Hormonikierukka ja atooppinen iho
Hei!
Mulla on tällä hetkellä aika inhottava atooppinen ihottuma koko käsivarren alueella, molemmissa käsissä.
Tulin ajatelleeksi, että voiko sen aiheuttaja olla hormonikierukka, jonka otin noin 4kk sitten. Ihottuma alkoi noin 3,5kk sitten. Onko kellään muulla ollut samanlaisia kokemuksia.
Atooppinen iho kun reagoi heti stressiin ymym. niin voihan ne ylimääräiset hormonitkin asiaa avittaa...
Kommentit (5)
mulla ei tullut eikä veljen vaimolla ole tullut, vaikka paha atoopikko, mutta onhan jokainen niin yksilö, että ajoitusta ajatellen saattaisi olla - jos ei muuta niin reaktiota muoviin tms... tosin luulisi, että sitten alapäässä olisi tuntemuksia jonkin verran myös...
mutta voi olla... mulla esim. yasminelle pillerit aiheutti kamalat sydämen rytmihäiriöt, mitä en ole oireiksi missään kuullut...
Olen atoopikko ja hormonikierukka ollut kohta 3v.
mutta juuri tuo ajoitus tuli mieleen, kun en kestä tätä ihottumaa, mihin ei vahvatkaan kortisonit tunnu tuovan mitään apua. Epäilyksenä myös, että Mirena aiheutti ongelmat imetykseenikin, jotenkin ihan täynnä tätä kierukkaa!
Noh, pitänee marssia ihotautilääkärin puheille... :(
Heip!
Mun atooppinen ihottuma räjähti melkoisiin mittasuhteisiin muutama vuosi sitten. Ei kutinaa vaan taipeissa vaan iho vereslihalla selässä, vatsassa jaloissa, käsissä, päänahassa kasvoissa....kutina valvotti kaikki yöt. Kävin valohoidossa, söin kortisonikuureja, antibiottikuureja, solunsalpaajia joista oksentelin ja hukkasin hiuksiani. Kunnes ihan muista syistä jätin pois Yasminel-pillerit. 1 viikko ja 1,5vuoden tuska hävis. Kas vain kun yksikään ihotautilääkäri ei aiemmin sanonu mitää pillereitten mahollisesta osuudesta ihoon. Jouduin ottamaan ehkäisyksi sitten hormonikierukan ja nyt puolen vuoden käytön jälkeen iho taas päästä varpaisiin verillä. Että kyllä tällä yksilöllä näyttää pieninki hormonimäärä pistävän ihon sekasin.
Minulle laitettiin huhtikuussa mirena-kierukka, vaikutti ihan hyvältä ratkaisulta, mutta n. kuukausi sitten alkoi järkyttävä kutina ympäri kehoa ja jotain ihottumaa nousi käsivarsiin ja jalkoihin.
Mitään muuta syytä en keksinyt,(lääkäristä ei mitään apua ollut) enkä kestänyt kutinaa enää, vaan kävin eilen ottaan kierukan pois. Mielenkiinnolla odotan loppuuko ongelmat ja jos niin milloin...