Vasenkätisyyskeskustelun innoittamana
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1224357/lapsen_vasen…
Onko täällä muita oikeakätisiä vanhempia, joiden kaikki lapset ovat vasureita? Meillä kaksi vanhempaa on, kolmas on vielä niin pieni, ettei kätisyydestä ole tietoa.
Kommentit (6)
ja ollaan oikeakätisiä kummatkin, kuopuksesta ei vielä tiedä kun on niin pieni. meillä ei kummankaan suvussa ole vasureita joten en tiedä mistä periytynyt. joku joskus sanoi että vasenkätisyys on lievä aivovamma mutta siihen teoriaan en todellakaan usko. enkä usko että meitä olisi opetettu "vääräkätisiksi".
Tosin itse teen joitakin asioita vasenkätisesti, esim. vedän lakanoita, mikä on kätevää oikeakätisen kanssa hommaa hoitaessa, mutta vasenkätisen isäni kanssa kiusallista. Eli lasten lähin vasurisukulainen on heidän isoisänsä ja isän puolelta isän serkku.
En muista mistä tämän olen lukenut.
Oikeakätisyyden määrittelisi oikeakätisyys-geeni. Se olisi yli puolella väestöstä. Jos tämä geeni sattuisi puuttumaan, jouduttaisiin arvontatilanteeseen, jossa lapsesta voisi tulla joko oikeakätinen tai vasenkätinen. Sinänsähän tämä voi olla ihan puppua, mutta sopii havaintoihin ihan kohtuullisesti.
Vasenkätisten vanhempien lapsista kai noin puolet on vasureita ja identtisistä kaksosita toinen voi olla vasuri ja toinen oikeakätinen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2010 klo 12:47"]
vanhemmista toinen/ molemmat opetettu oikeakätisiksi/kaksikätisiksi? Joskus se kai on ollut tapana.
[/quote]
Joo, ennen on ollut :)
No meillä mä oon vasenkätinen, mutta koko suvussa ei oo ketään toista vasenkätistä :D Lapsia minulla ei vielä ole.
vanhemmista toinen/ molemmat opetettu oikeakätisiksi/kaksikätisiksi? Joskus se kai on ollut tapana.