Onko muita luovan työn tekijöitä, joitten asiakas on lähes aina tyytymätön?
Miten kestätte sen? Teen siis suunnittelutyötä, hintani ovat erittäin edulliset, tykkään itse töistäni, mutta työstä tekee TODELLA raskasta asiakkaan tyytymättömyyden vastaanottaminen. Näillä hinnoilla ei pitäisi olla syytä tyytymättömyyteen ja itsepähän hyväksyivät tarjoukseni referenssieni ja hinnan perusteella. En tiedä kestänkö tätä hommaa tällä meiningillä, stressaa aika paljon ja esim. tänään on edessä kaamea päivä kun pitäisi saada työ aikaiseksi ja koko ajan pelottaa ja ahdistaa jo valmiiksi sen lähettäminen asiakkaalle. Periaatteessa pidän työstä kovasti, mutta mulla ei ole kamalasti lahjoja. Riittävästi että saan kohtalaista jälkeä aikaan, muttei tarpeeksi että olisin oikeasti hyvä. Tämä on sellainen ala missä voi kehittyä paremmaksi vain omien kykyjen rajoissa. Ei musta tulisi picassoa minkäänlaisella harjoittelulla.
Kommentit (16)
Ehkä vaan olet päätynyt väärälle alalle. En minäkään tykkäisi saada vain kohtalaisen hyvää suunnittelua, oli hinta mikä hyvänsä :-( Kohtalaisen hyvään osaan itsekin... (no, riippuu tietty vähän alasta). Millä alalla oikein olet?
Otathan huomioon asikkaan toiveet? Jos jatkuvasti tulee tyytymätöntä palautetta kannattaa lopettaa. Etkö ole koskaan saanut positiivista palautetta?
Tykkäät itse töistäsi, mutta saat kohtalaista jälkeä aikaan? En ymmärrä. Luota itseesi, teet hyviä töitä, ja jos sinulla on kerran näyttää referenssejä, niin asiakas varmasti ymmärtää minkätasoisia hommia on sinulta tilannut.
Olethan osannut antaa oikeanlaisen tarjouksen? Ja kertonut, että alkupalaverin jälkeen, jossa kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja toiveet, teet ehdotuksen tai ehdotuksia, ja siihen voi antaa sitten lisätoiveita. Hankalaahan on, jos olette alunalkaen hakoteillä, mutta monestihan tällä rytmillä päästään hyvin eteenpäin ja molempia tyydyttävään lopputulokseen.
Luovia töitä ei saa aikaiseksi, jos ahdistuu jo alun alkaen asiakkaan negatiivisistä kommenteista.
Ja ne pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, mutta silti niiden pitäisi olla hienoja. Toki hion asiakkaan kanssa ja toki mulla on ollut myös tyytyväisiä asiakkaita, mutta päälinja on tämä. Hioa voi vaikka ikuisuuksiin, sillä muutaman sadan euron hinnalla joka jää käteen. Not. Jos nostat hintaa, ei tarjoukset ei mene läpi.
oikein mitään ja silti pitäisi saada jotain erinomaisen hienoa. Ei siis olla valmiita budjetoimaan riittävästi, ja homma kaadetaan suunnittelijan niskaan.
Yritä kestää, tai sitten keksit muuta tekemistä.
Ja ne pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, mutta silti niiden pitäisi olla hienoja. Toki hion asiakkaan kanssa ja toki mulla on ollut myös tyytyväisiä asiakkaita, mutta päälinja on tämä. Hioa voi vaikka ikuisuuksiin, sillä muutaman sadan euron hinnalla joka jää käteen. Not. Jos nostat hintaa, ei tarjoukset ei mene läpi.
No sun pitää niille asiakkaille just alkupalaverin aikana tehdä selväksi, että edulliseen hintaan ei sitten sisälly loputonta hienosääntöä. ETtä siihen hintaan saa perussivuston tms. Kai ne kuitenkin toimii ne sivut, että valittavat vaan ulkoasusta? Huolellista työtä kyllä pitää tehdä.
Toi grafinen suunnittelu on se mikä teettää niin jumalattomasti töitä, ettei siinä pääse palkoille millään. ap
No sun pitää niille asiakkaille just alkupalaverin aikana tehdä selväksi, että edulliseen hintaan ei sitten sisälly loputonta hienosääntöä.
"Näillä hinnoilla ei pitäisi olla syytä tyytymättömyyteen...mulla ei ole kamalasti lahjoja."
Se, että teet työtä halvalla ei oikeuta sinua tekemään huonoa työtä. Se ei ole mikään puolustus, että olet lahjaton. Miksi teet sellaista, mitä et kunnolla osaa?
Et selvästikään osaa pitää puoliasi. Nyt jämäkkä ote ja tee asiakkaalle selväksi, että missä rajasi menevät ja mitä hintaan oikeasti kuuluu. Tuntiveloitus pyörimään kaikesta ylimääräisestä.
