Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestokuukautissiteitä käyttäviä paikalla? Kokemuksia?

Vierailija
29.08.2010 |

Miten säilytätte käytetyt, ennen pesua siis? Pesettekö itsekseen vai muun pyykin joukossa? Kuudessakympissäkö? Muita kokemuksia?

(Kuukautiskuppia en halua kokeilla, jos joku sitä ehdottaa, uskon että sekin on hyvä mutten usko sen soveltuvan itselleni)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen vauvan vaippapyykin kanssa 60-70 asteessa ja myös ovat siellä likaämpärissäkin odottamassa pesua yhdessä. joskus saatan huuhdella etukäteen kun on oikein veriset siteet mutta muuten laitan semmoisenaan odottelemaan. puhtaat säilytän wc kaapissa.

Lisäksi käytän tamponeja ja reissussa käytän kertiksiä itselläni koska helpommat, vaikkakin menisihän ne samaan säkkiin mummolassa vaippapyykin kanssa. en vaan halua että kaikki huomaa minulla olevan menkat (asuu pikku veljiäkin siellä).

Vierailija
22/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän kestositeitä ja kuppia sekaisin, fiiliksen mukaan. Tykkään kyllä!

Siteet on vain runsaina vuotopäivinä, huuhdon enimmät veret kylmällä vedellä ja laitan veteen odottamaan pesua. Jos on enemmän aikaa siihen että pyykkään, niin laitan etikkaveteen tai kuivatan. Kuivan veren putsaan sappisaippualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punnertaa sitä lihaksilla ulos? Itsellä kuppi lähtee yleensä tosi helposti, mutta joskus on jumissa jossain "ylhäällä" jolloin punnerran sitä alapään lihaksilla alaspäin, ei ole vaikeaa. Ja totta kai siitä pitää painaa reunaa vähän lyttyyn että alipaine poistuu, muutenhan sitä saa kiskoa hampaat irvessä ulos.

et ap (ja osa tämän ketjun vastaajista) käytä kuppia? Tai miksi et usko sen sopivan itsellesi?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, sillä minusta kuppi hakkaa 6-0 kaikki muut suojat ja siteet, miljoona kertaa parempi kuin kestositeet, vaikka nekin ovat jo kertiksiä parempia.

Ostin pienimman mahdollisen koon, mutta kuppia oli todella vaikea laittaa tai ottaa pois. Kaukana hygieniasta, kun joutuu ronkkimaan kymmenen minuuttia. Jouduin kiskomaan antennista tosi kovaa mita ei saisi tehda, ja lopulta antenni lahti irti. Siihen loppui kaytto.

Nykyaan kaytan kestositeita, ne ovat ihania! aivan kuin joku edellinenkin sanoi, eivat lainkaan haudo.

Sori kun aakkoset puuttuu, koneessa on joku ongelma.

Vierailija
24/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt monta vuotta kestositeitä. Nyt olen vaan huuhdellut viileällä vedellä ja nakannut vaippasankoon ja pessyt siis vaippapyykin mukana kun niitäkin taloudessa on. Mukana on myös esim. pyyhkeitä alusvaatteita, vaatteita, jotka voi pestä 60 asteessa, lakanapyykkiä joten peseminen on sinänsä simppeli juttu. Alkuun liotin siteitä kylmässä vedessä (joskus saatoin vaihtaa veden jos likosivat pidempään). Mutta nyt siis ovat vain sangossa (kansi auki meillä niin ei ala niinkään haista, laitan pyyhkeen tms tarvittaessa näkösuojaksi). Etikkaa voi veteen myös vähän laittaa tai huuhteluaineeksi koneeseen. Mulla on tosi hyviä kokemuksia kestositeistä, tykkään ehdottomasti ja kuukuppia en ole koskaan jaksanut edes kokeilla kun se on tullut muotiin vasta löydettyäni jo kestositeet.

60 asteessa pesu ja välillä voi toki 90 asteessa myös pyöräyttää. Ai niin muuten olen kyllä aiemmin käyttänyt tahroihin myös sappisaippuaa mutta ei se ole välttämätöntä mutta toki jos haluaa, että siteet pysyvät kiiltävän puhtaina kannattaa sappisaippuaa toki käyttää.

Vierailija
25/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestoja ja siinä välissä kertakäyttöisiä. Menkat kestää jopa 8 päivää, mutta ovat alussa ja lopussa tosi niukat. Onneksi löysin kestot niin ei tarvitse hautoa itseään muoveissa yli viikkoa.

Siinä välissä ei minulla sitten kestot toimineetkaan. Ei pitäneet ja muutenkin olivat ankean tuntuiset ja koin pesemisenkin hankalaksi. Tiputtelupäivien siteet voin panna ihan pyykkikoriin, likaantuvat käytössä vain vähän. Pesen kaikki kerralla menkkojen loputtua tai jos likaantuvat enemmän pesen ekan satsin jo muutaman päivän sisällä. Laitan koneeseen, huuhtelen lyhyellä pesuohjelmalla ja sitten pesen seassa jotain 60 pyykkiä.

