Myöhäinen keskenmeno possunuhapiikin jälkeen
Otin tyhmyyttäni rokotteen raskauden aikana ja viikoilla 21 maailmani sitten romahti niskaan, kun kontrolli ultrassa todettiin että vauva oli kuollut kohtuun. Ei sydämen sykettä, ei liikkeitä. Ei mitään.
Osa minustakin varmaan kuoli siihen toimempidepöydälle.
Nyt jo uusi vauva tuloillaan, enkä todellakaan ota tämän kanssa mitään riskejä.
Tuntuu vain ettei tästä syyllisyyden tunteesta pääse mitenkään, varsinkaan nyt kun rokotteesta jauhetaan taas joka toosassa. Ei vaan pysty olemaan ajattelematta että mitä jos en olisi sitä paskaa tykittänyt itseeni, niin olisiko se ihana vauva nyt tuossa, vaikka tiedän ettei se asiaa mihinkään muuta.
Onneksi on ihana mies joka on tukena koko ajan ja jaksaa muistuttaa ettei se ole minun vikani.
Kohtalotovereita?
Kommentit (23)
kuin tavallisesti mutta jotenkin kummasti siitäkin asiasta on vaiettu. Olisi mielenkiintoista tietää pitääkö ne huhut paikkaansa.
Otin piikinkin mutta ei estänyt tautia. Nyt sitten vauvan näössä on jotain vikaa, ollaan menossa erikoislääkärille.
että sikapiikin aikaan tuli tavallista enemmän kohtukuolemia ja keskenmenoja. Ja on päätelty, että tämä voisi johtua sikapiikistä :/ Voimia teille!! toivottavasti suomi ottaa vastuun
Pidämme piikkiä syynä siihen. Vaikka myöhäiset keskenmenot ovatkin mahdollisia, vaikkeikaan ilmeisesti kovinkaan yleisiä (eivät siis niin yleisiä kuin alkuraskauden keskenmenot yms...)
Aiemmissa ultrissa kuitenkaan ei mitään oltu todettu ja sikiö oli ollut todella vilkas ja "eloisa" ja kaikki muu oli ollut hyvin niin jotenkin ei vaan pysty uskomaan että se sitten yhtäkkiä menehtyisi ihan ilman mitään syytä, ja kas kun satuin sen piikinkin ottamaan.
Vituttaa ihan suoraan sanottuna koko piikin ottaminen ja jos joskus joku lääkäri uskaltaa julkistaa että piikki on näitä keskenmenoja aiheuttanut niin varmasti joutuu tilille asiasta. vaikkei rahallisesti niin varmasti pidän huolen että joku saa kuulla kunniansa ihan vaikka vain suullisesti.
On vaan jotenkin niin sekavat fiilikset kun toisaalta on ihan onnensa kukkuloilla että uusi vauva tuloillaan (nyt rv 22+5) ja liikkeetkin alkanut jo tuntumaan ( ihaninta ikinä ) niin silti tätä tunnetta varjostaa se syyllisyys ja paha olo siitä rokotteesta.
Ihanaa päästä välillä purkamaan tunteita joillekin muillekin kuin vain tuolle omalle miehelle, joka otti asian vähintään yhtä raskaasti kuin minä.
-Ap
kuukautta myöhemmin sairastin todella rajun sikainfluenssan eikä rokotuksia ollut vielä edes aloitettu. Olen varma, että raskaus olisi keskeytynyt possunuhaan ellei olisi mennyt jo aiemmin.
Otin piikinkin mutta ei estänyt tautia. Nyt sitten vauvan näössä on jotain vikaa, ollaan menossa erikoislääkärille.
Itse olen myös miettinyt sitä että olisiko se pieni syntynyt terveenä, vai olisiko jotain poikkeavuutta ollut.
Voimia sulle sinne kilomäärin! En voi edes kuvitella miten pahalta tuo tuntuu!
että sikapiikin aikaan tuli tavallista enemmän kohtukuolemia ja keskenmenoja. Ja on päätelty, että tämä voisi johtua sikapiikistä :/ Voimia teille!! toivottavasti suomi ottaa vastuun
eikä Suomi.
Itse olen myös miettinyt sitä että olisiko se pieni syntynyt terveenä, vai olisiko jotain poikkeavuutta ollut.
Voimia sulle sinne kilomäärin! En voi edes kuvitella miten pahalta tuo tuntuu!
-Ap
Onko tästä jotain lukuja saatavilla jossain? Ja kuitenkin kohtukuolemia tulee satoja joka vuosi, niin en kyllä menisi sikapiikin syyksi laittamaan vaikka syyllisyys ja entä jos-kysymykset pyörivät päässä..
Sitten olisit itkenyt tyhmyyttäsi, että et ottanut rokotetta
narkolepsia tapauksia tullut julkisuuteen mitkä olisivat ollut itse nuhan sairastuneille tullut, mielestäni on puhuttu vain ROKOTTEESTA.
En usko että tauti olisi tehnyt ns. niin pahaa jälkeä kuin tuo rokote, mitä ei ollut testattu kunnolla ja missä oli ties mitä myrkkyjä.
Tiedetään, myöhäistä pieraista kun paskat on housuissa, mutta pakko sitä on jossain päästä ajatuksiaan tuulettamaan ja pahaa oloaan purkamaan.
-Ap
Onko tästä jotain lukuja saatavilla jossain? Ja kuitenkin kohtukuolemia tulee satoja joka vuosi, niin en kyllä menisi sikapiikin syyksi laittamaan vaikka syyllisyys ja entä jos-kysymykset pyörivät päässä..
