Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

palkkakysymys, auttaisitko?

Vierailija
30.08.2010 |

haen esimiestason paikkaa eräässä pienessä yrityksessä. tietääkseni alalla ei ole olemassa työehtosopimusta eikä alalla muutenkaan julkisteta palkkoja.

millaista palkkaa pyytäisin? olen koulutettu, kokenut ja lapsetkin olen jo tehnyt. millä perusteella pyytäisin palkkaa?

kiitti, jos jaksat vastata töihin palaavalle hoitovapaalaisele!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä ala, kuinka paljon työ- ja esimieskokemusta ja kuinka monta alaista. Lisäksi olisi hyvä tietää onko kyse esimiestehtävästä ko. yrityksen liiketoiminnan kannalta keskeisessä yksikössä vai tukifunktioissa.

Vierailija
2/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkokemusta on yrityksessä 10v ja alalla n. 20v. alaisia n. 30 ja tehtävä on ydinpalvelu yrityksessä.

yritys on kuitenkin verraten pieni ja tiedä, että tällä hetkellä palkkahaarukka on 2 tonnin paremmalla puolella :0/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kannattaa yrittää katsoa jotain keskipalkka taulukoita, joita julkaisee sekä stakes/tilastokeskus että ammattiliitot.

Jos sellaista ei tosiaan ole, kannattaa kysellä samalla alalla olevilta tutuilta tai tutuntutuilta, mitä he saavat palkkaa. Jos sellaisiakaan ei ole, herää kysymys, että miten ihmeessä sinä tuommoiseen työhön haet, koska yleensä ammattikokemuksen myötä kertyy muutama tuttukin.

Kolmas tapa on miettiä, mitä palkkaa sinä saat nyt ja paljonko mielestäsi vaativuustaso nousee tuohon työhön ryhtyessäsi eli millä hinnalla itse olet valmis ottamaan sen lisätyön.

Yleensä kannattaa miettiä näitä kaikkia.

Vierailija
4/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. it-alan esimiestehtävät voi hyvinkin olla 3500 - 4000 euroa, taas asiakaspalvelussa sitten 2500 - 3000 euroa. Pieni yritys teknologia-alalla tarkoittaa yleensä isompia palkkoja, suuri pienempiä.

Ja haet siis yrityksen sisällä esimiestehtäviin? Oletko aikaisemmin toiminut ko. yrityksessä esimiestehtävissä? Jos et, se voi hankaloittaa esimiestehtävän saantia. Lisäksi palkankorotus esimiestehtävästä esimiestehtävään siirryttäessä hoitovapaan jälkeen ei ole kovin todennäköinen, ellei jotain indeksikorotuksia tms. ole tehty sillä aikaa kun olit poissa.

Vierailija
5/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun niitä ei OLE. ei ole työehtosopimusta, ei minimipalkkoja, ei keskipalkkoja. ei ole.

tottahan mä tunnen samalla tasolla toimivia kavereitakin, ja heidän palkkansa on tuo 2 tonnia ja risat. itse mietin, kannattaako tuollaisella palkalla lähteä tekemään töitä vai hakisinko jotain ihan muuta.

pitäiskö pyytää palkkaa ihan reilusti enemmän (esim. 3500) ja tulla sitten torjutuksi liian ison palkkavaatimuksen takia? ymmärtääkseni 3500 ei ole palkka eikä mikään esimmiestasolla.

Vierailija
6/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. it-alan esimiestehtävät voi hyvinkin olla 3500 - 4000 euroa, taas asiakaspalvelussa sitten 2500 - 3000 euroa. Pieni yritys teknologia-alalla tarkoittaa yleensä isompia palkkoja, suuri pienempiä. Ja haet siis yrityksen sisällä esimiestehtäviin? Oletko aikaisemmin toiminut ko. yrityksessä esimiestehtävissä? Jos et, se voi hankaloittaa esimiestehtävän saantia. Lisäksi palkankorotus esimiestehtävästä esimiestehtävään siirryttäessä hoitovapaan jälkeen ei ole kovin todennäköinen, ellei jotain indeksikorotuksia tms. ole tehty sillä aikaa kun olit poissa.

olen kuitnekin toiminut esimiestehtävissä toisessa työpaikassa. eli mulla on kokemusta, koulutus ja taitoakin. halvalla en halua hommiin ryhtyä, mutta ahneeksi en halua leimautua!

Vierailija
7/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse en lähtisi alle kolmen tonnin esimiestehtäviin MILLEKÄÄN alalle, jos on kerran esimieskokemusta jo olemassa ja kyse on oikeasta esimiestehtävästä (eli ei mikään tiiminvetäjä). Kuten sanoit, tuo 3500 euroa ei ole palkka eikä mikään oikeasta vastuullisesta esimiestehtävästä.

Eli periaatteessa esimiestehtävän "tason" voi katsoa joko roolikuvauksesta (päättääkö esim. alaisten palkoista, palkkaamisesta eli kantaa ns. henkilöstövastuun; millainen tulosvastuu; tekeekö samoja töitä kuin alaisensa, ja missä suhteessa) tai esim. osviittaa saa vaikkapa raportointipolusta ylimpään johtoon. Mitä ylempänä ja mitä "esimiehempi" sitä korkeampi yleensä myös palkka. Mitä alempana organisaatiossa, ja mitä vähemmän vastuuta / työ samankaltaista kuin alaisillakin (erityisesti jos alaisten työ hyvin suorittavaa), yleensä myös sitä alhaisempi palkka.

Epämääräinen sepustus, toivottavasti oli jotain apua. Palkkatoiveeksi voit laittaa omasta mielestäsi kohtuullinen korvaus kyseisestä tehtävästä (suhteessa yllämainittuun) ja lisää siihen pari sataa neuvotteluvaraa. :-)

Vierailija
8/8 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin etsiä netistä, mutta onneksi aaveella tiedetään asia kuin asia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä