Onko Saksassa tapana syödä kuin hevonen kaikki padat ja pannut ovat tyhjiksi?
Ihmettelen suvun "saksalaisvahvistusta", joka tekee joka kerta selväksi, että hänen mielestään suomalaiset eivät osaa syödä kuten kuuluu. Ollaan liian vähän aikaa pöydässä ja syödään liian vähän.
Vituttaa kuunnella sitä natinaa. Jos laittaa liikaa ruokaa, niin eikö se ole lähinnä kokin ongelma? Sitä paitsi en ole kenenkään suomalaisen kuullut valittavan, jos ruokaa jää yli. Enempi ruoka-astioiden tyhjentyminen on merkki siitä, ettei ruokaa ole ollut tarpeeksi.
Ilmeisesti ei myöskään tarpeeksi ylistetä hänen kokkauksiaan. No, makuasioista ei voi kiistellä, mutta suoraan sanottuna tykkään enemmän suomalaistyyppisestä raikkaasta ruuasta kuin saksalaistyylisestä, jossa kaikki ui jossain mausteliemessä.
Kertokaahan, saksalaista syömiskulttuuria tuntevat, mikä voi mättää, kun suvun suomalaiset kokevat syövänsä ihan normaalisti, mutta tämä saksalaisihminen suuttuu joka kerta?
Kommentit (16)
Pohjois-Norjaan matkaavat saksalaisturistit tyhjentävät hotellin noutopöytäaamiaisella kaiken irtoavan kasseihinsa. Onhan Oulusta pitkä matka Nordkappiin ja evästä pitää olla.
Kaupunkilegendan mukaan joku hotellinpitäjä oli kaatanut rohmuavan saksalaisturistin kassiin kannullisen maitoa ja sanonut että tämä unohtui.
Pohjois-Norjaan matkaavat saksalaisturistit tyhjentävät hotellin noutopöytäaamiaisella kaiken irtoavan kasseihinsa. Onhan Oulusta pitkä matka Nordkappiin ja evästä pitää olla. Kaupunkilegendan mukaan joku hotellinpitäjä oli kaatanut rohmuavan saksalaisturistin kassiin kannullisen maitoa ja sanonut että tämä unohtui.
todella pihejä, esim. omaa keittiötä raahataan mukana kun muutetaan, asunnon keittiön erottaa siitä että huoneen lattiasta törröttää putki johon voi sitten liittää oman pesualtaan jne. Sairaalaan toin oman pyyhkeen että voisin sitten käydä suihkussa synnytyksen jälkeen, voi kuule näitä esimerkkejä on minulla monia. Syömistavoista en tosin osaa sanoa mitään. Mutta hyvin ne syö siellä niinkuin Suomessakin. Hyllyvä ihra tulee esiin katukuvassa kesäisin.
esim.Hedelmät,keksit ja teeliput.
Silloin kun hotellissa (missä olin töissä) oli saksalaisia tai venäläisiä isompiryhmä tehtiinki aamiaiselle haudutettua teetä suoraan pannuun. Säästyi edes ne teeliput :D.
että sakut teki eväät seisovasta pöydästä päiväksi. Leivät, munat ja hedelmät meni kasseihin ja taskuihin... reilua.
Muuten, Venäjällä on tuo sama systeemi, että keittiön kaapistot ja laitteet eivät kuulu asuntoon, vaan ne viedään mennessään. En tiennytkään, että Saksassa on sama systeemi!
no tämä nyt johtuu siitä että saksaliset ovattodella pihejä, esim. omaa keittiötä raahataan mukana kun muutetaan, asunnon keittiön erottaa siitä että huoneen lattiasta törröttää putki johon voi sitten liittää oman pesualtaan jne. .
saatana...
Että piheydestä tuo johtuu?
En jaksa selittää, anti olla.
En jaksa selittää, anti olla.
kiinnostaa toki miksei vuokran-antaja asennuta keittiötä asuntoihinsa vaan asukaan pitää tuoda oma? En ole missään nähnyt noin typerää systeemiä. Entäs miksi sairaalassa ei ole sairaalavaatteita tai pyyhkeitä? Lakanoita ei vaihdettu, hyvä jos ruokaa sai, ja sekin oli aamiaisella ehkä yksi sämpylä ja croissantti ja toinen ateria sitten useita tunteja myöhemmin, ja sairaalakäyntini lasku oli useita tuhansia euroja! OK, jos ei ole pihejä niin armottoman kieroja ainakin. Mutta siis kerro ihmeessä mistä tämä käytös johtuu.
