Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestokuukautissiteitä käyttäviä paikalla? Kokemuksia?

Vierailija
29.08.2010 |

Miten säilytätte käytetyt, ennen pesua siis? Pesettekö itsekseen vai muun pyykin joukossa? Kuudessakympissäkö? Muita kokemuksia?

(Kuukautiskuppia en halua kokeilla, jos joku sitä ehdottaa, uskon että sekin on hyvä mutten usko sen soveltuvan itselleni)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko pyykkikorissa tai sitten rullalle käärittynä kangaspussissa joka on vessassa tai mukana kun liikun. Pesen mahdollisimman nopeasti muun pyykin mukana 40-60 asteessa. Itse asiassa 40 astetta olisi parempi pesulämptila kuin 60 astetta, koska yli 40 asteessa veren valkuaisaineet tarttuvat kankaaseen kiinni ja tulee herkemmin tahroja. Veritahrat pitäisi aina pestä kylmällä vedellä, myös esim jos tulee haavoja lasten polviin tms. mahdolliset bakteerit on tässä vaiheessa jo kuolleet, viimeistään silloin kun tahra on kuivunut.

Minäkin käytän kestositeitä usein mieluummin kuin kuukautiskuppia. Mulla on kyllä kuppikin, mutta olen pari ekaa päivää yleensä niin kipeä, että en voi edes ajatella minkään työntämistä sisääni. Muuten se kuppikin on kyllä ihan kätevä, eikä enää jälkimmäisinä päivänä tunnu pahalta.

Oon tehnyt siteeni itse. Ne on siivekkeellisiä ja nepparilla kiinnitettäviä. Oon tehnyt suoraan erilaisilla imukyvyillä ja erikokoisia, en oikein tykkään niistä lisätäytteistä joiden asentelu on minusta hankalaa. Oon tehnyt pieniä siteitä college- ja trikookankaasta niukkaa vuotoa varten, keskikokoisia flanellista normaalia vuotoa varten ja sitten muutaman kooltaan keskikokoisen mutta froteesta tehdyn runsaan vuodon päiviä varten. Näissä kaikissa on 2 kerrosta kangasta ja kerrosten välissä keskikohdalla 1-2 palaa lisätäytettä. Näin ei tule liian paksuja eikä päät näy housuistakaan. Pohjalla mulla on joko kosteussuojakangasta tai ihan vaan kerniä.

Vierailija
2/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se vastaaja joka käyttää kestoja vaan tiputtelupäivinä ja niitä menee sellainen 3-5kpl/vuorokausi. Vaihdan heti kun tulee tahraa, mutta tiputtelu on just sitä, että välillä ei tule tunteihin yhtään mitään. Mulla on n 12 kestoa ja riittävät hyvin tähän tarkoitukseen.

Kun yritin käyttää kovempaan vuotoon, olisi just pitänyt vaihtaa tunnin välein. Ei toiminut. Yölläkin tuli veret yli ja ohi.

Pesulämpötilasta. Kannattaa laittaa pesukoen huuhtomaan ensin kylmällä vedellä ennen kuumempaa pesua ja muun pyykin lisäämistä.

Vierailija
4/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuinka monta kestosidettä teillä on kierroksessa? Jos ajattelee, että vuoto on 2-3vrk todella runsasta ja kertiksen saa vaihtaa n. 1-1,5 tunnin välein? Alkoi huvittamaan kun kuvittelin mielessäni mieheni ilmeen hänen kaivaessaan pyykkikorista hyvin käytettyä kestosidettä... :D

Entä nuo valkoiset; kantsiiko niitä valkaista välillä? Entä riittääkö yöside, jos monesti herää melkein kainaloita myöten märkänä?

Mulla samat ongelmat ja käytössä 12 sidettä joista 4 extrapitkiä joissa 2 neppiä (teetin Tirsokkaalla) ja sitten 6kpl joiden pituus 30cm

ja 3kpl normaalieja päiväsiteitä (joilla ei paljoa kyllä tee mitään paitsi viimeisinä päivinä)

Käytän 2 ekana yönä kahta sidettä peräkkäin, muuten valuu peppuvakoa pitkin lakanalle.

Olen hankkinut vain värillisiä siteitä niin ei pikkutahrat näy ;)

Meillä ei pyykkikoria kaivele kukaan muu paitsi minä :) laitan siteet ihan vaan kuivanas sinne suoraan käytöstä

PEsen valkopyykin kera 60 asteessa ja parin ekan päivän siteet huuhtelen juuri ennen pesua jottei koko pyykki haise raudalle pesun jälkeen.

T: Se joka jo kerran linkitti Tirsokkaan tähän keskusteluun :)

Vierailija
5/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman verran kuluu kestoja kuin kertiksiäkin kului silloin kun käytin niitä. Olennaista on, että mulla on eri imukyvyllä olevia siteitä, mutta ei kuitenkaan eri kokoisia, vaan kaikki suunnilleen saman kokoisia. Frotee imee tosi hyvin. Lainaan tähän vielä oman selostukseni näistä.

Oon tehnyt siteeni itse. Ne on siivekkeellisiä ja nepparilla kiinnitettäviä. Oon tehnyt suoraan erilaisilla imukyvyillä ja erikokoisia, en oikein tykkään niistä lisätäytteistä joiden asentelu on minusta hankalaa. Oon tehnyt pieniä siteitä college- ja trikookankaasta niukkaa vuotoa varten, keskikokoisia flanellista normaalia vuotoa varten ja sitten muutaman kooltaan keskikokoisen mutta froteesta tehdyn runsaan vuodon päiviä varten. Näissä kaikissa on 2 kerrosta kangasta ja kerrosten välissä keskikohdalla 1-2 palaa lisätäytettä. Näin ei tule liian paksuja eikä päät näy housuistakaan. Pohjalla mulla on joko kosteussuojakangasta tai ihan vaan kerniä.

Ja teko-ohjeesta vielä sen verran, että alunperin otin mallin suosikkikertis-siteestäni, leikkaisin siis saman malliset palaset ja niihin lisäksi noin pyöreät "keskipalat" väliin. Myöhemmin huomasin, että kestositeen ei välttämättä tarvitse olla yhtä pitkä kuin monet kestomallit ovat, joten pyöristin ja lyhensin päivä hieman.

Siivekkeisiin laitoin nepparin tai napin, joka kiinnitetään pikkuhousujen haarapalan ympärille. Nämä pysyvät oikein hyvin paikallaan, jos pikkuhousut ovat napakkaa mallia ja kokoa, mutta tietty jos lösähtäneet mummopöksyt pyörii pyllynympäri niin toki se sidekin pyörii mukana ja stringit taas työntää sen edellään takapuolenvakoon. Eli järkevä ja sopiva alkkarimalli on tärkeä.

Netistä löytyy myös ohjeita itse tekemiseen. Jotkut niistä on ihan ymmärrettäviäkin, mutta minä tykkäsin tästä yksinkertaisesta mallista.

Vierailija
6/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entistä onnellisempi siitä että kuppi sopii minulle luettuani tätä ketjua. Sitä ei tarvitse tyhjentää kuin aamulla ja illalla, ei mitään 5-8 kertaa päivässä niin kuin näillä siteillä.

Ja mitkään alushousut eivät minulla pitäneet siteitä tarpeeksi napakasti vartaloa vasten, vaikka kuinka tiukat ja jämäkät alkkarit olisi laittanut. Inha olo nukkua persvako märkänä, vaan eipä tarvitse kärsiä siitä enää, kiitos kupin.

saman verran kuluu kestoja kuin kertiksiäkin kului silloin kun käytin niitä. Olennaista on, että mulla on eri imukyvyllä olevia siteitä, mutta ei kuitenkaan eri kokoisia, vaan kaikki suunnilleen saman kokoisia. Frotee imee tosi hyvin. Lainaan tähän vielä oman selostukseni näistä.

Ja teko-ohjeesta vielä sen verran, että alunperin otin mallin suosikkikertis-siteestäni, leikkaisin siis saman malliset palaset ja niihin lisäksi noin pyöreät "keskipalat" väliin. Myöhemmin huomasin, että kestositeen ei välttämättä tarvitse olla yhtä pitkä kuin monet kestomallit ovat, joten pyöristin ja lyhensin päivä hieman.

Siivekkeisiin laitoin nepparin tai napin, joka kiinnitetään pikkuhousujen haarapalan ympärille. Nämä pysyvät oikein hyvin paikallaan, jos pikkuhousut ovat napakkaa mallia ja kokoa, mutta tietty jos lösähtäneet mummopöksyt pyörii pyllynympäri niin toki se sidekin pyörii mukana ja stringit taas työntää sen edellään takapuolenvakoon. Eli järkevä ja sopiva alkkarimalli on tärkeä.

Netistä löytyy myös ohjeita itse tekemiseen. Jotkut niistä on ihan ymmärrettäviäkin, mutta minä tykkäsin tästä yksinkertaisesta mallista.

Vierailija
7/38 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputtelupäivinä minulla on käytössä kestoside. Tähän tarkoitukseen riittää hyvin esim. Iguleen pikkuhousunsuoja. Varsinaisina vuotopäivinä käytän kuppia,ja joskus lisänä vielä tuota pikkuhousunsuojaa.

Hyvin toimii!

Eikä se kestoside ole yhtään yököttävämpi kuin kertiskään. Paljon pahemmalla haisee muoviin paketoitu kertaside roskiksessa kuin kestoside pyykkikorissa...

Pesen omani 60 asteen kirjopyykin joukossa. Sitä lajia meillä tulee muutenkin eniten, joten kovin montaa päivää ne eivät pyykkikorissa pyöri. Taitan siteen paketiksi ja suljen sillä samalla nepparilla, jolla se laitetaan pikkuhousuihinkin kiinni. Eivätkä veriset siteet näy kenellekään pyykkikorissa! Paketti pitää tietty avata pyykkiin, koska kosteussulku toimii myös pyykkikoneessa. Jos mies sattuu pesemään pyykkiä, hän vain jättää siteet pyykkikorin pohjalle odottamaan seuraavaa kertaa.

Vierailija
8/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen siteen muun pyykin mukana. Yleensä kuudessakympissä, mutta jos ei ole muuta samaan asteeseen tulevaan, niin sitten neljässäkympissä. Musta ovat oikein hyviä käytössä, ei ongelmia.

Vierailija
9/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoana miinuksena se, ettei ainakaan itselläni kovasti heiluessa aina pysy paikoillaan. Eli täytyy olla tiukkaakin tiukemmat alkkarit, ja tanssitunneilla en uskalla luottaa! Ja tottakai pesen muun pyykin kanssa, yleensä kuudessakympissä.

Vierailija
10/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoilla linjoilla kun kakkonen.

jos paljon verta, huuhtasen kylmällä vedellä ja pistän erilliseen pikku kippoon (kuivumaan ja) odottamaan pesua. jos vaan pari tippaa (niinkun mulla yleensä) heitän vaan pyykkikoriin.

kestot on minusta niin paljon mukavammat kun kertikset! kannattaa kokeilla

Vierailija
11/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kuin olisi kalsarit vaan jalassa! Parhaita on mielestäni Mam Ecofitit, niitä saa täysin mustinakin. Eli muun käyttömukavuuden lisäksi plussaa on se, ettei paista valkoiset lärpäkkeet peffan alta...

Koska en kauheesti vuoda, heitän vaan pyykkikoppaan, jossa ne kuivahtaa ennen pesua. Ja harvoin pesen 60 asteessa, koska olen laiska. En ole huomannut mitään haittaa vain 40 asteen pesusta.

Vierailija
12/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pakoillaan. Kuudessakympissä pesen ja taakse on jääneet jatkuvat hiivatulehdukset. Ja voi sitä kutinaa jos täytyy laittaa tavallinen side.

Vierailija
13/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ap (ja osa tämän ketjun vastaajista) käytä kuppia? Tai miksi et usko sen sopivan itsellesi?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, sillä minusta kuppi hakkaa 6-0 kaikki muut suojat ja siteet, miljoona kertaa parempi kuin kestositeet, vaikka nekin ovat jo kertiksiä parempia.

Vierailija
14/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kestositeitä. Myllymyksuilta tilattuja. Kuukuppia en edes harkitsisi. Mutta kestikset ovat ihania. Paljon hegittävämpiä ja mukavampia kuin kestakäyttöset! Ei tunnu miltään oikeastaan. Nepparikiinnitys on hyvä. Mulla ei ole tullut yhtään ohivuotoa. Ja kuosit on ihania, saa valita mieleisensä. Mä säilytän niitä isossa meikkipussissa, jossa siis vain nämä kestositeet. Pesen muun pyykin joukossa, joskus 60 astetta joskus 40 astetta. Hyvin pesee kumpikin. Käytön jälkeen huuhtasen kraanan alla ja nakkaan pesukoneeseen odottamaan pesua. Nepparilla saa ne hyvin kuivumaan narulle. Itse asiassa mies aina nepparoi niistä hauskoja rakennelmia, kun laittaa pyykkejä kuivumaan...kestiksistä tietää aina, milloin mulla on menkat! Suosittelen lämpimästi! Ja rahassäästökin tulee!

Vierailija
15/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ap (ja osa tämän ketjun vastaajista) käytä kuppia? Tai miksi et usko sen sopivan itsellesi?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, sillä minusta kuppi hakkaa 6-0 kaikki muut suojat ja siteet, miljoona kertaa parempi kuin kestositeet, vaikka nekin ovat jo kertiksiä parempia.

Ostin pienimman mahdollisen koon, mutta kuppia oli todella vaikea laittaa tai ottaa pois. Kaukana hygieniasta, kun joutuu ronkkimaan kymmenen minuuttia. Jouduin kiskomaan antennista tosi kovaa mita ei saisi tehda, ja lopulta antenni lahti irti. Siihen loppui kaytto.

Nykyaan kaytan kestositeita, ne ovat ihania! aivan kuin joku edellinenkin sanoi, eivat lainkaan haudo.

Sori kun aakkoset puuttuu, koneessa on joku ongelma.

Vierailija
16/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju oli hirveä

Vierailija
17/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos vuoto on todella runsasta, en oikein uskalla luottaa niihin parin läpitulon jälkeeen.

Itsellänikin on nepparillisia, joten pysyvät normaalisti hyvin paikoillaan, mutta jos yhtään enempää liikkuu, niin saattavat mennä pois paikoiltaan.

Kuukuppia haluaisin käyttää, mutta kierukan takia sitä ei lääkäri suositellut.

Vierailija
18/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin ensimmäiset jälkivuotoa ajatellen, kun esikoiselta kertikset hautoi alapään aivan vereslihalle ja tuska oli kauhea.

Toimi hyvin jälkivuotoon joten niitä olen käyttänyt nyt kuukausivuotoonkin ja olen ollut tyytyväinen.

Minulla on Hilivinkis-siteitä, yösiteitä kosteussululla, tavallaisia kosteussululla ja ilman sekä pikkuhousunsuojia. Pesen ne muun pyykin kanssa 60 asteessa mutta pitää käyttää sellaista pesuainetta jossa ei ole valkaisusinetta eikä optisia kirkasteita, niin kestävät kauemmin.

Aluksi laitoin likoamaan sankkoon ja vaihdoin veden päivittäin, mutta tuntui että tahrat olivat silloin vain tiukemmassa joten nyt nakkaan pyykkikoppaan odottamaan pesua.

En ole mitään hajuhaittoja huomannut

Vierailija
19/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän mieluummin sidetä kuin kuppia noina päivinä :)

Side on täysin luotettava eikä tarvi ihmetellä koska se kuppi on täynnä (se nimittäin tulee täyteen n. 1,5-2 tunnissa =O )

Miten siteestä voi tulla läpi jo siinä on PUL-kangas välissä? Ei sunkaan kukaan sentään kosteussuojattomia siteitä pidä jos on runsas vuoto :)

Minulla on Tirsokkaan siteeitä ja tekevät myös tilaukesta niin pitkiä kuin haluat ja vieläpä samaan hintaan kuin se pisin yöside :)

http://tirsokas.com/shop/cat/product_catalog.php?c=9

Vierailija
20/38 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteet viskaan ihan vaan semmoisenaan suoraan käytöstä pyykkikoriin odotamaan pesupäivää...

Ekojen päivien siteet saatan huuhdella juuri ennen pesua, mutta vain siksi, että muuten koko pyykki haisee raudalle koska verta on NIIIIIIIN paljon siteissä :)

Muuten en viitsi niitä huuhdella enkä loppupäivien siteistä etukäteen huuhtelekkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi