, mutta kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja kertoa tilanteesta. Hän osaa varmasti auttaa.

Kelan kautta siis elatusmaksut tulee sovittuna summana tiettynä päivänä kuukaudessa, vaikka isä ei olisi mitään maksanutkaan. Isä on siis elatusmaksuista velkaa kelalle ja kela perii häneltä mahdolliset rästit.

Mielestäni tämä oli helpompi tapa hoitaa elatusasiat, kun yh:n taloudessa on muutenkin aika tiukkaa. Se, että on varma, että maksu tulee ajallaan helpottaa taloudenpitoa huomattavasti!

Vierailija
2/6 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksut ei tule ajallaan niin otat yhtettä asianajajaasi niin hän neuvoo miten saat ne ulosottoon. Näin ainakin minun asianajajani minua neuvoi, kun oli pelko että antaa mennä ne ulosottoon, mutta onkin maksanut kaikki juuri ajallaan niin kuin pitää. Mutta ilmoita siis lapsen isälle ensin se tilinumerosi ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet päätökset Kelalle (alkuperäinen tarvitaan!) ja rastitat kohdan Elatusapu peritään ulosoton kautta (tms.), asiakaspalvelija neuvoo loput.

Vierailija
4/6 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet päätökset Kelalle (alkuperäinen tarvitaan!) ja rastitat kohdan Elatusapu peritään ulosoton kautta (tms.), asiakaspalvelija neuvoo loput.

Eli Kelaan nyt yhteys http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208101004HL?OpenDocument. Laitat saman tien elatusavun perintään. Tämän jälkeen Kela maksaa sinulle elatustuen minimin joka kuun 10. päivänä ja mikäli elatusapu on tuota minimiä suurempi, saat erotuksen aina kuun 25. päivänä MIKÄLI isä on sen tilittänyt Kelaan.

Omassa tapauksessani isä ei maksanut Kelallekaan, vaan saan tuota minimiä ja elatusavut kasvavat korkoa ulosotossa.

Vierailija
6/6 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän jo nyt että isä ei tule niitä maksamaan vaan ulosottoon ne menee joka tapauksessa. Tähän päivän mennessä ei ole suostunut sopimaan mistään asioista eikä ole ottanut yhteyttä mihinkään elatusmaksuasioita hoitaneisiin tahoihin vaikka on pyydetty. Luultavasti siis sama linja jatkuu ja tekee kaiken mahdollisimman hankalaksi minulle. Mutta kiitoksia avusta kaikille!