Mä olen saksalainen ja mulla ei kyllä tuommoista ongelmaa oo. Minustakin on parempi et ruokaa jää yli. Ei se kai oo mikään saksalaisten tapa ku ihan yksilöllinen. Minun saksalainen äitini ainkin tekee aina runsaasti ruokaa ja aina tuoreista raaka-aineista ja eivät kyllä ruuat lillu missään liemessä. Olen tosin asunut täällä jo kymmenvuotiaasta et voi olla et mulle jotkut saksalaiset tavat ei si oo kovin tuttuja...
Mutta ruokailusta mulla on parikin päinvastaista kokemusta. Ex-poikaystäväni (saksalainen) söi vähemmän kuin minä ja oli muutenkin parempitapainen. Tunsin (ja hän ehkä antoi myös ymmärtää) itseni aina hieman juntiksi hänen kanssaan. Siis hän oli jollain tapaa snobi.
No sitten toinen esimerkkisaksalainen on erään tuttavani miesystävä joka mm. arvostelee/kauhistelee jos tämä naispuolinen ystäväni ottaa paljon ruokaa lautaselleen. Siis ihan kotona syödessä. Ja nainen on kyllä hoikka, ei ole siitä kiinni. Mies on todellakin ruoan ja juoman suhteen pidättyväinen esim. neljäs nakki lautasella on jo hänen mielestään rohmuamista josta huomauttaa vaimokettaan.
Tunnen suomalaisen, joka kaivaa varpaitaan pöydässä. Miksi suomalaiset tekevät näin? Yleistyksenne on yhtä hoopo.
Mausteliemi kuulostaa täysin uskomattomalta. Kotipöperöissämme oli "ongelmana" juuri se, että ruoka oli ilman sooseja ja ilman juomaa pöydässä.
Minusta on taasen omituista, että suomalaiset syövät leipää ruuan kanssa ja vielä ilman lautasta ja pöytäliinaa. Itse pääruokaa on aina aivan liian vähän ja sitä jatketaan tuolla halvalla tavaralla. Vai oliko sittenkin niin, että leipä on suuri herkku, koska Suomi eli 1940-luvun Saksan viljatuonnin varassa ja muutoin syötiin kaarnaa ja muuta sangen erikoista löydöstä?
Pidän silti molempien maiden ruokakulttuuria tasavertaisen onnettomana ja pieruja aiheuttavana.
Voi olla, että saksalaisenne ei ole saksalainen. Näitä wannabe-saksalaisia putkahtaa välillä esille. Sama kuin Suomessa muka intin käynyt kaveri, joka vetää vasenta kättä otsaan.
mutta ehkä kyse on sitten persoonallisuudesta. Hän vain aina jaksaa valittaa "suomalaisista", jotka hänen mielestään ruokailevat väärin. Istutaan siis liian vähän aikaa ja syödään liian vähän, nämä ainakin ovat olleet valituksen aiheita.
ap
Kun miettii muiden maiden ruokakulttuuria, niin siellä nimenomaan vietetään aikaa ruokaillen, istutaan ja nautiskellaan, jutellaan mukavia. Suomessa valitettavan usein ruokailu on pelkkä tankkaus, ei sen enempää.
Mukana on aina myös lapsia, joten ei tule kyseeseen jäädä istumaan iltaa viinin kanssa.
ap
mitään sen erikoisempaa. En sen pidempää pöydässä istumista tai eroja ruuan määrässä. Luonnollisesti eri kulttuureissa tarjotaan vähän erilaisia ruokia, mutta se nyt ei tuntunut aloituksessa olevan se ongelma.
On ihan luonnollista, että kulttuuritörmäyksiä syntyy. Niihin asennoituminen on tärkein tekijä niiden ratkaisemisessa. Todennäköisesti tämä ruokailuhomma nyt vain sattuu olemaan asia, johon saksalaisen sukulaisesi koti-ikävä ja sopeutumisvaikeudet konkretisoituvat. Hän sitten oireilee tätä kautta.
Muistan itse, miten eräälle maahanmuuttajaystävälleni ylitsepääsemättömäksi nousi se, että suomalaisissa kirjastoissa on oltava hiljaa. Hän nosti tuon yhden asian esimerkiksi omista hankaluuksistaan uudessa kotimaassa.
Sinä yleistät nyt saksalaisia aivan samalla tavalla kuin vieraasi suomalaisia. Voisit ehkä mieluummin kysellä, miten heidän suvussaan tehdään tai haluaisiko hän joskus pitää saksalaishenkiset juhlat, että muutkin pääsisivät tutustumaan hänen kulttuuriinsa.
T: 14
mutta alkaa olla aika ahdistavaa, eikä liiemmin huvita enää mennä kylään kun tietää tämän ikuisuusrutinan ruuasta ja syömätavoista. Sama kokemus on muillakin, eikä kukaan oikein tiedä, miten pitäisi toimia jotta homma menisi "oikein".
Yleistyksen tein vain siksi, että tämän ihmisen puheista saa käsityksen, että Saksassa toimitaan jotenkin toisin.
ap