Inseminaatio
Moi!
Jännitän täällä ensimmäisen inseminaationi tulosta ja ajattelin hakea vähän vertaistukea. Yrittämistä meillä takana 1 vuosi ja 2 kk. Tunteet vaihtelevat toivosta epätoivoon. Olisi kiva kuulla muiden tarinoita onnistumisista ja epäonnistumisista.
Meillä inseminaatio tapahtui viime maanantaina 23.8 eli kaksi päivää sitten, yksi munasolu oli juuri liikkeellelähtöasemissa ja 13 milj. siittiötä pistettiin suorittamaan missiota.
Kommentit (21)
minulla viides inssikerta juuri meneillään. Nyt jos ei tärppää niin minullakin kai sitten seuraavana se IVF/ICSI. Tunteet todellakin vaihtelevat niin kuin Justuksella, aivan laidasta laitaan. Ensin vahva tunne, että nyt tärppää, sitten taas tuntuu, että pieleen meni koko homma ja nyt taas vähän valoisammalla mielellä. Mulla tosin epäilys, että inssi oli liian aikaisin ovikseen nähden, siksi tuo pettymyksen fiilis. Mutta odotellaan nyt rauhassa, että pääsee testaamaan.
Mulla oli eka inssi keskiviikkona 18.8. joten täällä jännäillään myös onnistumista. Meillä on varsinaista yritystä takana ½ vuotta, mutta koska ikään on jo 35, niin halusimme nopeasti hoitoon. Tutkimuksissa kaikki oli ok, eli periaatteessa kummassakaan ei ole mitään vikaa :) Kirjoittele kuulumisiasi!
Eli tiistaina 24.8. oli meidän eka inssi! Klo 13 aikaan hoiti mies oman osuutensa ja sit 15.30 oli mun vuoro. Ovulaatio oli tapahtunut jo (en tiedä koska, ehkä ti aamupäivällä). 8,5 milj. siittiötä taisi olla määrä. Lääkityksenä mulla oli clomifen kp 5-9 ja irrotuspiikki Pregnyl.
Sekavilla fiiliksillä ollaan täälläkin: toisaalta toivon, että nyt tärppäsi, toisaalta en uskalla toivoa, etten sitten pety. Päätetty ollaan joka tapauksessa että 2-3 kertaa kokeillaan inssiä ennen IVF:ää. Meillä diagnoosi selittämätön lapsettomuus ja 2 vuotta yritystä tuli just täyteen.
- Ennuli -
pp2
Ennuli, ollaan siis melkein samassa aikataulussa! Toivottavasti tärppää! Kertoilkaa miten hommat teillä etenee!
Onko kellään kokemusta keltarauhashormonilääkkeestä nimeltä Crinone? Jännittää ruveta sitä käyttämään kun Lugesteronista tuli niin hirveä huimaus etten voinut ollenkaan käyttää.
Vespertine: Joo aika samassa aikataulussa mennään.
Pian pitäisi varmaan ruveta tuntumaan jotain oireita, jos raskautuminen on tapahtunut. Kaikilla ei kuitenkaan vissiin ole oireita, mutta joillekin kiinnittyminen aiheuttaa jos jonkinlaista oiretta. Niitä odotellessa!
Mulla ei oo Crinonesta kokemusta, eikä Lugesteronista. Siis käytätkö sitä nyt tukihoitona inssin jälkeen vai? Mullekin lääkäri jutusteli, et jos tämä inssi ei onnistu ja menkat tulee ennen kuin 2 vk kulunut inssistä, täytyy varmaan seuraavassa inssissä kokeilla jotain keltarauhashormonia tueksi.
- Ennuli -
pp 6
Olemme huomenna menossa ensimmäiseen inseminaatioon. Tänään aamulla laitoin Pregnyl-piikin ja voi luoja kuinka pelkäsin sitä pistämistä. Käsi tärisi niin paljon, ettei pistämisestä meinannut tulla mitään. Ei se loppujen lopuksi sitten sattunutkaan. Olen toivonut tänne kommentteja sellaisilta, joilla on inseminaatio tuottanut toivotun lopputuloksen. Onnistumisprosentiksi meille vihjailtiin jotain 10-15 % luokkaa ja se ei ole mitenkään lohdullinen todennäköisyys. Meillä on yritystä takana 3,5 vuotta. Olemme IVF-jonossa ja arvioitu ajankohta on ehkä ensi syksynä.
-Annique-
Mites sujui Anniquella inseminaatio?
Mäkin aivan turhaan pelkäsin tuota Pregnylin pistämistä. Ei se sattunut ollenkaan, eikä se aineiden sekoittaminenkaan vaikeaa ollut (vaikka sitäkin jännäsin etukäteen).
Juu meille sanottiin tuo sama onnistumisprosentti, eli 10-15%. Meillä 2 vuotta yritystä takana ja IVF-jonossa ollaan mekin ensi keväälle. Aika pieneltä tuo % kuulostaa, mutta aika monella on onnistanutkin inssillä, ainakin jos nettipalstoihin on uskominen...Lääkäri tuota inssia suositteli ennen IVF:ää kokeilemaan, kun meillä lapsettomuuden syy selittämätön.
Tiistaina tai keskiviikkona saisi sitten aikaisintaan testailla miten kävi... Jotakin tuntemuksia on munasarjoissa/alavatsalla ollut, mutten oikeen luota niihin, kun ennenkin on kaikenlaisia "oireita" ollut!
Mites muilla inssiläisillä menee?
- Ennuli -
pp 10
Tein aamulla CB:n digitaalisen raskaustestin ja sain tulokseksi raskaana! Kovin olen vielä epäuskoinen ja odottelen kuukautisten saapumista. Päivä kerrallaan eteenpäin, niin tuskaiselta kuin se tuntuukin!! Tsemppiä kaikille ja paaaaaljon plussia ++++
Ihanaa kuulla, että inssillä voi onnistua! Onnea kovasti matkaan! =) Oliko sulla mitään oireita ennen plussaa? Minä kiertopäivänä testasit?
Itsellä on nännit kipeenä. En muista tälläistä menkkaoiretta ennen olleen. Voisivatkohan clomit ja pregnyl aiheuttaa uudenlaisia menkkaoireita? Huomenna testaan, jos tätiä ei ennen sitä näy!
- Ennuli -
pp 13
KEipä tarvinnut testata, menkat nimittäin alkoi tänään. Joten eka inssi ei sitten tuottanut tulosta. Kipeät nännit olivat siis ilmeisesti clomien/pregnylin aiheuttamaa menkkoja enteilevää kipua.
Ei muuta kuin uuteen kiertoon ja pian saankin taas aloittaa clomit ja varailla aikaa seuraavaan inssiin. Kieltämättä vähän kyllä ottaa päähän, ettei inssi onnistunut!
- Ennuli -
kp 1
Voidaanko inseminaatio tehdä jos ainoastaan kivesbiopsiassa löytyy siittiöitä?
Mielestäni kyllä, mutta jos niitä on kovin vähän niin uskoisin, että silloin paras vaihtoehton se ICSI. Niin saadaan siittiö suoraan oikeaan osoitteeseen.
Heisp kaikki tytsyt täällä!
Eksyin taas selaileen palstan viestejä, kun taas kovasti oma tilanne ja hoidot harmittaa ja surettaa. Olen uusi kirjoittaja tällä palstalla. 1 inseminaatio takana, toinen tulossa lähipäivinä kun ovistesti näyttää plussaa. Oli ihana lukea Satu75:n viesti ja kuulla ett jollain sentään tärppää inseminaatiolla. Meille ei hirveesti toivoa ole annettu hoitojen onnistumisen suhteen, mutta koska kunnallisella puolella ollaan niin inssejä pitää tehdä 3 ennen kuin päästää jonottaan "järeämpiä" hoitoja.
Mitäs muille tän viestiketjun kirjoittajille kuuluu? Onko tullut muille plussaa?
Fiilikset todentotta vaihtelee aika paljon. Kesän ajan pidimme mieheni kanssa mietintätaukoa asiasta ja nyt taas päätimme jatkaa hoitoja. Nyt sitten taas asia pyörii enemmän mielessä ja välillä iskee niin surkea olo ja harmitus....Mulla on tällä hetkellä ystäväpiirissä 4 odottavaa ystävää. Kiva on kuulla heidän kuulumisiaan ja olen tottakai onnellinen heidän puolestaan, mutta välillä tuntuu ettei jaksas kuunnella... Keskustelut yleensä aina pyörii heidän raskauden ympärillä...meidän tilanteesta ei juuri puhuta.
Ystäväpiirissäni ei ole muita lapsettomuudesta kärsiviä ja sen vuoksi tänne palstalle tulee aina välillä kurkisteltua. Ehkä se lohduttaa, että huomaa ettei kuitenkaan ole ainut.... :)
Tsemppiä teille kaikille! Meillä jännätään toivon mukaan kahden viikon kuluttua.... :)
Meidän ensimmäinen inseminaatio ei tuottanut tulosta. Itku tuli, kun odotukset oli kuitenkin luonnollisesti tavallista kiertoa suuremmat. Joskaan ei ihan kauhean suuria toiveita annettu, kun miehen tulokset oli huonontuneet. Sanoi että on tuollaisellakin tavaralla saatu raskauksia aikaan, mutta siihen tarvitaan sitten vähän enemmän onnea matkaan.
-Annique-
Hei!
Kopsaan tänne nyt saman tekstin kuin tuonne pitkään tuhdanneisiin...
Inssissä on taas käyty, toinen inssi siis nyt. Follikkeliultrassa perjantaina oli 2 kpl folleja, toinen 18 mm ja toinen 17 mm. Limakalvokin oli hyvä. Inssi oli sitten maanantaina ja kaikki meni lääkärin mukaan niin hyvin kuin voi mennä. Miehen simppatulos oli paljon parempi kuin viimeksi (ei viimeksikään huono) ja toisella puolella ovis oli jo tapahtunut, toisella puolen ei vielä. Kuulemma joka tippa jäi kohtuun ja ajoitus oli täydellinen. Noin 15 minuuttia makailin rauhassa inssin jälkeen.
Jotenkin paljon parempi fiilis jäi kuin ekasta inssistä. Saa nähdä miten käy.
Annique: Harmi, ettei sullakaan tärpännyt.
Vespertine: Miten sulla kävi ekan inssin kanssa?
Iinukka: raskaana olevat ystävät on pahinta, mitä tässä tilanteessa on. Pelkkä mahojen tekeminen tekee ainakin mulle pahaa!
- Ennuli -
pp 2
Mukava kuulla että simppojen laatu voi parantuakin. Meillä on tulokset huonontuneet joka kerta. 5/08 ne oli suht ok, vain lievästi normaalia huonompi. 4/10 testattiin uudestaan ja oli selkeästi huonontunut edellisestä. Inssin simppojen laatu oli taas romahtanut keväästä. Lääkäri sanoi että hän on todella huolissaan mitä on tapahtunut noin lyhyessä ajassa, kun keväällä on testattu. Nopeasti eteneviä oli 0 % ja hitaasti/paikallaan liikkuviakin vaan 5 %. Lääkäri oli sitä mieltä ettei inssiä kannata enää tällä tavaralla tehdä, vaan kannattaa odottaa IVF:ää. Se olisi mahdollisesti "jo" ensi keväänä. Jonossa ollaan oltu nyt reilu vuosi. Onneksi meillä pääsee IVF-jonoon ennenkuin inseminaatioita on tehty. Joku sanoi että pitää ensin kokeilla inseminaatioita tietty määrä, ennenkuin pääsee IVF-jonoon. :(
Mies sai pahasti stressanneen työprojektin valmiiksi elo-syyskuun vaihteessa. Hän eli hyvin epäterveellistä elämää sen takia useita kuukausia ja valvoi öitä. Kesälomaakaan ei ehtinyt pitää kuin muutaman päivän. Nyt on alkanut uusi terveellisempi elämä ja toivomme sen vaikuttavan positiivisesti simppoihin. Terveellistä ruokaa, unta riittävästi, liikuntaa paljon ja lisäksi vitamiineja. Katsotaan muutaman kuukauden päästä onko vaikuttanut. Tosin laatuun on saattanut vaikuttaa kesällä sairastettu flunssa. Yritimme miettiä oliko mies kuumeessa, vai oliko se pelkkä flunssa. Kuulemma kuume vaikuttaa siittiöiden laatuun useiden kuukausien päästäkin vielä. Uskomatonta, eikä tuollaista tule lainkaan ajatelleeksi.
