Avasin uuden tilin enkä ottanut miehelle käyttöoikeuksia
Suuttui, kiukutteli, murjotti ja haukkui mutta leppyi jo parissa tunnissa. Menipäs se yllättävän helpolla.
Meillä on edelleen yhteinen rahatalous ja mies tietää missä tunnukseni ovat ja saa tarvittaessa käyttää niitä=tiliäni vapaasti. Eli käytännössä mikään ei edes muuttunut, mutta olikin henkisen puolen juttu.
Wau. Hallitsen jotain elämässäni...
Kommentit (14)
T: nainen, jolla on yhteinen tili miehen kanssa eikä muuhun ole ollut vielä tarvetta.
En halua muuttaa sitä asetelmaa ja meillä on edelleen omien tiliemme rinnalla myös yhteinen tili. Kaikki rahat ovat käytännössä yhteisiä, meillä on samat kulutustottumukset eikä rahan käytöstä ole koskaan tullut mitään erimielisyyttä. Raha-asiat ovatkin varmaan välillämme ainoat asiat joissa ei ole ongelmia.
Olen vain alkanut tajuamaan miten tarkkaan mies hallitsee minua kaikessa ja pyrkii olemaan "pomoni". Halusin näpäyttää takaisin ottamalla tilin johon hänellä ei ole sanaakaan valtaa. Kyllä otti ukkoa hattuun mutta tyyntyi yllättävän nopeasti. Olen helpottunut sillä pelkäsin vähän päivien kiukuttelua.
Ap
Onneksi olkoon.
Mainittakoon, että meillä ei ole ainuttakaan yhteistä tiliä eikä esim. asuntolainammekaan ole ollut yhteinen vaan kaksi erillistä. Ainoastaan tonttilaina oli yhteinen.
Olen kyllä tosi itsenäinen raha-asioissa ja teen paljolti meidän perheen taloudelliset päätökset, joita mies sitten kyllä toteuttaa.
Ensinnäkin: Miksi tyydyt tuollaiseen suhteeseen?
Toiseksi: Miksi kerroit miehelle uudesta tilistä?
Jos suhde olisi hyvä ei olisi ollut mitään syytä, kun taas teit tuon salaa ja kerroit, niin mies ei tykännyt.
Eli millainen suhteenne on?
En enää tyydykään, mutta tilanne on tavallaan odotus-asemassa. Katsotaan miten etenee tai jollei etene niin missä vaiheessa olisi parempi laittaa lusikat jakoon. Eli rikkoa pienten lastemme perhe. Tilanne ei ole sentään niin paha.
Ja miksen olisi kertonut tilistä? Rahamme ovat kuitenkin edelleen yhteisiä ja niiden käytöstä sopiminen toimii täydellisesti ja tasa-arvoisesti. Ja jollen olisi kertonut, en olisi edes saanut näpäytettyä miestä sillä huomautuksella että olen aikuinen ihminen eikä hän pysty määräämään minua.
Nyt keskityn tuntemaan voitonriemua siitä että otin tilini omaan haltuuni. Ja vähän nauramaan itselleni siitä, miten paljon saan revittyä riemua tavallisen tilin avaamisesta :D
Ap
Jos suhde olisi hyvä ei olisi ollut mitään syytä, kun taas teit tuon salaa ja kerroit, niin mies ei tykännyt.
Eli millainen suhteenne on?
Puhuin miehelle useaan otteeseen, että olen ajatellut avata tilin enkä aio ottaa hänelle tunnuksia vaan haluan sillä tavalla saada vähän "omaa tilaa" suhteessamme. Ja hän tiesi kellonajanki koska olin menossa pankkiin avaamaan tiliä. Seuraavana päivänä mainitsin miehelle etten sitten ottanut hänelle niitä käyttöoikeuksia. Suuttui kun oli ilmeisesti olettanut että kuitenkin ottaisin ne koska hän niin halusi. Mutta koko tilin avaamisessa tai käyttöoikeuksien pois jättämisessä ei ollut koko aikana mitään salaista.
laitatko itse aina sivuun palkasta tietyn summan?
Mulla ja miehellä on yhteiset rahat, mutta silti meillä on eri tilit. Joskus sitten kysellään toiselta, että tarttetko rahaa. Kumpikin on tullut tähän asti toimeen omalla palkallaan. Mullakin on tilillä nyt yli 10000e ja pitkäaikaistilillä saman verran. Miehellä luultavasti saman verran. Kumpikin päättää itsenäisesti mitä ostaa, kuten autosta. Lasten tarvikkeita ostaa molemmat. Huonekaluja yms. mietimme etukäteen mitä tarvitsemme.
Hän ei tiedä mun tunnuksia,enkä mä hänen.Koskaan en laittaisi hänen kans yhteistä tili,koska ei osaa käyttää järkevästi vieläkään omia rahojaan vaikka on kusessa omien vanhojen laskujen ja rahan käytön kanssa.KUn haluaa jostain ostaa,niin ei tajua ajatella onko hänellä oikeasti varaa ostaa sitä,vaan ostaa vain ja sit vikuu parin viikon päästä rahaa ku omat on kulunu.En luota siihen että jos hänellä ois mahdollisuus käyttää minunki rahoja että ei käyttäisi niitä omiin tyhmiin ostoksiin,vaan osaisi ajatella perheen parasta raha-asioissa.
Tällä hetkelläkin mä maksan kaikki perheen laskut ja ruuat kun miehen kaikki rahat menee monta vuotta vanhojen laskujen maksuihin,ja muihin töppäilyihin.
Ensinnäkin: Miksi tyydyt tuollaiseen suhteeseen?
Toiseksi: Miksi kerroit miehelle uudesta tilistä?
Meillä oli yhteinen tili pitkään 9 vuotta. Saimme sinä aikana 2 lastakin.
Vaimo päätti jatkaa kesken jääneitä opintoja, kun toinen lapsistamme täytti 4 vuotta. Maksoin luonnollisesti koulukustannukset ja kaiken. Hän ei tienannut sinä aikana mitään, sillä opiskeli.
Sitten hän valmistui ja sai työpaikan. Sain kuulla äskettäin että hänellä on oma tili, eikä hän halua että käytämme samoja rahoja.
Olin että woooooooot???!
Aivan sama minulle, olin vain olettanut hänen ajattelevan vähän pidemmälle ( ei tulevaisuuteen vaan myös historiaan). Mitään tarvetta omalle tilille ei kuitenkaan ole. Lapsille toki voisi perustaa omat tilit.
T: Jäävi Mies
suhde, jos ei toiseen voi luottaa!!?
En luota siihen että jos hänellä ois mahdollisuus käyttää minunki rahoja että ei käyttäisi niitä omiin tyhmiin ostoksiin,vaan osaisi ajatella perheen parasta raha-asioissa.
asuntolaina. Kummallakin on sen rinnalla oma tilinsä, eikä meillä taida edes olla käyttöoikeutta toisen tiliin... en ole varma. Ainakaan toisen tilille ei ole asiaa ilman asianomaisen lupaa.
Mä saisin halvauksen, jos mies menisi mun tilille.
Ja kyllä: meillä on onnellinen ja tasa-arvoinen parisuhde.
Aika surullista, jos tuo on täällä kertomisen arvoinen asia...Toivottavasti kuitenkin hallitset myös jotain muuta elämässäsi. Mikä meitä naisia oikein vaivaa???
t. nainen, jolla on aviomiehensä kanssa erilliset tilit, eikä voi ymmärtää teidän tapaanne toimia :)