paljonko rajoitatte kavereiden tuloa?
Saavatko kaverit tulla teille lähes milloin vain? Mä olen jotenkin väsynyt siihen trafiikkiin, naapurin poika menee ees taas, soittelee alvariinsa kelloa, tulee istuskelemaan olkkariin kun katsomme telkkaa,ruinaa nettiä tai leffaa päälle,pyytelee mehua, keksiä, leipää, jäätelöä (vaikka useimmiten en anna kuin juotavaa).
Mies matkatöissä joten olen yksin paljon eskarilaisen ja taaperon kanssa ja haluaisin sydämestäni olla vieraanvarainen lapsen kavereille mutta en jaksa.Olen yrittänyt pitää avoimia ovia mutta se tekee liian kaoottista arjestamme.
Lapseni ei oikein tunnu pääsevän naapuriin, aina joku syy että sinne ei voi mennä. Itsekin taidan alkaa samalle linjalle. onko se sitten liian ankeaa käskeä lapset aina vain pihalle?
Kommentit (8)
Mun mielestä muutenki parempi että lapset ovat enemmän ulkoleikeissä kuin sisällä.
mutta hyvin ovat vuorotellen jokaisella. Ja meillä ei lapset kavereineen makaa olohuoneen sohvalla, vaan puuhailevat yläkerrassa, joka on lasten valtakuntaa. Siellä on lasten huoneet ja isohko aula, jossa voivat leikkiä, pelata yms.
Myöskään ruinaajia en jaksa. Toki jotain joskus tarjotaan ja vettä saa juoda janoonsa aina.
Sellaisia kavereita en oikein hyvällä katsoisi, joille ei saa mennä koskaan. On tietysti hyvä, että lapset ovat ulkona, mutta syyssateillakaan ei kukaan jaksa kaikkia iltoja ulkona olla.
Aamulla meille ei myöskään tulla aikaisin eikä illalla klo 19 jälkeen. Silloin alkaa rauhoittuminen, kun kuopus käy klo 20 nukkumaan. Toki joskus lomilla kaverit voivat olla pitempäänkin. Mutta onneksi ovat aika vuorotellen kaikilla.
eli meillä ei ole 'läpikulkutrafiikkia'. Useimmiten leikkivät sit lastenhuoneessa / työhuoneessa sisällä ollessaan.
Sama systeemi toimii naapureillakin, ensin kysytään lupa vanhemmilta sit vasta sisäleikkeihin. Lasten iät on 6 ja 9.
Tosin yhden koulukaverin luoks ei KOSKAAN saa mennä, ja se vähän nyppii ja kummastuttaa, kyseinen tyttö kun olisi meillä sit tuntikausia. Mutta jos meillä on iltapala alkamassa, tai meno johonkin tai haluan että perhe on keskenään, laitan lapset meiltä pois.
Me nimittäin oltiin tuossa tilanteessa ja nyt meille pääsee, jos pääsee kaverinkin luokse.
Pojalla kaksi kaveria ja jatkossa toinen saa tulla meille ja toisen kanssa voi tavata vain ulkona.
Poikani on 6v. ja tämä ketä saa tulla meille on myös 6v. ja tämä joka ei saa tulla on 11v. add poika.
Tämän add pojan vanhemmat on tosi itsekkäitä ja 1 vuoden olen majoittanut tätä poikaa, koska heille ei koskaan päässyt. Nyt se on loppu.
Meillä on säännöt miten meillä ollaan. Ruinata ei ja lastenhuoneessa saa olla ja joskus olkkarissa.
Pidän tästä toisesta pojasta hyvää huolta, koska tämän pojan äiti kohtelee lastani myös hyvin.
ja toisinaan sitten ei. Jos paistaa aurinko, saavat olla ulkona. Jos on vauva päikkäri aika, ulkona. Jos vauva huusi koko edellisen yön, ulos. Toisaalta taas keljulla kelillä voi hyvin tulla sisään, ja ei vauvakaan koko aikaa nuku =) 6v naapurukset (poikia) kyseessä. 8v:n kaverit sais mun puolesta tulla koska vaan, mutta niitäpä ei täällä näy, eivät tahdo tulla edes kutsusta...
Lapseni tietää miksi tämä toinen lapsi ei pääse meille. Poikani sanoi, että häntä ei haittaa, vaikka hän ei sinne pääsekkään.
Sanoin, että meitä vanhempia se loukkaa, kun heidän tyttären kaveri sinne kuitenkin pääsee.
Varmasti heidän vanhempia haittaa poikien ikäero, mutta minä en tuollaista kattele.
Näen vielä koko touhun, koska ollaan seinänaapureita ja pihojemme välissä on muutama lankku.
Ikäerostaan huolimatta pojilla on vahva kemia.
karkotatte ulos notkumaan?
Meinaan kun en oikein ymmärrä sitä, että eskari-ikäiset liehuvat pitkin kulmakuntia pikku jengeinä. Sen ikäisten ulkoleikkejä pitäisi minusta vielä valvoa tai ainakin varmistaa, että pysyvät omalla pihalla ja leikkivät siivosti.
Itse kysymykseen: ap, rajoita ihmeessä tuota. Voit hyvin ottaa sen linjan, että tiettyinä päivinä viikossa teille saa tulla tai vaikkapa tiettyyn aikaan päivästä. Ja muu aika on varattu perheen keskeiselle olemiselle.
Vaikka olisi kuinka kiva lapsi, ei yksipuolinen notkuminen toisten kotona ole soveliasta. Vieras lapsikin on VIERAS, ei hänen läsnäollessaan voi tehdä ex tempore mitä haluaa.
Itse rajoittaisin sisällepääsemistä ainakin hiukan.
jos lapsesi tahtoo leikkiä kaverinsa kanssa, niin ovat joko ulkona, tai sitten vain tietyn ajan, esimerkiksi tunnin, saavat olla sisällä, jonka jälkeen leikkejä pitää mennä jatkamaan ulos.
Ei lapsesikaan siitä kärsi, jos hiukan rajoittaa kaverien olemista. Ja jos tälle yhdelle kaverille ei koskaan pääse sisälle, niin sitten ei hänkään pääse teille sisälle.