Hinta pitää saada olemattomaksi, mutta asiakas odottaa aina saavansa priimaa. Kun tehdään nopeasti ja halvalla, pitää asiakkaan olla vähän yksinkertainen jos kuvittelee jäljen todella olevan upeaa.
Itse teen käännöksiä ja kerran eräs nimeltä mainitsematon oppilaitos vaati kovia alennuksia heidän kotisivujensa käännöksestä sillä perusteella, että olin kääntänyt jonkin kyseisen oppilaitoksen osaston nimen "väärin". Eli olin ottanut heidän omilta vanhoilta sivuiltaan käännöksen ja silti se oli asiakkaan mielestä väärin. Ja voi sitä vääntöä tuollaisesta pikkuasiasta, jonka korjaamiseen menee 2 minuuttia. Asiakas mm. väitti koko 15 sivun tekstiä käyttökelvottomaksi tällä perusteella. Ja pakkohan sille oli alennus antaa kun en jaksanut enää tapella selvästi mielisairaan ihmisen kanssa.
Tuon jälkeen ei ole tullut reklamaatioita, mutta jos tulisi niin enkä todellakaan antaisi enää alennuksia. Varsinkin kun hintani ovat edulliset.
"Näillä hinnoilla ei pitäisi olla syytä tyytymättömyyteen...mulla ei ole kamalasti lahjoja." Se, että teet työtä halvalla ei oikeuta sinua tekemään huonoa työtä. Se ei ole mikään puolustus, että olet lahjaton. Miksi teet sellaista, mitä et kunnolla osaa? Et selvästikään osaa pitää puoliasi. Nyt jämäkkä ote ja tee asiakkaalle selväksi, että missä rajasi menevät ja mitä hintaan oikeasti kuuluu. Tuntiveloitus pyörimään kaikesta ylimääräisestä.
Eihän tuolla asenteella mihinkään pääse "minulle ei ole lahjoja". Myy sitä minkä osaat, eli perustyötä, ja tee selväksi asiakkaalle, mitä hintaan kuuluu. Tyytymättömyys tulee siitä, että asiakkaan odotukset ovat liian korkealla.
Olen itsekin joskus ollut tyytymätön asiakas, ja se on aina johtunut siitä, että myyjä on myynyt ajatuksia ja visioita, joita ei ole osannutkaan sitten toteuttaa.
laskisit ja kertoisit asiakkaalle paljonko työtunteja siihen tarjoushintaan kuuluu, ja mitä maksaa lisätyö. Ja sitten kun tulee korjausvaatimuksia ja viilaamista, ilmoitat heti paljonko lisätunteja sellainen homma vaatii ja paljonko se kustantaa. Ja jospa koko prosessin ajan alusta alkaen pystyisi paremmin pitämään asiakkaan kartalla työn ja kustannusten suhteesta. Voi tietysti olla, että tyytymättömyys on asiakkaan pihiyttä tai tietämättömyyttä, koska monellakaan ei varmaan ole käsitystä miten sitä graafista sisältöä tuotetaan ja että ehkä tässäkin asiassa on huippusuunnittelua huippuhinnoilla, ja perustasoista edullisemmilla hinnoilla, ja on vain itsestäsi kiinni miten pitkälle joustat, tai sitten ainakin joissain tapauksissa voi olla myös sitä että asiakkaalle on jäänyt väärä kuva siitä mitä myyt ja mitä on odotettavissa. Voisiko myynnissä korostaa jotenkin sitä, että toimivat nettisivut nopeasti ja edullisesti, tai jotain, mistä tulisi ilmi että kun valitset tämän suunnittelijan, saat tehokkaasti ja rehellisesti toimivat sivut, jolloin asiakas toivottavasti ei odota mitään uskomatonta tuhansia työtunteja vaatinutta spektaakkelia.
mitä valittamista asiaakkaalla voi olla? Minua alkoi kiinnostaa minkälaisia vaatimuksia kotisivuille nykyään asetetaan.
sun luovuus menee ihan tukkoon jos tuollaisin miettein joudut töitä tekemään.
Saisit varmasti paljon parempaa tulosta aikaan jos pystyisit unohtamaan pelot asiakkana palautteesta ja antautumaan työllesi.
Vaikka nyt ajatteletkin ette ole hyvä, niin yritä antaa itsellesi mahdollisuus.
Saatat yllättyä :)
ja mieti, että tolla hinnalla teet kotikäyttöön max. pienyritykselle.
Kun hinta sovitaan, laitat, mitä se sisältää.
Nyt on valitettavasti ostajan markkinat.
Mieti, mihin ykysi riittävät ja markkinoi itseäsi rehellisesti.
Pidä myös mielessä, että osa asiakkaista on aina tyyttymättömiä. Muistakaa myös ihan paperille sopia aluksi, mitä tehdään ja mitä toiveita asiakas on esittänyt.
Tai sitten alat tehdä jotain muuta. Kilpailu on niin kovaa ja myös tosi lahjakkailla on tiukkaa (jos tekee kuvituksia tms.), koska hinnat on vedetty niin alas.