Lapsen hampaat :(
Lapseni on jostain saanut Streptococcus mutans bakteerin suuhunsa ja siksi hampaat ovat kuin juustoa eli reikiä tulee koko ajan. Nyt viisivuotiaalla paikattu jo kolme ja kuulemma ei saa syödä namia juoda mehua tai syödä hedelmiä kuten normaalit lapset. Hänellä on suurentunut riski saada reikiä. Meillä ollut kerran viikossa ns. herkkupäivä ja silloin saanut lapset pienen pussin karkkia tai namiaskin jokainen. Minulla siis isompiakin lapsia (2kpl)joilla ei yhtään reikiä suussa(eikä siis bakteeriakaan).
Vaikeaa alkaa isommille muuttamaan kerran viikossa tapahtuvaa herkkuhetkeä vaikka siitä ei heille ole haittaa.
Mehua ei meillä juodakkaan ikinä, mutta omenoita ja banaaneja yms on päivittäin tarjolla ja isommat syö hedelmän usein välipalaksi.
Harmittaa pojan puolesta, mistä lie saanut tartunnnan raukka. Tympii typerät aikuiset jotka maistelevat samasta lusikasta yms ja aiheuttavat lapsen hampaille loppuelämän kestävän haitan.
Kommentit (13)
Vesi on paras janojuoma, ei siis mehuja tai maitoakaan aterioiden välillä.
ns. huono/pehmeä kiille. Paikkoja on suussa yli 20. Yhtään reikää ei ole kuitenkaan tullut sen jälkeen kun 12-vuotiaana aloin itse huolehtia hampaistani. Kävin suuhygienistillä ja sain hyvät ja tarkat ohjeet.
Tärkeää on, että hampaita ei saa pestä hedelmän syönnin jälkeen tuntiin. Herkut syödään ruoan yhteydessä ja aina ruoan jälkeen xylitol pastilli. Itse syön myös fluoria, mutta sitähän ei saa ilman lääkärin ohjetta lapsille antaa. Hampaita ei saa myöskään pestä useammin kuin aamulla ja illalla. Hammaskiille kuluu muuten.
Siis kellään ei ole huonoa kiillettä tai "hammasluuta"( se on piilossa kiilteen alla). On huonoja kotihoitotapoja, joista aiheutuu reikiintyminen. Jos on saanut jo karies-bakteerin, itse pystyy siihenkin vaikuttamaan: hyvät tavat, ei ruokita niitä bakteereita sokerilla ja avoimet kariespesäkkeet kuntoon, niin johan laskee streprokokkimääräkin.
Kaikki alle kouluikäisten ja alle kymmenvuotiaiden reiät ovat vanhempien syytä! Oikeilla neuvoilla: 2 kertaa kunnon pesut, ruokaa vain 5-6 kertaa päivässä (yksi hedelmä, yksi jugurtti, yksi pastilli... on jo yksi kerta), välissä Xylitolia, ei tule reikiä.
Siis kellään ei ole huonoa kiillettä tai "hammasluuta"( se on piilossa kiilteen alla). On huonoja kotihoitotapoja, joista aiheutuu reikiintyminen. Jos on saanut jo karies-bakteerin, itse pystyy siihenkin vaikuttamaan: hyvät tavat, ei ruokita niitä bakteereita sokerilla ja avoimet kariespesäkkeet kuntoon, niin johan laskee streprokokkimääräkin.
Kaikki alle kouluikäisten ja alle kymmenvuotiaiden reiät ovat vanhempien syytä! Oikeilla neuvoilla: 2 kertaa kunnon pesut, ruokaa vain 5-6 kertaa päivässä (yksi hedelmä, yksi jugurtti, yksi pastilli... on jo yksi kerta), välissä Xylitolia, ei tule reikiä.
