Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka eivät tee lapsia taloudellisen rasitteen vuoksi?
Oma kaverini totesi kerran, ettei voi tehdä lapsia koska "ei ole varaa". Ihmettelen asiaa, koska molemmat ovat töissä ihan ok palkalla. Suomessa on vielä ihan hyvä sosiaaliturva, ettei tarvitse todellakaan pelätä nälkäänkuolemista. Vai onko kyse vaan siitä, ettei halua luopua lomamatkoista ja merkkivaatteista ja kampaajakäynneistä?
Kommentit (18)
siis varmaan ulkoisesti kaunis ja tyylikäs mutta jotenkin sisäisesti ruma.
Kaverisi taitaa tuntea itsensä vielä epäkypsäksi tulemaan vanhmmemmaksi, ja hyvä että tajuaa sen itse
eikä sitten kun lapsi on jo tehty. Mikäs pakko se on lapsia tehdä?
eikä sitten kun lapsi on jo tehty. Mikäs pakko se on lapsia tehdä?
tekee lapsia siksi, että saisi yhteiskunnan tukia.
Minusta kenenkään, jolla ei ole varaa lasta elättää, ei pitäisi lapsia tehdä. (Selvennyksenä todettakoon, että suomalainen äitiys/vanhempainpäivärahamalli on minusta loistava. Itsehän ne päivärahat on veroilla rahoitettukin - tai siis ainakin tarkoitus on, että olisi rahoitettu. Muita lapsiperheiden tukia en ymmärrä.)
Jos lapsia ei halua, vaikka olisikin varaa, niin eipä sekään liene pois keneltäkään.
Oma valinta tosiaan.
Mulla ei ole lapsia enkä pidä itseäni mitenkään sisäisesti rumana.
Tykkään matkustella, shoppailla, ottaa rennosti, käydä jumpassa, erilaisissa koulutuksissa jne.
Tykkään omasta elämästäni näin eikä se musta tee huonompaa ihmistä.
Mun mielestä se osoittaa jonkunlaista kypsyyttä ettei tee lapsia jos ei ole vara elättää niitä.
Mä inhoan niitä jotka vinkuu täällä kun ei ole rahaa kuin 5 eur ja lapsilisät tulee kahden viikon päästä, millä mä nyt elätän nämä äpäräni.
Ja voin sanoa, että raha on yksi suuri peruste EI-äänelle. Olemme molemmat töissä ja tienaamme ihan keskiluokkaisesti, mutta silti jotenkin tuntuu ettei lapseen olisi varaa. Olemme vasta siirtyneet opiskelijaelämästä keskiluokkaisiksi palkansaajiksi, joten toisaalta on ihanaa nauttia siitä, ettei tartte koko ajan pihistellä ja laskea rahoja.
Onko mielestäsi lapsilisät turhia? Muutenhan köyhillä ei ole ollenkaan varaa tehdä lapsia
tekee lapsia siksi, että saisi yhteiskunnan tukia.
Minusta kenenkään, jolla ei ole varaa lasta elättää, ei pitäisi lapsia tehdä. (Selvennyksenä todettakoon, että suomalainen äitiys/vanhempainpäivärahamalli on minusta loistava. Itsehän ne päivärahat on veroilla rahoitettukin - tai siis ainakin tarkoitus on, että olisi rahoitettu. Muita lapsiperheiden tukia en ymmärrä.)
Jos lapsia ei halua, vaikka olisikin varaa, niin eipä sekään liene pois keneltäkään.
Kaverisi taitaa tuntea itsensä vielä epäkypsäksi tulemaan vanhmmemmaksi, ja hyvä että tajuaa sen itse
ennen ensimmäistä lasta.
Onko mielestäsi lapsilisät turhia? Muutenhan köyhillä ei ole ollenkaan varaa tehdä lapsia
tekee lapsia siksi, että saisi yhteiskunnan tukia. Minusta kenenkään, jolla ei ole varaa lasta elättää, ei pitäisi lapsia tehdä. (Selvennyksenä todettakoon, että suomalainen äitiys/vanhempainpäivärahamalli on minusta loistava. Itsehän ne päivärahat on veroilla rahoitettukin - tai siis ainakin tarkoitus on, että olisi rahoitettu. Muita lapsiperheiden tukia en ymmärrä.) Jos lapsia ei halua, vaikka olisikin varaa, niin eipä sekään liene pois keneltäkään.
Samoin yhteiskunnan rahoittaman elatusavun (vai mikä lieneekään oikea termi rahalle, joka maksetaan yhteiskunnan varoista, mikäli elatusvelvollinen ei suorita elatusmaksua) poistamisen.
Suomessa on kuitenkin tarjolla lähes maksuton terveydenhuolto ja lastenhoito (vähävaraille täysin maksuton) sekä maksuton koulutus aina korkeakoulutasolle asti. Ja vähävaraisten asumistakin tuetaan yhteiskunnan varoin. Kyllä minä näkisin, että vanhempien tulisi itse pystyä loput menot (lasten ruoka, vaatteet yms. päivittäismenot) kustantamaan. Jos siihen ei pysty, ei tule hankkia lapsia.
tekee lapsia siksi, että saisi yhteiskunnan tukia. Minusta kenenkään, jolla ei ole varaa lasta elättää, ei pitäisi lapsia tehdä. (Selvennyksenä todettakoon, että suomalainen äitiys/vanhempainpäivärahamalli on minusta loistava. Itsehän ne päivärahat on veroilla rahoitettukin - tai siis ainakin tarkoitus on, että olisi rahoitettu. Muita lapsiperheiden tukia en ymmärrä.) Jos lapsia ei halua, vaikka olisikin varaa, niin eipä sekään liene pois keneltäkään.
Samoin yhteiskunnan rahoittaman elatusavun (vai mikä lieneekään oikea termi rahalle, joka maksetaan yhteiskunnan varoista, mikäli elatusvelvollinen ei suorita elatusmaksua) poistamisen. Suomessa on kuitenkin tarjolla lähes maksuton terveydenhuolto ja lastenhoito (vähävaraille täysin maksuton) sekä maksuton koulutus aina korkeakoulutasolle asti. Ja vähävaraisten asumistakin tuetaan yhteiskunnan varoin. Kyllä minä näkisin, että vanhempien tulisi itse pystyä loput menot (lasten ruoka, vaatteet yms. päivittäismenot) kustantamaan. Jos siihen ei pysty, ei tule hankkia lapsia.
vain lapsilisiin yh-korotukset, joten ihan hyvä, että lapsilisät maksetaan.
Mielestäni lastenteko ei ole mikään "ihmisoikeus" ja tässä maailmassa on muutenkin aivan liikaa ihmisiä (vaikka meitä suomalaisia on vähän, meidän kulutustottumuksemme takaavat sen että olemme ekologisesti varsin epäkestävä kansa), lisäksi en koe juuri suomalaisen kansan säilyttämistä mitenkään itseisarvoisena.
Samoin yhteiskunnan rahoittaman elatusavun (vai mikä lieneekään oikea termi rahalle, joka maksetaan yhteiskunnan varoista, mikäli elatusvelvollinen ei suorita elatusmaksua) poistamisen.
Suomessa on kuitenkin tarjolla lähes maksuton terveydenhuolto ja lastenhoito (vähävaraille täysin maksuton) sekä maksuton koulutus aina korkeakoulutasolle asti. Ja vähävaraisten asumistakin tuetaan yhteiskunnan varoin. Kyllä minä näkisin, että vanhempien tulisi itse pystyä loput menot (lasten ruoka, vaatteet yms. päivittäismenot) kustantamaan. Jos siihen ei pysty, ei tule hankkia lapsia.
Itselleni on aivan selvä ollut aina se, että tahdon perheen. Jos ei toiselle ole, onko se väärin?
Tosin ajattelen kyllä, että toivottavasti hänen puolisonsa ajattelee samoin. Surullista jos joku joutuu luopuvansa lapsihaaveista puolison takia.
Sitäpaitsi, kyse voi olla ongelmistalapsen saannissa, raha voi olla tekosyy...
mutta että taloudellisen rasitteen takia? En minäkään tekisi.
te, joilla lapsista huolimatta on varaa kaikenlaiseen, tehneet lapsia tai yhtä monta lasta kuin nyt on, jos se vuoksi olisitte joutuneet luopumaan kampaajakäynneistä, uusista vaatteista (kirpparille olisi varaa), maksetuista harrastuksista, ylipäätään kaikesta mikä maksaa jotain (kotiruokaa lukuunottamatta)?
Tokihan lapset käyvät kukkarolle ja rajoittavat omaa ajankäyttöä (harrastukset, matkustelu yms.).
En allekirjoita väitettä, että lasten kanssa voi elää ihan samalla tavalla kuin ennen lapsiakin. En minä ainakaan voi, mutta enpä tosin haluaisikaan. Ihan mielelläni elän nyt pikkulapsivaiheessa ns. lasten ehdoilla. Koen saavani enemmän kuin menettäväni.
Jos kuitenkin joku toinen kokee asian niin, ettei halua luopua omista jutuistaan lasten takia, niin on vain viisas ja kypsä päätös sitten jättää lapset tekemättä. Eihän se mikään kansalaisvelvollisuus ole.