Asumiskulujen jakaminen avoliitossa
Mikä olisi teistä reiluin tapa jakaa asumiskustannukset kun toinen muuttaa asumaan toisen omistamaan asuntoon? Lainan lyhennys + korot + vastike puoliksi vai ainoastaan korot + vastike puoliksi? Onko sillä merkitystä, että lainan määrä on pieni? Asunnosta vain puolet on lainapääomalla rahoitettu, ja kuukausierä on pieni (pitkä maksuaika), joten asumismenot (laina+korot+vastike) on huomattavasti pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra olisi.
Kommentit (15)
pyytäisin puolta siitä mitä tuon asunnon kokonaisvuokra olisi vapailla markkinoilla. Eli jos asunnosta saisi toiselle vuokrattuna 800 euroa niin sinun osuutesi olisi siitä puolet eli 400. Plus tietysti lämmitys, vesi ja muut vuokralaisellekin kuuluvat kulut. Mahdollinen yhtiövastike menisi sitten taasen omistajan piikkiin.
Pieni alennus voisi olla myös paikallaan, jos asunnon omistaja maksaisi veroa sinulta saamastaan vuokratuloa, olisi se muistaakseni 28% nettotuosta.
Alivuokralaistahan tuossa ollaan ottamassa, jos aletaan sopimaan "vuokrista"!
Jospa kuitenkin sopisitte uusiksi asunnon omistussuhteet. Se osuus, minkä toinen on jo maksanut, on hänen. Loput puoliksi ja sitten molemmat maksaa sitä aina sen mukaan kumman tilistä on paremmin varaa. Laitatta vaikka kaikki tulonne menemää samalle tilille ja maksatte siitä koko asunnon lyhennyksen ja korot jatkossa sekä perheen muuhun elämänmenoon menevät maksut kaikki. Ihan sama kuinka paljon kumpikin tienaa, jatkossa on kyse ainoastaan yhteisestä elämästänne.
omalta tililtään. Tosin asunto oli velaton.
Mutta kun muutettiin yhteen (3kk tutustumisen jälkeen) meille oli itsestäänselvää, että talouskin on silloin yhteine.
Mies opiskeli ja mun nettopalkka oli 6000mk.
Tultiin hyvin toimeen. Mä pääsääntöisesti ostin ruoat ja vaatteet yms.
Nyt sitten mentykin monta vuotta, että mies on perheen ainoa tulontuoja. Mut kaikki on yhteistä, eikä mun tarvi kysellä, et voinko ostaa sitä tai tätä. Luottokortit ja pankkikortit on yhteisille tileille.
omistussuhteista jne. Jos mies ei suostu niin voit unohtaa kuluihin osallistumisen kokonaan...
voi sopia ihan keskenään tällaista asiaa? Ei kovin ruusuiselta näytä avoliittonne tulevaisuus!
naisen asuntoon?
Olisiko se reilua että toinen saisi mennä "vapaamatkustajana" - jos rahat ja varat ovat muuten erillään kummankin omassa käytössä.
Mielestäni ei ole, jos sillä toisen asuntoon muuttajalla on mahdollisuuksia ja maksukykyä, niin ostakoot sitten vaikka sijoitusasunnon ja nauttikoot sen tuotoista.
ettei toinen "ryöstä" toiselta isoa vuokraa, mutta toisaalta toinen ei myöskään "loisi" ilmaiseksi toisen asunnossa.
JOS asunnon omistaja ei nyt halua "antaa" asuntoon muuttavalle osuutta asunnosta (=myydä esim. puolikasta siitä tai esim. 1/4 tai 1/3 osaa siitä) jolloin kumpikin siis huolehtisi omasta asuntolaina osuudestaan, tekisin näin:
*yhtiövastike maksetaan puoliksi
*muut kulut jaetaan tulojen suhteessa, eli jos toisen nettipalkka 2000€ ja toisen 1000€ niin esim. sähkölasku joka 100€ jakaantuisi suhteessa 66€ ja 33€.
*lisäksi jos MINÄ olisin tuo joka muuttaa toisen omistamaan asuntoon, maksaisin hieman enemmän joistakin kuluista "kiitokseksi" siitä että saan asua edullisemmin vert. vastaava vuokra-asunto. Eli ottaisin vaikkapa vastuulleni ruuan ostamisen käytännössä kokonaan tai vastaavan asian.
Itse olen vastaavassa tilanteessa tällä hetkellä. Mies ei ainakaan vielä halua myydä minulle osaa asunnosta,enkä sitä häneltä vaadikaan.
Maksan puolet yhtiövastikkeesta, noin 150 € ja lisäksi netin 25 €/kk + sähkölaskun laitamme puoliksi. Näin en aiheuta miehelle kuluja, mutten kuitenkaan maksa hänen asuntoaan. Tällä hetkellähän vain vähennän miehen kuluja maksamalla edellämainitut. Miehelle jää enemmän rahaa lyhentää asuntoa ja minulle taas jää rahaa säästöön.
Minusta oikeudenmukaista. Kuitenkin kaikki muutkin perusjutut maksamme suht puoliksi.
Jos asunnon vuokra olisi vaikka 1200 euroa/kk niin onko reilua, että toinen maksaa vain 150€?
Minusta ei.
Onkohan reilua...
Jos asunnon vuokra olisi vaikka 1200 euroa/kk niin onko reilua, että toinen maksaa vain 150€?
Minusta ei.
voihan siitä ruuastakin sitten maksaa ravintolahinnan
jos asumiskulut on pienet niin miksi maksaa mitään??
Siirrymme omistusasuntoon joka on vain toisen meistä omistuksessa. Se, joka ei omista mitään, maksaa puolet vastikkeesta ja puolet sähköstä. Ei kuitenkaan muita kuluja asuntoon liittyen eikä todellakaan mitään vuokraa. Silloin kyseessä olisi vuokrasuhde, ei parisuhde. On eri asia asua vuokralla kolmannen osapuolen omistamassa asunnossa ja maksaa vuokraa puoliksi (tai esim. 60-40 suhteessa) kuin että maksaa vuokraa parisuhteen toiselle osapuolelle. JOs asunnon omistussuhteita ei voida syystä tai toisesta jakaa, ei sen joka ei omista pidä maksaa toisen omaisuutta ilman että saa siitä itselleen virallisesti yhtään mitään.
Näin siis meillä tullaan asia hoitamaan. Omistusasuminen ei ole koskaan pakollista, aina voi asua vuokralla. Ja jos omistaja ei halua antaa toisen omistaa siivua omistuskämpästä maksamalla osuutta lainoista siinä suhteessa kuin omistusoikeus (esim. puolet tai 1/3) ei mitään asuntoon liittyviä kuluja pidä maksaa. Teet siinä ison karhunpalveluksen itsellesi.
lainan lyhentäminen on sijoittamista, mutta korot ovat kuluja, samalla tavalla kuin yhtiövastike
Jos ei niitä halua maksaa, ei pidä ottaa lainaakaan. Ne kuuluvat asunnosta koituviin välttämättömiin kuluihin. Mielestäni korkokulut eivät kuulu maksettavaksi jos ei asunnosta mitään omistakaan.
ellet samalla saa siirrettyä vastaavaa omistusoikeutta asunnosta itsellesi.Tai ainakin laitatte paperille, minkä verran olet asuntoon antanut rahaa. Sinuna saattaisin maksaa vastikkeen ("vuokrana") ja osuuteni sähköstä ja vedestä.