Kyllä mulle on monikin hammaslääkäri sanonut, että mulla on tavallista pehmeämpi kiille, siinä on heti rautahampaiden tulosta lähtien ollut laikkujakin. Se voi kyllä olla tullut vanhempien hoitamattomuudesta lapsena, kun aikuisena huolellisella hoidolla reiät pysyy kyllä poissa. Lapsena ei kukaan ikinä vahtinut pesinkö hampaita vai en. Ei sitä muksuna tajunnut miten olisi kannattanut tehdä. Vaikea mun on jotenkaan uskoa, että mun kiille olisi ihan tavallista.. ei kai se mahdotonta ole.
ja sama juttu, isomilla lapsilla ei ole lainkaan reikiä vaikka samalla tapaa hoidettu.
Ei meille kyllä ole sanottu että pitäisi kaikki namit ja hedelmät kieltää. Ainoa ohje on että ne täytyy syödä muun ruokailun yhteydessä, ei välipalana tms.
Ja aterioiden määrä yhteensä max 5 päivä (niin on kyllä aina ollutkin).
Jotenkin luulisi, että jos hampaiden pesu on kunnossa ja syödään xylitolia jne ei niitä reikiä nyt ihan hedelmiä normaalisti syömällä kuitenkaan ylettömästi tulisi. Itselläni on tosi pehmeä kiille ja reikiä porattiin minultakin jo 4-vuotiaana, mutta kyllä ne ainakin aikuisena on pysyneet poissa huolellisella hampaiden hoitamisella.
Mutta en ole ekspertti, olen varmaan väärässä.
5-vuotiaalla pojalla on ollut kolme reikää. Yksi on paikattu, yksi hammas otettu pois ja kolmas korjataan pian. Hammaslääkäri ei kuitenkaan ole kieltänyt mitään. Sinuna tekisin niin, että antaisin lapselle samaten kuten isommillekin, mutta heti perään hampaiden harjaus ja xylitolin syönti. Maitohampaat tippuvat kuitenkin pois ja tulee uusia, toivottavasti kestävämpiä, hampaita tilalle!
että hammaslääkäri oli vain jotenkin yliampuva... tiedä häntä. Oli vaan aika paksua tekstiä mitä latoi :/
Namia ei kuulemma ollenkaan paitsi syntymäpäivillä ja muissa juhlissa. Aika kauheaa mielstäni jos lapseni eivät saisi edes sitä pientä herkkua kerran viikossa. Niin siis sanoi että hedelmiä ei liikaa vaan ennemmin kasviksia. No ei se porkkana ole sama kuin viinirypäle lapsen suussa. Meillä hedelmät on herkkua. Viidesti päivässä meilläkin syödään ja yksi näistä viidestä "ateriasta" on ollut välipala esim. hedelmä. ap
Ihan sama laitatko suuhun näkkäriä vai maitoa, mutta joka kerta happohyökkäys rasittaa. Muistakaa harjata hampaita 2 kertaa päivässä, xylitol ei sitä korvaa. Kariesbakteeri pysyy kurissa suuhygienialla.
yllättäen yliampuvaa taas hammaslääkärillä!!! Ei lapsesi kuole jos syö namia, pitää vaan hoitaa hampaita paremmin ja rajoittaa herkkuja, ja aikoja mihin aikaan syö!
Purkkaa on aina tarjottu syömisen jälkeen ja hampaat harjattu kahdesti (vielä minun avustuksellani lopuksi). Onneksi muidenkin mielestä lääkärin ohjreet oli yliampuvia :) Kyllä totaalinen herkkukielto on mielestäni kohtuutonta nykyajan lapselle. Kyselen täällä siksi, kun ei meidän perheessä kenelläkään ole aiemmin ollut reikiä(paitsi miehelläni viimeksi lapsena maitophampaassa). ap
yllättäen yliampuvaa taas hammaslääkärillä!!! Ei lapsesi kuole jos syö namia, pitää vaan hoitaa hampaita paremmin ja rajoittaa herkkuja, ja aikoja mihin aikaan syö!
lopetatte sen herkkupäivän ja herkkuja saa vähän useampana päivän viikossa, mutta aina ruuan jälkeen. Syömisen päälle täysksylitol pastilli tai purkka.
Heti syömisen jälkeen ei saa pestä hampaita, pitäisi olla n. puolen tunnin väli.
Xylitolpastillit on muuten parempia kuin purukumi. Jatkuva purkan jauhaminen kuluttaa hampaita.