Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen migreenikohtaukseen saa apua päivystyksestä?

Vierailija
22.08.2010 |

Perheessä on monta migreenikkoa ( kahdella aurallinen, yhdellä auraton ) eikä koskaan ole käyty päivystyksessä. Saisiko sieltä jotain teholääkettä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskee migreeni (onneksi) aika harvoin. Ja kun iskee, niin iskee kyllä sitten lujaa. Mulla ei auta mitkään lääkkeet... Migreenilääkkeet sekottaa pään, joten niitä en voi käyttää. Mä oon käyny pari kertaa ensiavussa saamassa kipupiikin ja olo on helpottunu kyllä paljon sen jälkeen. Mutta kyllähän se ensisijainen hoito on kunnollinen oma lääkitys ja jos sen kanssa ei pärjää, niin sitten ensiapuun.

Vierailija
2/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täsmälääkettä otettu niin paljon kuin saa eikä sekään auta.

Tälläisessä tilanteessa olen mennyt päivystykseen (tai minut on viety).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtauksen jo ollessa käynnissä mitään enää voi. Itse kerran kävin ja antoivat vaan reseptin vahvempaan särkylääkkeeseen ja migreenilääkkeisiin.

Vierailija
4/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohatuksen takia. Oli jo maanut kaksi päivää vessan lattialla oksentamassa kun isä vei päivystykseen.

Sain pahoivointilääkettä suppona ja kipupiikin. Helpotti oloa mutta poistanut kipua kokonaan.

Vierailija
5/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin sain yksityiseltä kahdet hyvät lääkkeet migreeniini, jouduin juoksemaan päivystyksessä kohtauksen sattuessa. Siellä antoivat nenäsumutteella lääkettä ja sitten pari kertaa tipan kautta, ja lopuksi vielä suun kautta, kun pysyi sisällä. Olin muutaman tunnin aina päivystyksessä ja kun tunsin itseni taas ihmiseksi, sain lähteä. Eivät kuitenkaan koskaan kirjottaneet minulle toimivia lääkkeitä. Menin sitten yksityisen kautta hakemaan ja nyt ei ole tarvinnut mennä päivystykseen enää kun on lääkkeet mitkä tehoaa.

Vierailija
6/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaa silti varata ihan oikea vastaanottoaika toistuvan migreenin takia. Kyllä lääkärit voi oikeat lääkkeet määrätä ilman että on kohtaus just sillon päällä ja ajanvarausvastaanotolla on paljon paremmin aikaa tutkia ja miettiä vaihtoehtoja kuin päivystyksessä.

Ensiapuna migreeniin (jos ei mitään lääkkeitä ole määrätty) niin HETI kohtausoireen alkaessa 2kpl apteekista ilman reseptiä saatavaa Burana 400mg (tai muu ibuprofeeni) runsaan veden kanssa ja lepäämään. Myöhemmin otettuna ei enää auta läheskään niin hyvin.

2x400mg ibuprofeenia voi ottaa huoletta vaikka ei olekaan ihan täysin varma onko migreeni tulossa, siitä ei haittaa ole vaikka joskus ottaisi lääkkeet "turhaankin"

Vierailija
7/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiapuna migreeniin (jos ei mitään lääkkeitä ole määrätty) niin HETI kohtausoireen alkaessa 2kpl apteekista ilman reseptiä saatavaa Burana 400mg (tai muu ibuprofeeni) runsaan veden kanssa ja lepäämään. Myöhemmin otettuna ei enää auta läheskään niin hyvin.

2x400mg ibuprofeenia voi ottaa huoletta vaikka ei olekaan ihan täysin varma onko migreeni tulossa, siitä ei haittaa ole vaikka joskus ottaisi lääkkeet "turhaankin"

[/quote]

800mg ibuprofeenia estää enää ottamasta 8 tunnin aikana esim naprometiinia tai muuta tulehduskipulääkettä. Eli jos alussa arvelee että on "vain" tavis päänsärky ja ottaa buranat, ja sitten huomaakin että on migreeni, ei enää voi ottaa mm Miranaxia kunnes ibut haihtuneet. Sensijaan ibuprofeeni + parasetamoli tai ibuprof+naprometiini voi ottaa.

Vierailija
8/8 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lääkkeet ole tarkoitus hankkia valmiiksi jo etukäteen, jos migreeni on todettu niin lääkäri valitsee jokaiselle potilaalle sopivimman lääkityksen. Päivystykseen on suositeltavaa mennä vain, jos on joku akuutti ja yllättävä nopeaa lääkärinhoitoa vaativa tilanne. Ensimmäisen migreenikohtauksen vuoksi voi joutua turvautumaan päivystykseen, koska lääkärin on hyvä tutkia pahoista oireista kärsivät varmuuden vuoksi, kaikki migreeniltä vaikuttava ei aina olekaan migreeniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan