Siis mitä?? Voiko oikeesti vauva imeä tissiä 5TUNTIA PUTKEEN???
näin mä kuulin että yks miehen sukulainen joutuu imettämään.. Itse esikoista oottelen enkä oo ikinä kuullut että siihen menis monta tuntia?? APUA!!
Kommentit (39)
mulla 3 lasta ja olen imettäny yhteensä 3 vuotta. Varsinki ekaa imetin tosi kauan aina iltaisin, siis yhtämittasesti esim 20in ja pieni tauko ja toinen tisu.Aina meni siis tunteja siihen+ vaipan vaihtoo ym välillä. Mutta syy miks lapsi imee noin kauan että se haluaa maitoa ja sitä ei tule tarpeeksi. Voihan sitä antaa tutin ja pulloa niin pääsee paljon helpommalla.
poika oli tississä kiinni koko yön eli jotain 8h putkeen. Aamulla hain pojalle tutin. Sen koommin ei ole tuollaista ollut.
vauva oli tissillä iltaisin lähes taukoamatta klo 17-22. Nyt ikää 5kk, enää ei todellakaan oo sellasia aikoja :)
No mistä sen tietää että tuleeko sieltä maitoa vai imeekö vaan imemisen ilosta?? Ehkä tyhmiä kyselen mutta kun en tiedä näistä mitään.. Jos otan tissiltä pois ja alkaa itkeä, ja laittaa tutin suuhun ja sillä hiljenee, niin se kai tarkottaa ettei ole enää nälkäinen? Mutta jos itku jatkuu niin kannattaako tarjota lisämaitoa pullosta vai antaa vaan olla tissillä se 5h...?
-ap
Ruoka-aika 10-20 minuuttia max puoli tuntia ihan pienellä vauvalla ja kun hieman kasvaa vetäisee itsensä kylläiseksi 5-10 minuutissa.
Rinta on ruokintaa varten ei mikään viihdytyskeskus. Olen sitä mieltä että jotkut opettaa vauvansa olemaan tissillä. Vauva pitää rintaa tuttina.
Imemisvietti on kova onhan se lapsen keino selvitä hengissä. Pidä lasta muutoin sylissä ja anna läheisyyttä ja pidä ruokailu ruokailuna.
Mietin minkälaisia syöjiä noista jatkuvasti rinnalla roikkuvista isompana tulee, syövätkö edelleen jatkuvasti ja paisuvat läskeiksi. Onko jo nyt niitä läskitaaperoita ja pikkulapsia jotka tästä syystä ovat jättiläskiä.
maratoonin niin helpottaa, maitoa riittää ja lapsi saa riittävästi ruokaa. imemällä pitkään (usein) lapsi tilaa maitoa! Täysin normaalia. Jos tuttia tarjoaa, niin äidinmaito ei välttämättä riitä, koska kukaan ei "tilausta" tee. Nii..iin!
Se on alussa sitä,et otat vaan eväät viereen,hyvän asennon,rinnat paljaaksi ja antaudut vauvalle..Näin se menee
vauva imee oikealla tekniikalla. Eli nälkä kyllä tyydyttyy vähemmälläkin, loppu on sitten tuttia.
jos en anna olla rinnalla niin kauan ku vauva haluaa..?
-ap
Imemismaratonilla on tarkoitus. KUn sen jaksaa yhtenä tai kahtena iltana, niin sitten menee taas viikkoja, että massu on täynne viidessä minuutissa. Ei siis tartte pelätä että se on KOKO AJAN tuollaista. Tai on jos ei anna imeä silloin kun haluaa :)
Kun säikähdin että yöheräämisetki on sitä että vauva imee 4-5 tuntia, sitte taas nukkuu 2h ja taas imee 5tuntia jne.. kauhiaa...:D
-ap
jos en anna olla rinnalla niin kauan ku vauva haluaa..?
-ap
Imemismaratonilla on tarkoitus. KUn sen jaksaa yhtenä tai kahtena iltana, niin sitten menee taas viikkoja, että massu on täynne viidessä minuutissa. Ei siis tartte pelätä että se on KOKO AJAN tuollaista. Tai on jos ei anna imeä silloin kun haluaa :)
Ruoka-aika 10-20 minuuttia max puoli tuntia ihan pienellä vauvalla ja kun hieman kasvaa vetäisee itsensä kylläiseksi 5-10 minuutissa.
Useimmilla meistä maitoa ei riittäisi näin.
Voin kertoa, että omastani ei ainakaan tullut läskitaaperoa. Hän oli pitkään roikkuja rinnalla, mutta tavallinen syöminen on ihan eri juttu. Ikää on nyt jo 12 vuotta eikä hän ole koskaan ollut ylipainoinen, vaan hoikka. Se tapa siis ei jatku, kun vaihdetaan kiinteään ruokaan.
Useimmilla meistä maitoa ei riittäisi näin.
7 kk asti, kaikkiaan imetin 1 v 7 kk. Kyllä siihen 10-20 minuuttia riitti kokonaisuudessaan yhteen imetyskertaan ihan hyvin.
sen tietää sitten tuleeko sitä maitoa? Niinkun että mistä sitten vois 'epäillä' että tulee huonosti?
sen tietää sitten tuleeko sitä maitoa? Niinkun että mistä sitten vois 'epäillä' että tulee huonosti?
Mutta jos vauva tuottaa ainakin viisi märkää/painavahkoa pissavaippaa päivittäin ja paino nousee normaalisti, niin maitoa tulee riittävästi.
Jos vauva kuivuu, maitoa ei tule riittävästi. Ja toki pitkällä aikavälillä jos kasvu hidastuu.
voi mutta on kyllä kylläinen puolessa tunnissa.. keskimäärin sen jälkeen tissi on vain huviväline.. antaisin tutin. ja myös kahden lapsen kokemuksella antaisin sen jo sairaalassa, ei ole meillä ainakaan vaikuttanut imetykseen mitenkään mutta vartissa/ puolessa tunnissa ruokailuista selvitään. toki ihan pienen kanssa joskus saattoi mennä tuntikin.
että luotat siihen että maito riittää ja kun vauva vaikuttaa nälkäiseltä imetät.. ensi päivinä ja viikkoina vauva voi imeä pidempiä aikoja rinnalla ja sitten yleensä imetysajat lyhenevät.. tosin vauvalla on tiheän imun kausia jolloin voi haluta pidempään imeä ja tilaa lisää maitoa.. jos et imetä niin maitomääräsi vähenee.. ja ensipäivinä vauva imee rinnalla tiuhaan koska ns. tilaa maitoa rintoihisi.. se siis ei ole epätavallista että vauva on lähes kokoajan rinnalla sairaalassa.. rinnanpäät voivat olla ensiviikkoina arat mutta niihin voit laittaa rasvaa ja itse olen käyttänyt rintakumia ensimmäisen viikon koska rinnanpäät olivat kipeät.. ja tämän jälkeen rintakumia emme ole käyttäneet ja imetys sujuu hyvin.. oma vauvani on nyt 6 vk ja olen täysimettänyt häntä alusta asti.. nyt yksi imetys kestää noin 15 min ja syö yleensä 2-4h välein.. jos alat kyttäämään että riittääköhän maito sinusta tulee epävarmempi ja et enää ehkä niin usko imetykseen..
voit epäillä maidon tulon olevan riittämätöntä pitkällä aikavälillä (ei siis esim. yhdellä syötöllä) siitä että vauva ei virtsaa riittävästi, paino ei nouse ja hän ei ole terhakka hereillä ollessaan tai on erittäin väsynyt ja vaikeasti herätettävissä.. nämä esimerkiksi
toivottavasti tästä oli hyötyä ja sait lisätietoa
ihanaa että otat asioista selvää jo etukäteen.. lainaa kirjastosta vaikka kirja imetysopas tai vieraile imetystukilistan sivuilla :)
on noin ollut.
Mutta kannattaa varautua siihen, että vauva viihtyy iltaisin tiheästi ja/tai pitkään rinnalla. Joskus voi tulla tuollainen ilta, ja kun jaksaa vain imettää, maidontuotanto siitä lähipäivinä lisääntyy.