Voinko alkaa antamaan peruna tai porkkanavelliä?
tyttö siis 2kk, 3vkoa.
Äidinmaidolla ei pärjää kun max.1,5h ja vaikka joisi desin korviketta, silläkin nipin napin saa syöttövälin 2tuntiin.
Lapsi syntyi 2vko yli lasketun ja on ollut iso jo syntyessään 51cm ja 4065kg, tarvitsee siis enemmän ruokaakin. Jos vaikka iltaisin antaisin, niin nukkuisi yöllä pidempiä pätkiä.
Kumpi olisi parempi peruna vai porkkana?
Kommentit (19)
Neuvolasta sitä kannattaa kysyä,mut ite aloitin pojalleni maissivelliä+nan korviketta ensin 150maitoa ja 50 velliä ja sit kasvatin pikkuhiljaa vellin määrää...
Meillä poika meni myös yli ja todella suuriruokainen. Lääkäri kehotti antamaan velliä (ikää tuolloin 2kk). Aluksi vain pieniä määriä (tyyliin 20 milliä maidon sekaan). Kehotettiin antamaan aluksi maissivelliä, koska se on kuulemma miedointa. Pojalle tuo auttoi esim. siihe, että nukkui täydet yöt (ei silti, hän heräsi yleensä vain kerran yössä) mutta kuopuksella vellin auttaminen auttoi vain siihen, että syöttöväli piteni (pysyi nälkä kauemmin loitolla). Onneksi hän on tullut veljeensä, yksi syöttö per yö.
jo 3kk:n iässä paino-ongelmien vuoksi. Onhan neuvoloissa joka päivä puhelintunti, eikun vaan soitat ja kysyt neuvoa. Sinuna kuitenkin katselisin jo kiinteämpää pottu-porkkana ym ensisoseita. Useissa velleissä ravintoarvo on sama kuin korvikkeessa, ainut vaan että on paksumpaa tavaraa, muutoin ei siis ravintoarvollisesti velli ole mitenkään sen erikoisempaa.
vai kannattaako tehdä itse jos vaan viihtii?
Löysin netistä maissivellin ohjeen, ei vaikuttanut kovin vaikealta :D
Ap
Annat sit sitä joka paremmin maistuu, vauvojen makutottumukset on niin outoja...Itelläni on tyttö kohta 6kk ja itse keitelty puuro ei kertakaikkiaan kelpaa ollenkaan, pienetkin muruset sylkee ulos vaikka miten samettisen hutun keittäisin ja hauduttaisin. Sitten kokeilin niitä tetrassa olevia valmishuttuja, mitä mielestäni maistuvat paskalle ja sahajauholle, mutta neiti syö oikein silmät palaen. :)
eli aika napakka pakkaus, ja ei, mulla ei ollut mitään raskausdiabetestä tai muutakaan, jos joku nyt kokoa äimistelee.
Ja kyllä, aloin antamaan maissivelliä jo alle kolmikuisena. Ensin sekoitin puolet ja puolet maidon kanssa. Ei tullut vatsavaivoja. Taisin jo parin päivän kokeilun jälkeen antaa ihan pelkkää velliä illalla viimeisenä syöttönä.
Kannattaa ehkä ne kokeilut antaa aamun ensimmäisellä syötöllä, jos tulee vaikka masuvaivoja, niin ei mene yö valvomiseksi.
esim. maissivelliä, voi itse tehdä porkkana -ja perunavellit. Niistä saa hieman paksumpaa kuin kaupan vellit ovat, joten pitävät myös hyvin nälän loitolla ja tulee tietenkin halvemmaksi.
ostan tänään muutaman maissivellin ja kokeilen
neiti ei nuku kun 30-45min päiväunia, syö ennenkun nukahtaa ja yleensä vaatii ruokaa heti herättyään vaikka nukkuu noin vähän. päivisin ollaan menty pelkällä tissillä, mut toi aamuvellihän saattais pidentää päikkäreitäkin.
ap
ole päivystystuntia, niin on puhelinvastaaja johon voi jättää soittopyynnön.
ootko kokeillut paljonko juo kerralla korviketta ÄM lisäksi, jos annat minkä juo? ja paljonko syöttöväli on silloin? Esim. yöllä?
Miksi pitäisi antaa jotain muuta kuin maitoa, omaa tai korviketta? Mulla on kaksi osaimetettyä vauvaa, jotka aloitti kiinteät vasta 6 kk iässä, kuten suositellaan. Annoin tissiä aina kun tarvitsivat, sen mitä sieltä imivät ja lisäksi sit vastiketta 2-4 tunnin välein, miten milloinkin.
En ymmärrä miksi pitäisi antaa kiinteitä, ELLEI lapselle mene korviketta reilusti yli litra vuorokaudessa.
minkä jaksaa syödä korviketta kerralla, joskus jos jostain syystä syöttöväli menee 3-4h niin sit saattaa mennä 125ml, tissistä on vaikea mennä sanomaan paljonko juo, mut yleensä kun oon pumpannu jos tissit tuntuu liian täydeltä, tulee n.60ml/rinta eli se varmaan tissistä saa sen 120ml, yleensä kyllä tyytyy siihen että juo toisen rinnan tyhjäks, ja sillä mennään sit se 1.5h-2h..
no ehkä mä maltan mieleni sit siihen 1.9olevaan neuvolaan ja yritetään pärjätä maidolla, täytyy vaan tarjoilla sitä sit useammin ja voisinhan päivälläkin antaa välillä korviketta jos se pitää nälkää edes hetken kauemmin :)
ap
Ap
ja nukkuu myös lyhyitä puolen tunnin päiväunia. Syö usein, en ole kellosta katsonu, mutta varmaan vähintään 2 tunnin välein päivällä ja yöllä syö 2-3 kertaa. En ole mitenkään pitänyt ihmeellisenä lyhyitä päikkäreitä, eikä minua ole haitannut tiheät syötöt. Tähän asti ollaan pelkällä rintamaidolla menty. Kohta alotellaan kiinteitä. Vauva on vauva ja syö pelkkää maitoa niin lyhyen aikaa, että minua ei haittaa yhtään olla tunnin välein rinta esillä!
Kuulostaa tutulta. Meidän poika oli syntyissään 4170g ja 51cm. Nyt saman ikäinen ku sunkin vauva. Juo kerralla 140ml maitoa, 2 tunnin välein. Ja saattaapa käydä rinnallakin lisäksi tuon 2 tunnin aikana. Ihan normaalia on ja isot lapset syö usein paljon. Tämän ikäinen jopa 160ml kerralla.
Meillä poika kuitenkin nukkuu pitkiä yöunia. Ajattelin aloitella kiinteitä tuossa 3kk iässä, kuten muillekkin lapsille.
Suosittelen maissivelliä; )
Oma maito riittää hyvin tuossa vaiheessa. Lapsi on vasta 2 kk! Jos et usko, jätä soittopyyntö neuvolaan.
Jos lapsi on iso, sehän vain kertoo, että maitosi riittää oikein hyvin. 1,5 h syöttöväli on myös normaali. Jos lapsi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen, ei tarvitse todellakaan muuta.
neuvola ei voi sitä sulle suositella, koska suositukset on muuttuneet ja vellejä ei käsittääkseni suositella ollenkaan. Mun terkkari sanoi, että virallisesti velliä ei tarvitse antaa ollenkaan, mut se on kuitenkin ihan kelvollista ruokaa ja laillista sitä on antaa kuitenkin.;) Mä siis annoin himpun vajaa kolmekuiselle maissivelliä, ja varsinkin yöt rauhoittuivat kertaheitolla. Maissivellistä ei ole mitään vaaraa lapselle, mut kivahan se on lapsellakin olla joskus kylläinen vähän pitempään ja saada pitempi pätkä unta.
Meillä poika oli syntyessään pitkä 58 cm ja painoa oli 4700 g. Alusta alkaen piti antaa äidinmaidonkorviketta rintamaidon lisäksi. 3kk neuvolassa ehdotin että jos alettaisiin syömään jo kiinteitä kun vuorokaudessa meni nesteitä 1500 ml kolmen tunnin välein liki 200 ml:ä. Yöt poika nukkui hyvin eikä herännyt syömään (8 tunnin yö unet). Terveydenhoitajan näkemys oli että äidinmaidolla ja korvikkeella mennään sillä niillä oli hyvin kasvanut. Mainitsi myös allergioiden riskistä jos aloitetaan kiinteät ennen aikojaan. Pojalla oli tässä kohdin pittuuta 67 cm ja painoa 7500g. Olihan se työlästä syöttää usein mutta hyvin kasvoi. Nyt ikää 4 kk ja aloitellaan kiinteitä, perunaa ollaan maisteltu vajaan viikon ajan. Pituutta oli 4 kk neuvolassa 71 cm ja painoa 8750g. Eli kyllä se isokin vauva nesteillä kasvaa hyvin.
avokado. Paljon hyviä rasvoja ja vitamiineja ja paljon helpommin sulavaa kuin edellämainitut.
Ja pitää nälän poissa pidenpään kuin perunat yms. tärkkelysjutut
ikäisen kuuluukin syödä "kokoajan" eli en todellakaan antaisi mitään muuta kuin maitoa!
ap