Nuoren iän "kokemattomuus"???
Miksi nuoria vähätellään heidän kokemattomuuden vuoksi? Nuoret aikuiset eivät voi tietää läheskään niin paljon kun muutamia vuosia vanhemmat. Niinhän sitä aina puhutaan mutta mutta....
Mitä jos 19-vuotias on kokenut Paljon enemmän kun 25-vuotias, vanhempikin? Sitä ei uskota, aina sanotaan että hän vaan luulee olevansa kokenut enemmän.
Tottakai jokainen elää ja kasvaa omaa vauhtiaan. On ihmisiä, paljonkin, jotka ovat 19-vuotiaita ja hulluttelevia nuoria. Mutta tuleeko kellekkään koskaan mieleen, että saattaa olla samanikäisiä, mutta he elävät "samalla tasolla" kun useat yli 25-vuotiaat. miksi pitää vähätellä toisen kokemuksia ja elämää? Mitä jos näin Oikeasti onkin? Että se 19-vuotias nuori on kokenut lyhyen elämänsä aikana paljon enemmän asioita kun jotkut toiset, saman ikäiset, ja vanhemmatkin, vuosia vanhemmat.
Kuka sen uskoisi?
Mutta miksi? Miksi kukaan ei usko sellaiseen?
Mielipiteitä haluaisin.
Kommentit (36)
on iän mukana huomannut, että asiat eivät ole niin kuin hän nuorena luuli/toivoi. Mutta jotkut ei "kasva koskaan aikuisiksi" ja toiset "ovat vanhoja jo syntyessään". Ihmiset ovat erilaisia, mutta normaalisti ikä tuo kokemusta, kaikille ei aina kuitenkaan viisautta. Ja kyllä se kokemus muuttaa asennetta, huonompaan tai parempaan...
t. 40 v
kun kaikki sanoivat, että voivoi, kyllä sinä nyt olet tuohon ikään nähnyt ja joutunut kokemaan ihan liikaa.
Tuli vähän syyllinen olo, niin typerää kuin se onkin.
on, että 19v on vielä ihan untuvikko, onneksi, kuin vertaa vanhempiin.
Jos vertaat vain sua 19v ja sitä 25 veetä tyyliin, erot on ehkä vieläkin isommat henkisesti...
se, että on kokenut paljon erilaisia asioita tarkoita, että olisi oppinut kokemuksistaan mitään ihmeempää tai että ne muuten olisivat tehneet ihmisestä jotenkin paremman tai viisaamman.
aikuisemmmaksi ennekuin on ikää ja käsitellyt ne asiat ja osaa hahmottaa niitä isompiin kuvioihin. Toki 19 v jolla 2 lasta voi olla kypsempi ihmisenä kuin 25, jolla ei lapsia, mutta silloin lapset ovat kasvattaneet häntä.
ehtii kokemaan, ajattelemaan, ajatukset muuttumuaan jne.
Eri ihmiset kokee toki erilaisia asioita ja osaa käyttää elämänkokemustaan vaihtelevasti hyväkseen. Kurjaa kuitenkin olisi, jos kasvu päättyisi, kun pituuskasvu loppuu. Ihminen (toivottavasti) kasvaa ja muuttuu henkisesti läpi elämänsä. Siksi vanhempi on erilainen kuin nuorempi.
musitnsa uusiksi kokoajan ja joku asia mikä 19 v oli rajua ja hienoa on sitten erilaisten elämänkokemusten jälkeen vanhempana ihan toinen juttu.
mä ainakin ajattelin monista asioista aivan eri tavalla 19- vuotiaana kuin nyt 27- vuotiaana, tuntuu melkein eri ihmiseltä, vaikka en ole esim. lapsia saanut tai tehnyt mitään erityisen ihmeellistä. Voisin kuvitella, että en 8 vuoden päästä ajattele samoin nykyisestä itsestäni, eli teinistä aikuiseksi siirtyminen on eri juttu kuin aikuisena ikääntyminen.
Siis kyseinen "tarina/tapahtuma" on keksitty, esimerkki vain. Itse olen melkein 30.
Tuli vaan tänään taas tuo aihe mieleen kun tuttavani kertoi vastaavasta tapauksesta ja itseäni on kohdeltu lapsena kun olin 19-vuotias. Ja lapsena kohtelu tarkoittaa sitä että oli kotiintuloajat ym... Muutin kyllä kotoa heti pois kun rahatilanne antoi siihen mahdollisuuden.
Idea tässä oli se, että miten kukaan ulkopuolinen, kyseistä henkilöä ollenkaan tunteva, voi ajatella iän perusteella millainen hän on? Tiedän, useimmiten 19-vuotias on täysin kokematon, mutta ettekö itsekin tunne suunnilleen tuon ikäisiä, jotka ovat kokeneet Todella paljon enemmän kuin monet saman ikäiset?
aikuisemmmaksi ennekuin on ikää ja käsitellyt ne asiat ja osaa hahmottaa niitä isompiin kuvioihin. Toki 19 v jolla 2 lasta voi olla kypsempi ihmisenä kuin 25, jolla ei lapsia, mutta silloin lapset ovat kasvattaneet häntä.
Esim. 3-vuotias Pietarin katulapsi on varmasti nähnyt paljon ja aivan liikaa. Silti hän on PIENI LAPSI. Ei hän osaa käsitellä asioita ja kokemuksiaan. Se että kokee paljon (vaikeita) asioita ei tee ihmisestä yhtään vanhempaa ja kypsempää (usein pikemminkin päinvastoin, koska on niin paljon vaikeita kokemuksia).
se, että on kokenut paljon erilaisia asioita tarkoita, että olisi oppinut kokemuksistaan mitään ihmeempää tai että ne muuten olisivat tehneet ihmisestä jotenkin paremman tai viisaamman.
En tietääkseni puhunut paremmuudesta tai viisaudesta missään vaiheessa??
Ap
mielenkiintoisia kommentteja. Mä sattumoisin olen 26 v ja poikaystäväni 19 v ja ei mulle tule mieleenkään ajatella tuollaisia. Ollaan sitten varmaan joko näitä "ei koskaan aikuiseksi kasvavia" tai "vanhoja jo syntyessään" tms.
Ystäviä ja tuttujakin on kaikenikäisiä ja ei se kylläkään niin mene, että vanhemmat on viisaampia. Mä juttelen paljon mielemmin fiksun 15-vuotiaan kanssa, kuin typerän 35-vuotiaan kanssa.
"Ihminen ei ole koskaan tarpeeksi aikuinen kasvattamaan lasta. Lapsi tekee hänestä kokeneemman, vanhemman."
Näin olen kuullut monet kerrat. Eli ei voi sanoa että jos 19-vuotias saa lapsen, silloin lapset ovat kasvattaneet hänet. Tottakai niin tapahtuu, mutta samoin tapahtuu myös jos saa ensimmäisen lapsen esim. 35-vuotiaana.
Ap
mielenkiintoisia kommentteja. Mä sattumoisin olen 26 v ja poikaystäväni 19 v ja ei mulle tule mieleenkään ajatella tuollaisia. Ollaan sitten varmaan joko näitä "ei koskaan aikuiseksi kasvavia" tai "vanhoja jo syntyessään" tms. Ystäviä ja tuttujakin on kaikenikäisiä ja ei se kylläkään niin mene, että vanhemmat on viisaampia. Mä juttelen paljon mielemmin fiksun 15-vuotiaan kanssa, kuin typerän 35-vuotiaan kanssa.
Tosin en ajatellut ihan noin päin aluksi tuota asiaa, että mies 19, nainen 26 mutta idea sama.
Mietteitteni ideana oli että eikö muka maailmassa ole lainkaan kaltaisiani ihmisiä, jotka eivät katso Numero ikää, vaan Henkistä ikää. Tai jos niitä jossain on, miksi tuntuu että he asuvat maan alla eivätkä koskaan "kävele vastaan".
Ap
kypsä. Kokenut voi olla tyhmä ja epäkypsä ja esim. 4-vuotias voi olla fiksu, mutta ei kypsä. Nämä on eriasioita!
Kuitenkin hyvin vaikeiden asioiden kokeminen hyvin nuorena ei mitenkään "kypsennä" tai "viisastuta" lasta/nuorta. Pikemminkin se hajottaa hänen psyykettä.
Fiksu taas on yksi luonteenpiirre, ehkä verrannollinen älykkyydelle. Se ei juurikaan muutu iän myötä. Mutta ei fiksu/älykäs ole välttämättä yhtään kypsempi kuin ikäisensä.
ja tavallisessa keskustelussa ei aina ajatella poikkeuksia, joka sinäkin ja pari muuta toki on...
Tyhmää tässä on ehkä se, että te nuoret ette edes halua tajuta tätä, sillä kokemus yleensä tuo mukanaan sen yleistyksen ohelle muutakin :)
Noh, joku uskoo, toinen ei, ´osa hyväksyy, toinen ei jne... Koettakaa kestää kaikki väärin kohdellut
ei tee vielä elämästä ymmärtävää, hyväksyvää, kun se iäkkäämmälläkin voi olla hankalaa, saati sitten 19 veellä.
Eli yleistetään näin 19v on lapsi, 35v ei ole. Kyllä tuossa normaalisti on iso ero henkisesti yms.
ja tavallisessa keskustelussa ei aina ajatella poikkeuksia, joka sinäkin ja pari muuta toki on... Tyhmää tässä on ehkä se, että te nuoret ette edes halua tajuta tätä, sillä kokemus yleensä tuo mukanaan sen yleistyksen ohelle muutakin :) Noh, joku uskoo, toinen ei, ´osa hyväksyy, toinen ei jne... Koettakaa kestää kaikki väärin kohdellut
Kenestä "teistä nuorista" mahdat puhua? Ainenkaan teksteissä olevien ikien perusteella tähän keskusteluun ei ole osallistunut vielä yksikään nuori. En voi tietenkään tietää mikä sinun nuori on, mutta esimerkkinähän tässä on toiminut tuo 19-vuotias.
Ap
ja tavallisessa keskustelussa ei aina ajatella poikkeuksia, joka sinäkin ja pari muuta toki on... Tyhmää tässä on ehkä se, että te nuoret ette edes halua tajuta tätä, sillä kokemus yleensä tuo mukanaan sen yleistyksen ohelle muutakin :) Noh, joku uskoo, toinen ei, ´osa hyväksyy, toinen ei jne... Koettakaa kestää kaikki väärin kohdellut
Kenestä "teistä nuorista" mahdat puhua? Ainenkaan teksteissä olevien ikien perusteella tähän keskusteluun ei ole osallistunut vielä yksikään nuori. En voi tietenkään tietää mikä sinun nuori on, mutta esimerkkinähän tässä on toiminut tuo 19-vuotias. Ap
teitittelyllä voi myös yleistää... vink, ihan tavallista...
Ja ei pelkästään se kokemattomuus, vaan myöskään he eivät ymmärrä yhtä paljon asioita kun vanhemmat, he eivät tiedä asioista. Mikseivät voisi ymmärtää,tietää?
Olet 19-vuotias, tutustut kaverin luona 26-vuotiaaseen. Juttelette pitkät tarinat. Parin tunnin jälkeen 26-vuotias saa tietää ikäsi. Miten käykään? Hän toteaa "ai sä oot niiiiiin nuori, mitäs me sit tälläsistä asioista puhutaan, ethän sä tiedä niistä mitään."
Ensin viihytään yhessä, yhtäkkiä enää ei, iän vuoksi. Mikä tekee tuollaisen reaktion?