Eilen kaupungilla näin kolme vatsaa lyhyen ajan sisällä. Mies vaan sanoi että älä katsele, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty...
-Annique-
Hei!Olen seuraillut näitä keskusteluja ja nyt ajattelin kertoa oman kokemukseni. Meillä lapsettomuutta takana 1v ja 9kk. Syynä selittämätön lapsettomuus. Meillä oli 2.2.ensimmäinen inseminaatio. Sen jälkeen on tuntunut vähän erilaisia pistoksia mahassa ja rintojen arkuutta. Ajattelin kuitenkin, että ne on menkkaoireita, kun olen jo kohta kaksi vuotta hartaasti odottanut, että pistokset mahassa eivät olisi menkkojen aiheuttamia. Päätin kuitenkin ystävänpäivänä (pp12) tehdä testin ja suureksi ylätyksekseni plussasin! Ensimmmäisellä inseminaatiolla voi siis onnistua :)Kymmenien raskaustestien jälkeen, testi näytti suureksi ilokseni plussaa :) Vihdoin tuli surukyynelten sijasta onnen kyyneleet!! Nyt jännittää, että meneekö kaikki hyvin.
Monen vuoden lapsettomuuden jälkeen syyksi selvisi endometrioosi. Lisäksi siittiöt eivät kulkeutuneet kohdunkaulaa pitkin, joten tehtiin insemination. Tulin yllätyksekseni heti raskaaksi ja lapsi syntyi terveenä marraskuussa 2010. Eli insemination voi onnistua myös ekalla kerralla.
Hei!
Nyt täytyy myöntää, että olen hieman pihalla tuosta inseminaatiosta. Ymmärsin lääkäriltäni, että jos siihen jodutaan niin se tapahtuu seuraavasti:
kierron 5:stä päivästä lähtien jodun piikittämään itseäni jollain, jotta munarakkla kasvaa tarpeeksi. Sen jälkeen saan toisen pistoksen, jonka avlla munasolu irroitetaan. Sen jälkeen pesty sperma (mieheni on siis mennyt antamaan purkillisen) ruiskutetaan sisään ja toivotaan parasta.
Olenko termeissä nyt ihan pihalla? Vai mistä on kyse? IVF on siis ilmeisesti koeputkihedelmöitys+ Ja siihen joudumme jos munatorvet ovat tukossa...?!
...ja inseminaatio jos torvet ovat auki..?
Voisiko joku selventää? pelottaa kamalasti, sillä menen seuraavaksi tähystykseen kun tuossa "tavallisessa" munatorvien aukiolotutkimuksessa ei selvinnyt mitään.... :(
...että onnistuu ekalla kerralla! :)
Itselle tehtiin kaksi inseminaatiota, kumpikaan ei onnistunut ja nyt jonotetaan IVF-hoitoon. Ensin sanottiin että inssejä tehdään 3-4 mutta sitten lääkäri päätti, että toisen jälkeen seuraavaan hoitomuotoon. Ja se sopi minulle oikein hyvin :) Tunteet täälläkin vaihtelevat toivosta epätoivoon, varsinkin kun mun pitää vielä saada painoakin alas jotta päästään jatkohoitoon, mutta toivo pysyy!! :)