Vierailija
26/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteitä. Pysyvät pitkään siistin näköisinä :)

t 20

Vierailija
27/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punnertaa sitä lihaksilla ulos? Itsellä kuppi lähtee yleensä tosi helposti, mutta joskus on jumissa jossain "ylhäällä" jolloin punnerran sitä alapään lihaksilla alaspäin, ei ole vaikeaa. Ja totta kai siitä pitää painaa reunaa vähän lyttyyn että alipaine poistuu, muutenhan sitä saa kiskoa hampaat irvessä ulos.

et ap (ja osa tämän ketjun vastaajista) käytä kuppia? Tai miksi et usko sen sopivan itsellesi?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, sillä minusta kuppi hakkaa 6-0 kaikki muut suojat ja siteet, miljoona kertaa parempi kuin kestositeet, vaikka nekin ovat jo kertiksiä parempia.

Ostin pienimman mahdollisen koon, mutta kuppia oli todella vaikea laittaa tai ottaa pois. Kaukana hygieniasta, kun joutuu ronkkimaan kymmenen minuuttia. Jouduin kiskomaan antennista tosi kovaa mita ei saisi tehda, ja lopulta antenni lahti irti. Siihen loppui kaytto.

Nykyaan kaytan kestositeita, ne ovat ihania! aivan kuin joku edellinenkin sanoi, eivat lainkaan haudo.

Ja yritin myos painaa reunaa lyttyyn, mutta sormet ei mahtunu niin syvalle, etta olisin saanut painettua tarpeeks.

Kaverit on kylla kehuneet kuppia, joten ehka mulla on vaan jotenkin omituinen alapaa johon se ei sovi. Tosin en ole kokeillut uudestaan synnytyksen jalkeen, saattaisi toimia nyt paremmin. Ehka.

Vierailija
28/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se kuppikaan ihan kaikille sovi, vaikka melkein kaikille onkin loistava. Sinulla on varmaan ollut aika timmi alapää kun ei suostunut ulos tulemaan, ja kuppikin ehkä vähän väärän mallinen, niissä kun on hieman eroja.

Ja yritin myos painaa reunaa lyttyyn, mutta sormet ei mahtunu niin syvalle, etta olisin saanut painettua tarpeeks.

Kaverit on kylla kehuneet kuppia, joten ehka mulla on vaan jotenkin omituinen alapaa johon se ei sovi. Tosin en ole kokeillut uudestaan synnytyksen jalkeen, saattaisi toimia nyt paremmin. Ehka.

Vierailija
29/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina inhonnut kertakäyttösiteiden hajua.

Nykyisin käytön taiteltua sideharsoa aina kuin mahdollista. Haluaisin käyttää vastaavia myös julkisilla paikoilla.

Saisinko merkkejä ja ostopaikkoja, kiitos?

Vierailija
30/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkivuotoon jo käytin kestositeitä, kun kertakäyttöiset siteet ehtivät jo sairaalassa ollessa hiostaa ja hiertää muutenkin herkän alapään entistä kipeämmäksi. Kaivoin kaapista vanhoja fleece- ja flanellivaatteita sekä pari pyyhettä ja niistä surruttelin itselleni kestositeitä. Tarrakiinnitteisiä, kun neppareita ei ollut enää :)

Ne samat kestot mulla on edelleen käytössä, ja aina ovat toimineet hyvin. Läpivuotoja ei ole tullut, mutta jokunen pieni ohivuoto kylläkin, kun side on liikkunut pois paikoiltaan jostain syystä. Yleensä käytän kyllä päiväsaikaan kuppia (töissä ja muualla liikkuessani), mutta iltasella ja yöllä, sekä vapaapäivinä kotosalla kestosidettä.

Vierailija
31/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestositeitä...hei haloo...

Kyllä nyt sen ymmärtää että paskaa säilöö (vaipat) mutta tussusta tullutta verta? Mitä helvettiä.

Vierailija
32/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan.

Vierailija
33/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka kyselit ostopaikkoja niin tosi monesta putiikista, jotka myyvät lasten kestovaippoja saa myös kestositeitä. Siis esim. Ruohonjuuresta ja muista ekokaupoista. Netistä voi tilata myllymuksuilta, iguleelta, tirsokkaalta... Ja huutiksesta saa tsi versioita ja varmaan joidenkin vaippayritystenkin tuotteita. Noista löytyy jos jonkinlaista kuosia ja pintaa. Sitten esim. imse vimse ja popolini valmistavat siteitä, jotka ovat edullisia ja puhtaan valkoisia. Itse olen hurahtanut noihin kuoseihin ja käytän nyt murukankaisia (tirsokas) ja myllymuksujen bambukankaisia siteitä, joissa on kosteussulku mutta ne siteet, joita alunperin varmaan noin 8 vuotta sitten ostin olivat vain puuvillaa eikä niissä käsittääkseni ollut erikseen mitään kosteussulkua. Pelittävät vieläkin nämä ikivanhatkin siteet ja käytänkin niitä välillä (muutamasta nepit tosin irronneet). Esim. perhepuoti nestori & Sinikello näytti myyvän näitä edullisia popolineja ja pehmopepuilla oli ainakin imse vimsejä (en oo varma onko niissä kosteussulku). Googleta vaikka kestoside niin varmasti löytyy monta ostopaikkaa. Jos kaikkein vähiten hautovan siteen haluaa kannattaa varmaan etsiä niitä valkoisia ja kosteussuluttomia. Olen itse jossain vaiheessa kärsinyt hiivatulehduksista ja silloin ainakin kuulin suosituksen että mahdollisimman vaaleat ja puuvillaiset alusvaatteet ja kestositeet olivat osa sitä, että pääsin tulehduskierteestä eroon. Nyt olen hyvin pärjännyt kosteussulullistenkin siteiden kanssa. Mutta minä siis suhtaudun vähän kriittisesti siihen kun joku sanoo, että mahdollisimman tummia ettei tahrat näy jos allergiaystävällisen haluaa niin pikemminkin vaaleaa pintaa kannattaa etsiä ja kuoseja sitten jos haluaa hemmotella itseään. Itsestä ainakin kuukautiset on hauskempi juttu kun oranssit pupusiteet kuivuvat narulla...

Vielä on pakko sanoa, että ärsyttää kun joku tulee aukomaan päätään siitä, että käyttääkö joku kestositeitä. Tietämätön vaikutelma tulee ensinnäkin tällaisesta ihmisestä kun todella moni käyttää ja on jo pitkään käyttänyt sekä ekologisista että terveydellisistä että myös esteettisistä syistä. Mulle esim. Yths:llä sanottiin hiivatulehduskierteen aikaan, että kuukautisten aikaan ei kannattaisi käyttää siteitä tai tamponeja vaan vaihdella alushousuja useammin. Mielestäni tämä ohje oli kyllä aika ala-arvoinen ja toivon, että tänä päivänä jo osaisivat suositella kestositeitä (siinähän on sama materiaali ihoa vasten kuin alushousuissa mutta ei ole joka paikka sotkussa).

Vierailija
34/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan tosissaan käytä kestositeitä...hei haloo...

Kyllä nyt sen ymmärtää että paskaa säilöö (vaipat) mutta tussusta tullutta verta? Mitä helvettiä.

ajatelleeksi, että kestovaippoja ja -siteitä ei säilötä vaan ne pestään.

Miten muuten toimittiin silloin, kun kertakäyttökulttuuria ei vielä ollut olemassa? Osaatko vastata?

Vierailija
35/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kokeilussa mikrokuituisesta lattiapyyhkeestä ommellut härpäkkeet. Pitää kokeilla, että kuivattaako alapäätä samalla tavoin kuin mikrokuituliinat kuivattaa käsiä siivotessa... Toistaiseksi ainakin ok. Kiinnittiminä solmittavat nauhat, pitäisi joku näppärämpi niksi keksiä, en halua neppareita enkä nappeja enkä kovaa tarraa. Minusta on mukava, että kotona on aina jotain, jolla vuorata housut tarvittaessa, varsinkin nyt, kun perheessä on useampi vuotaja. Kertakäyttöisiäkin kyllä käytetään, varsinkin tyttäret kouluissa.

Vierailija
36/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOku kysyi, että miksi ei kuppia. En ole ap, mutta minä en saa sitä pois ilman hurjaa ähellystä. Minulla on kolme alatiesynnytystä takana ja yhä pitää punnertaa ja äheltää ja tunkea sormet ja ja.. Ei oikein näppärää.

Vierailija
37/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuinka monta kestosidettä teillä on kierroksessa? Jos ajattelee, että vuoto on 2-3vrk todella runsasta ja kertiksen saa vaihtaa n. 1-1,5 tunnin välein? Alkoi huvittamaan kun kuvittelin mielessäni mieheni ilmeen hänen kaivaessaan pyykkikorista hyvin käytettyä kestosidettä... :D

Entä nuo valkoiset; kantsiiko niitä valkaista välillä? Entä riittääkö yöside, jos monesti herää melkein kainaloita myöten märkänä?

Vierailija
38/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tykkää niistä, koska ovat paksuja ja näkyvät päällepäinkin jos on yhtään tiukemmat housut jalassa.. Ainoastaan jotkut pikkuhousunsuojat ovat riittävän ohuita, mutta ne taas eivät riitä imukyvyltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi