Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisitte tässä tilanteessa??

Vierailija
28.08.2010 |

Meidän 15v tyttö tuli eilen yli 2h myöhässä kotiin. Viikonloppuisin hänellä kotiintulo aika 22.30. Eilen kello oli jo lähempänä yhtä kun oli kotona. Haisi myös tupakalle ja alkoholille. Ei ollut kuitenkaan mitenkään kännisen oloinen.

Yöllä en jaksanut tytön kanssa alkaa vääntää asiasta, olin vain iloinen kun tuli kotiin. Käskin käydä suihkussa ja mennä nukkumaan. Sanoin kuitenkin että tästä puhutaan vielä huomenna.

Juttelin aamulla mieheni kanssa asiasta ennen tytön heräämistä. Hän oli yön töissä, tiesi kyllä että tyttö oli "kadoksissa" pari tuntia. Miehen mielipide asiaan oli että pitää sanoa tytölle että vastaa puhelimeen jos on myöhässä että tiedämme olevan elossa ja ehjänä. Ei kuulemma kannata sen isompaa numeroa tehdä.

Itse olen eri mieltä. Tiedän ettei tämä nyt ollut kun vasta toinen kerta kun tyttö oli myöhässä, mutta pelkään että kerrat lisääntyvät jos tähän ei nyt tiukasti puututa. En myöskään pidä ajatuksesta että tyttö juo tai polttaa tupakkaa. Mutta tiedän myös sen että en voi koko ajan vahtia ja pitää kädestä.

Otin tuossa hetki sitten eilisen puheeksi tytön kanssa. Ei ollut yhtään pahoillaan myöhästymisestä, kuulemma sellaista sattuu. Juomista tai tupakointia ei myöntänyt. Kielsin lähtemästä tänään mihinkään, on kotona ainakin tämän illan. Sanoin myös että jos edelleen toistuu tämä myöhästely ei tarvitse sitten iltaisin enään lähteä mihinkään.

Miehen mielestä olin liian tiukka ja tytö pitäisi vaan antaa mennä niinkuin tykkää. NIin hänkin sai itse tuon ikäisenä tehdä, kuulemma.

Miten teillä toimittaisiin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyväksyttävää käytöstä nuorelta (toki ymmärrettävää, kaikkihan noin tekee, mutta ei silti sallittua eikä hyväksyttävää) ja käytökseen tulisi puuttua. Jos vielä keskustelun jälkeen käytös toistuisi, olisi viikonloppumenot pannassa toistaiseksi. Ainakin iltaisin.

Vierailija
2/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri tuollaista, suurinpiirtein huumeet ja itseni myyminen enää puuttui. Nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että odotin koska vanhemmat puuttuvat ja "voittavat" minut ja niin ei koskaan käynyt. Minun onneni oli mieheni, joka ollessani 18 v sai tajuamaan, mikä elämässä on tärkeätä, välit vanhempiini on kohteliaan viileät :(

En toki tiedä millaista teillä arki muuten on, tappelua ym. vai puhuuko tyttärenne asioistaan teille ja viettää aikaa myös kotona? Tiedättekö hänen ystäväpiirinsä? Mutta kyllä puuttuisin, tämä vknloppu kotona, ja jos vielä myöhästyy niin etuuksia lähtee esim. känny, tietokone. Ehkä kannattaisi jo etukäteen sopia mitä tulee tapahtumaan, jos yhteisiä sääntöjä rikotaan. Samassa keskustelussa voisi myös hieman osoittaa nuorelle luottamusta ja pidentää kotiintuloaikaa esim. perjantaisin 1/2-1h pidempään?

Kaikista tärkeintä teidän tulisi vanhempina olla samalla viivalla ja samaa mieltä, muuten menetätte pelin hyvin nopeasti. Voit miehellesi näyttää tämän, että myös minä sain elää "vapaammin" nuoruuteni ja kannan niitä haavoja vieläkin mukanani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit juuri oikein ap.

Noihin on puututtava heti. 15v ei saa vielä kulkea miten lystää. Minä sain mennä nuorena vapaasti ja vuosi vuodelta meno oli hurjempaa. Olisin joskus ihan oikeasti toivonut rajoja, mutta niitä ei ollut. Kärsin niistä vuosissta vieläkin. (ikää 35v)

Vierailija
4/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ellei tee niin kuin säännöt käskee, voi etsiä oman kodin ja omat säännöt. Ja itse maksaa sen kodin ja elämän omine sääntöineen.

Vierailija
5/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tähän asti mennyt kotona tytön kanssa ihan hyvin. On viihtynyt meidän ja nuorempien sisarusten kanssa kotonakin iltaisin. Nyt kuitenkin alkaneet omat kaverit ja menot kiinnostaa enemmän.

Ystäväpiiristä tunnen hyvin parhaimmat ystävät. Asuvat tässä lähellä ja olleet ala-asteelta samalla luokalla. Nyt kuitenkin kuvioihin tullut mukaan poikia joita en tunne, samaa ikäluokkaa kuitenkin ja samasta koulusta. Ainakin minun tietojeni mukaan.

Kolmoselle kiitos, juttelen vielä tarkemmin tytön kanssa mitä tapahtuu jos myöhästyy. Toivon että auttaa. Voisihan sitä kotiintulo aikaakin pidentää pienellä ajalla (1/2-1h) jos nyt pari viikkoa kaikki menee hyvin.

Tänään kuitenkin pidän tytön kotona ja koiran miehen kanssa jutella. Mielestäni meidän pitäisi olla samaa mieltä asioista... en kutienkaan ole valmsi miehen toimintatapaan. Onko vinkkejä millä saisin miehen ymmärtämään että kuri on kuitenkin pidettävä vaikka lapset kasvaa?

t:ap

Vierailija
6/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä miehellesi tämä ketju, missä varsinkin vastaajat 3 ja 4 kertoivat omakohtaisia toiveita siitä, että niitä rajoja olisi aikanaan asetettu.

Teillä on vielä hyvin asiat, kun mopo ei ole vielä karannut käsistä. Ei kannata heti vetää mitään ylireagoivia rangaistuksia, mutta ilmankaan ei pidä jättää. Mun mielestä kuulostaa hyvältä tuo, että pitää olla kotona tänään ja selittää sen, että kotiintuloaikoihin voi myöhemin jopa saada lisäaikaa. Vapautta saa lisää, kun on sen ensin käytöksellään ansainnut ja ymmärtää, että se tuo mukanaan myös vastuuta.

Vierailija
7/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että alkaisin kohta ehdollistaa kotona-asumista että ellei tee niin kuin säännöt käskee, voi etsiä oman kodin ja omat säännöt. Ja itse maksaa sen kodin ja elämän omine sääntöineen.

Siis että jos nuori kokeilee rajojaan hänet pitää heittää ulos omasta kodistaan. Haloo! Ap:n lapsi on 15-vuotias.

Olen ap:n kannalla eli tiukat rajat, mutta samalla itse ymmärtäen että on ihan normaalia että nuori kokeilee rajojaan.

Vierailija
8/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain mennä ja olla todella vapaasti nuorena, ja en koskaan kokenut sitä pahana asiana (eikä veljenikään jolla sama juttu).

Riippuu lapsesta siitä onko miten vaikutteille altis jne. Minä (ja veljeni myös) emme koskaan tehneet mitään tyhmää, kyllä: alkoholia nautimme ennen 18-v synttäreitä, tupakkaa kokeilimme jne. MUTTA emme koskaan tehneet samoja typeryyksiä kun moni kaveri jolla oli tiukempi kuri. (Liftaamista yksin, suhteita vanhempiin miehiin, taju pois-kännääminen, kioskimurtoja, huumekokeiluja ym. ei koskaan)

Tiesin että minuun LUOTETAAN =tunsin ehkä itseni tavallaan aikuiseksi ja en halunnut särkeä luottamusta. Välit vanhempiin ovat aina olleet erittäin avoimet, ja ovat edelleen todella hyvät :) Meillä voitiin puhua kaikesta, ja vaikka "varoittivat" tietyistä jutuista, eivät koskaan "saarnanneet". Punainen lanka oli ehkä se, että "ajattele omilla aivoillasi" vanhempien opeissa, ja sen todella sekä minä että veljeni olimme jo lapsena sisäistäneet.

Väitän että ne jotka aiemmin ovat ketjuun kirjoittaneet eivät ole muutenkaan saaneet tukea ym. perheeltään, eli heidän perheessään on ollut muitakin ongelmia (alkoholismia, työnarkomaniaa tmv.) koska JOS minulla olisi alkanut huonosti menemään TIEDÄN että olisin siitä a) voinut vanhemmille kertoa b) he olisivat sen huomanneet (jos ei muuten, olisivat joltain kaveriltani varmasti kuulleet asiasta).

Eli pähkinänkuorssa: nuoren pitää antyaa olla nuori! Juuri 15-vuotias on sen ikäinen joka ei enää ole lapsi, mutta on vielä vailla aikuisen vastuita (työssäkäyminen jne.) ja on tutkittu että tuossa iässä kaverit ovat "tärkeämpiä" kun perhe -kärjistäen.

Minä miettisin MITÄ vaaraa on siitä että tytöllä on hauskaa ja ilta venähtää? Tosin toki kännykään pitäisi vastata! (Minun aikani niitä ei ollut;)

JUTTELE tyttösi kanssa ja tee hänelle selväksi että sinulle voi AINA puhua! Ja jos tyttö juttelee, niin älä ala raivoamaan/jätä arestiin tmv. jos kertoo juoneensa pari siideriä, vaan KESKUSTELE asiasta.

Omasta nuoruudesta muistan, että ne jotka eivät kotona huutamisen/rangaistusten vuoksi uskaltaneet puhua, olivat ne keillä ei ollut ketään aikuista kenelle puhua jos jotain tapahtui, moni juttelinkin minun äidilleni koska ei omalleen voinut puhua, koska olisi vain saanut huutoa.

Vierailija
9/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen täytyy ansaita luottamus, jotta hänen voi antaa olla myöhään ulkona, jos pettää luottamuksen tarkoittaa sitä, että häntä ei voi päästää niin myöhään enää minnekään. Meillä on yhden kerran lapsi jäänyt kiinni alkoholinkäytöstä (tuli aivan käkenä kotiin) ja aamulla minä pidin vakavan puhuttelun. Ei ole toistunut enää, tiedän kyllä että siideriä nautitaan varmaan nykyäänkin, mutta ainakin on lapsi ollut ihan selvänoloinen ja tullut ajoissa kotiin. Teinistäkin on jossain alitajunnassa kivaa, että vanhemmat välittää ja pitää rajoja, vaikkei siltä aina vaikutakaan.

Vierailija
10/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kotiintuloaikana kello 20.00 myös teineillä. Silloin meillä syödään iltapala ja sitten mennään nukkumaan vähitellen.

Mä olen tiukka mutta en usko tuosta olevan mitään vaihinkoa teini-ikäisille. Ulkona tai kavereilla ei ole myöhään illalla enää mitään mitä ei voisi hoitaa aikaisemmin. Joten kotiin ehdottomasti 20.00 ja piste siihen.

Vierailija
11/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokee sen ihan hyväksi tavaksi, eihän hän mitään tyhmää tehnyt tai aninakin kasvoi siitä ulos, se on ok, ja hyvä, MUTTA

omalle lapselle tänäpäivänä ei kannata sallia alkoa yms eli teet ihan oikein, mutta puhukaa nyt todella paljon näistä asioista, murrosta edessa ja paljon, mutta kunnolla puhumalla selviää yleensä. Ja miehen kannattais ottaa selvää asiosta, vaikka mll:n sivuilta tai vaikkapaa vantaa välittää tms.

Vierailija
12/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa itsenäistä elämäänsä 16-vuotiaana. Siihen asti saa luvan sietää minun asettamiani sääntöjä.

Vierailija
13/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että alkaisin kohta ehdollistaa kotona-asumista

että ellei tee niin kuin säännöt käskee, voi etsiä oman kodin ja omat säännöt. Ja itse maksaa sen kodin ja elämän omine sääntöineen.

Vierailija
14/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kai itsekin ollut nuori ja lipsunut määräajoissa?

jos olet liian tiukka, voi keskustelu- yms yhteys katketa kokonaan ja se on kauheeta.

miksi ihmeessä 16 v pitäisi olla jo itsenäinen? kotona 3 vuotiaaksi mutta piihalle 16 v?

olette te outoja.

Vierailija
15/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tunnilla, jos tyttö lupaa, ettei haise tupakalle ja viinalle?Näin minä ajattelisin...

Vierailija
16/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo olla suhteellisen itsenäinen ja ottaa täysi vastuu opinnoistaan. Tietysti olen huoltaja ja holhooja täysi-ikäisyyteen saakka. 16 vuotta on mielestäni pitkä aika opetella elämää.

Vierailija
17/17 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että alkaisin kohta ehdollistaa kotona-asumista että ellei tee niin kuin säännöt käskee, voi etsiä oman kodin ja omat säännöt. Ja itse maksaa sen kodin ja elämän omine sääntöineen.

Siis että jos nuori kokeilee rajojaan hänet pitää heittää ulos omasta kodistaan. Haloo! Ap:n lapsi on 15-vuotias. Olen ap:n kannalla eli tiukat rajat, mutta samalla itse ymmärtäen että on ihan normaalia että nuori kokeilee rajojaan.

Ei se ole lapselle "oma koti", se on vanhempien maksama ja ylläpitämä koti, jossa lapsi joko hyväksyy vanhempien säännöt tai lähtee. Ei ole olemassa mahdollisuutta elää ihan niin kuin tahtoo ja samalla saada hotellitason palvelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi