Vinkkejä kokemattomalle kirppismyyjälle?
Mitä olisi hyvä ottaa huomioon kirppispöytää rakentaessa? Minkälainen esillelaitto kiinnittäisi huomiosi? Kannattaako kaikki vaatteet hinnoitella vai miten?
Olen menossa ekaa kertaa kirppikselle myymään leikki-ikäisen vaatteita, kirjoja, koruja.
Kiitos vinkeistä!
Kommentit (3)
Hintalapuista on eri koulukuntia. Meillä ei oo koskaan valmiita hintalappuja tuotteissa, kiinnostunut osaa kyllä kysyä, ja silloin voi katsoa vähän pärstäkertoimenkin mukaan, paljonko pyytää. Mutta toisaalta hintalappu voi olla ujon ostajan pelastus :)
ensinnäkin kannattaa miettiä että kumpi on tärkeämpää: tavaroista eroon pääsy vai mahdollisimman suuret tienestit. Sen mukaan hinnoittelet.
Jos kyseessä itsepalvelupaikka, niin siellä kannattaa käydä liki päivittäin siivoamassa ja tuomassa lisää tavaraa.
ei lataa pöytää liian täyteen. Jos on paljon myytävää, voi osan pitää kasseissa pöydän alla ja nostella sieltä pöytään sitä mukaa kun tyhjää tilaa tulee. Enemmän mun huomiota kiinnittää vaikka viisi hyväkuntoista paitaa vierekkäin kuin sotkuinen läjä kaikenlaista vaatetta.
Kymmenistä vastaavista pöydistä voi erottua kylteillä, esim. (tyttö)vauvanvaatetta 60-70cm, alk. 0,10€. Monet etsivät juuri tiettyä kokoa.
Rekkiin kannattaa ripustaa etummaiseksi ja hyvin esille kaunis, hyväkuntoinen vaate, joka todnäk edustaa sitä sorttia mitä rekissä on eniten. Kun se myydään, ripustaa tilalle toisen jne.
Kun ostaja tulee kohdalle, hän haluaa todnäk katsella rauhassa (itse ainakin haluan), ilman tuputusta. Puuhastele jotain muuta, täytä pöytää tms. Jos ostaja tarkastelee kiinnostuneena vaikka jotain bodya, voi varovaisesti vinkata, että samaa kokoa/merkkiä ois myös tässä.
On hyvä olla mukana joku siisti pöytäliina, lakana tms. ettei tarvitse latoa vaatteita likaiselle pöydälle (on myyvemmän näköinenkin).
Penkojia varten voi laittaa esim. pehmolelut pahvilaatikkoon pöydän viereen ja siihen ison kyltin esim. "Pehmoleluja alk. 0,10€" (no, pehmot tosin menee yleensä huonosti kaupaksi, kun kaikilla on niitä jo liikaa, mutta esimerkkinä).
Ja tärkeintä kaikista, että hinnat on kohdillaan, eivät liian korkeat. Mieti, mitä itse maksaisit vastaavasta tuotteesta käytettynä, jos se ei olisi sinun ja muistoja täynnä. Vähän tinkimisen varaa kannattaa jättää pyyntihintaan, ja toisaalta paljousalennuksia kannattaa antaa (esim. viisi paitaa kolmella eurolla), ainakin jos pääpointti on saada komerot tyhjiksi eikä tulla seuraavalla viikolla uudestaan. Meillä tosin on miehen kans aina ihan eri linja tässä: hän tahtoo saada tavaroista hyvän hinnan, minä päästä tavarasta eroon ;)
Kivaa kirpparipäivää!