Tämä epävarmuus ja asiasta jatkuva jauhaminen vaan saa ajatukset laukkaamaan ja jo kertaalleen läpikäydyn ja "unohdetun" asian mieleen.
Siksi olisi hienoa saada asiaan jotain vastauksia, mutta tokkopa niitä koskaan tulemme saamaan.
-Ap
tokihan sitä jää miettiin, että mitä jos!
Ystäväni vauva kuoli kohtuun muutama viikko kyseisen rokotteen jälkeen. hänellä tosin siihen liittyi muutakin.
kamalaa tietenkin se on. vain sen kokenut ymmäträä tuskan. itsellä takana 2 km mutta possurokotteet eivät siihen mitenkään liity.
Älä pode huonoa omaatuntoa, koska sikainfluenssa olisi voinut olla todellinen uhka niin sikiön kuin omalle terveydelle. Tämän päivän Ilta-Sanomissa (vai Iltalehdessä) todettiin, että jos tauti olisi päässyt kunnolla leviämään ilman rokotetta, sen aiheuttamat oireet ja keskenmenot olisivat paljon suuremmassa mittakaavassa kuin rokotteen.
Itselläni kaksi keskenmenoa takana, eivät liity rokotteeseen mitenkään, ja tämä yksi selvisi rokotteesta nyt ihanaksi 6 kk:n ikäiseksi vauvaksi, joka toistaiseksi on terve.
Toivon sydämeni pohjasta, että rokote ei olisi syypää keskenmenoihin, ja toivonkin, että tästä tulisi jotain tilastoja, koska kyllähän viime vuoden keskenmenoja voidaan verrata edelliseen vuoteen ja havaita, jos selkeästi runsaammin niitä on tapahtunut. Kai keskenmenoista jotain tilastoja tehdään?
Tuo syyllisyys kuuluu nimenomaan keskenmenon kokemiseen. Teillä on mahdollisuus tuntea syyllisyyttä siitä, että valitsitte rokotteen, minä tunsin syyllisyyttä ihan kaikesta, mitä olin edellisenä viikkona tehnyt, ja toisen keskenmenon jälkeen syytin kuntopyörääni, johon en ole tähän päivään mennessä koskenut. Syyllisyyden tunteet eivät helpota, saatte sitten tietää, että syy oli rokotteen tai ei. Siksi suosittelenkin psykologilla käymistä. Sinne päästäkseni kävin ensin työterveyslääkärillä, jonka kanssa juttelu avasi eräänlaisen lukon. Itse psykologin käynti oli aika turha, kun olin jo saanut tuon lukon auki, mutta juuri nämä keskustelut helpottivat tuota syyllisyyden tunnetta ja tajusin, että vaikka en olisi esim. polkenut kuntopyörällä, olisi se keskenmeno voinut sattua myöhemminkin tai sitten olisin voinut saada sairaan lapsen. Kaikella on tarkoituksensa.
Voimia teille kaikille tämän läpikäymiseen. Korostan edelleen, että se ei pääty sillä, että saatte tietää "totuuden". Kannattaa siis etukäteen jo aloittaa jutun purkaminen.
Syyllinen et ole sinä vaan tahot, jotka haluasivat piikittää raskaanaolevat ja lisäksi sanoivat rokotetta vaarattomaksi. Olen pari keskenmenoa kokenut. Ekasta ajattelin, johtuiko siitä kun matkustin, vaikka sitten vauva tuli lopulta parempaan aikaan, kun oltiin saatu muutettua. Toisen kerran taas johtuiko siitä, kun oli aika raskata kun taas muutimme. Hyväksy syyllisyyden tunteesi, anna itsellesi anteeksi ja päästä irti. Siitä olisi uudelle vauvallesi pelkkää hyötyä.
Teille kaikille rohkaisevista sanoista.
Tuntui todella hyvältä kuulla nuo sanat jonkun muunkin suusta välillä kuin vain mieheni.
Ihana huomata että tälläkin palstalla saa välillä tukea, eikä vain paskaa niskaansa, mitä tuntuu 99% ajasta ihmiset toisilleen kirjoittavan.
Mihin lie on ihmisten hyvyys ja inhimillisyys mennyt.
Täytyy kyllä myöntää että tähänkin asiaan parasta lääkettä tuntuu olevan puhuminen.
-Ap
Mä sairastin sikainfluenssan viikolla 18. Otin piikinkin mutta ei estänyt tautia. Nyt sitten vauvan näössä on jotain vikaa, ollaan menossa erikoislääkärille.
Saanko udella että saitko taudin viikko kaks piikin jälkeen?
Älä pode huonoa omaatuntoa, koska sikainfluenssa olisi voinut olla todellinen uhka niin sikiön kuin omalle terveydelle. Tämän päivän Ilta-Sanomissa (vai Iltalehdessä) todettiin, että jos tauti olisi päässyt kunnolla leviämään ilman rokotetta, sen aiheuttamat oireet ja keskenmenot olisivat paljon suuremmassa mittakaavassa kuin rokotteen.
Kyllä sitä nyt sanotaan mitä tahansa, jotta vältyttäisi ottamasta vastuuta. En usko että koko epidemia olisi ollut niin raju ja voimakas kun annettiin ymmärtää.
Enkä ole edes ajatellut että asialla olisi voinut olla mitään yhteyttä sikainfluessapiikin kanssa. Nyt kun sanoit tämän ääneen niin pari kertaa mietin että voisiko olla?