Mulla on tylsää mun lapsen kanssa :( Mitä hauskaa tekemistä me keksitään?
Mulla on tylsää leikkipuistossa. En jaksa olla siellä koskaan 30 minuttia enempää. Josku olen pitempään vain silkasta velvollisuuden tunnosta.
Me ei leikitä kotona koskaan mitään, koska mä en keksi mitään hauskoja leikkejä.
Mun lapsella ei ilmeisesti ole tarpeeksi mielenkiintoisia leluja kun sitä ei huvita leikkiä niillä. Haluaisi olla vain minun kanssa koko ajan.
Ja joo, on ainut lapsi.
Mitä leluja 2,5 vuotiaalle voi ostaa?
Kommentit (12)
Lapsellasi on tylsää sun kanssa.
Sinä, sinä, sinä..
Lapsellasi on tylsää sun kanssa.
Sinä, sinä, sinä..
pelaa jo joitakin pelejä ja tekee palapelejä. lue kirjoja, hassuttele, ulkoile, teette retkiä, leiki autoilla(nukeilla), käytte uimassa, talvella voi jo hiihtää, kesällä pyöräillä.......
Löysää omaa pipoasi, niin johan tekemistä löytyy. NOin ison kanssa voi tehdä jo lähes mitä vaan.
rakennatte dubloilla, liimailette tarroja vihkoon, piirtelette, luette kirjoja, pyydätte kavereita kylää, käytte itse kylässä? Ihan normijuttuja, elät 'normaalia' elämää ja otat lapsen siihen mukaan?
"lue kirjoja, ulkoile, teette retkiä, käytte uimassa, talvella voi jo hiihtää, kesällä pyöräillä."
Mutta en jaksa koskaan leikkiä autoilla tai nukeilla :( Ei vaa huvita!
Olenko normaali?
Lapsi ei haluu tehdä palapelejä ja mitään hauskoja pelejäkään en tiedä. Mitä pelejä tän ikäiselle on olemassa?
Jos lapsi haluaa vain olla kanssasi koko ajan, hän luultavasti odottaa sitä, että tekisit hänen kanssaan JOTAKIN. Hän kaipaa kokemusta siitä, että huomaat hänen olemassaolonsa ja jopa tykkäät siitä, että hän on siinä. Lelut ovat kivoja vain, jos niillä voi leikkiä kivojen ihmisten kanssa.
Alle kolmevuotiaiden käsitys hauskasta on melko erilainen kuin aikuisilla. Se, että lapsi ja sinä keksisitte molemmista hauskaa tekemistä, on melko mahdotonta. Voisitko sinä saada "hei, kiva juttu!" -kicksit siitä, että lapsellasi on hauskaa? Tätä teen itse. Puhallan saippuakuplia, annan vauhtia keinussa, leikin vaanivaa mörköä joka nappaa liian lähelle tulevan lapsen, autan kiipeämään hurjiin paikkoihin, otan kopin hyppäävästä lapsesta tms. aivotonta ja nautin siitä, että lapsi on onnensa kukkuloilla näinkin "tylsien" leikkien ansiosta. Jos minun olisi tarkoitus viettää hauska ilta kavereiden kanssa, en todellakaan käyttäisi sitä kaadellen vettä ämpäristä toiseen, se olisi tylsää. Lapsen kanssa hauskanpito on toisinaan kuitenkin tätä: hän kikattaa sanko kädessään ja minä iloitsen hänen ilostaan.
mutta legoilla leikitään, jos olen vieressä ja osallistun edes juttelemalla(hieno talo/torni jne). Lukeminen on nyt kovasti in.
Lapset 2v 11kk ja 7kk
-lue kirjoja
-tehkää palapelejä
-sekoita viiliin marjamehua ja teippaa paperia kylppärin lattiaan ja maalatkaa(vaatetus vain pikkarit, niin ei tartte huolestua pyykin määrästä)
-leipokaa pullaa tai taikataikinaa
-pyydä apua kotitöihin, tyhjentäkää tiskikone, vaihtakaa yhdessä lakanat(neuvo ja kannusta)
Pelkät lelut ei riitä lapselle, seura on myös tärkeetä. Lapsi on kyllä materialisti, mutta varmasti lapsi, jolla on huone täys leluja, mutta vanhemmat ei koskaan puuhaile hänen kans on aika onneton.
Puistoon otan kirjan ja luen sitä... Tosin ei ehkä toimi 2v kanssa, mutta toimii jo 5v kanssa.
Välillä tehdään lapsen hupijuttuja, mutta usein mietin, mitä -minä- haluan tehdä, ja yritän sitä tehdä niin, että lapsikin viihtyy mukana. Esim. ajamme yhdessä bussilla keskustaan (bussi kivaa!), käymme ostamassa jonkun äidin jutun (tosi nopeaa, myyjät apuun ja pian!), käymme kahvilassa (jossa lapsille oma nurkkaus ja äiti saa ihanan ituleivän ja kylmän bissen). Ja lopuksi vaikka kirjastoon (kivaa!!!) ja kotiin. Ja reissun jälkeen lapsikin viihtyy 15min yksin.
tyttö vai poika?
Mulla on samanikäinen poika, ja edellä mainittujen asioiden lisäksi pojan lempipuuhaa on tutkia kanssani, miten asiat oikein toimivat. Se on hauskaa minustakin. Meiltä löytyy aika lailla kaikkea pientä korjattavaa, kuten pölkupyörän kettinkien öljyämistä, ruuvien kiristämistä jne. Lapsella on oma työkalupakki, ja sen hän hakee kun minä haen omani. Sitten aletaan hommiin ja selitän ja näytän, miten asiat toimii. Oma poikani viettäisi ikuisuuden ylösalaisin käännetyn pyörän kanssa veivaten polkimesta, tutkien pyörien liikettä jne. Joskus kippaan syöttötuolin lattialle ja kiristellään siitä pultteja - tai haetaan mieheni romulaatikosta joku vanha tietokoneen tuuletin ym. ja tutkitaan sitä sekä liitetään siihen leikisti johtoja ym. Eihän nää touhut nyt aikuisen kannalta ihan välttämättömiä ole, mut on kiva tarkkailla lapsen touhuja eikä tarvi leikkiä jos ei huvita.
Me luemme prinsessa tai barbie-lehtiä ja katsotaan piirrettyjä yhdessä. Piirretyt ovat kehittyneet omasta lapsuudestani, joten niitä jaksaa hyvin aikuinenkin katsella. Naposteltavaksi voi ottaa kurkku- ja porkkanatikkija tai popcornia. Monissa uusissa elokuvissa (esim. Shrek, Madagascar...) on myös 2-mielistä huumoria, joten voitte nauraa eri jutuille. Minusta on mielenkiintoista katsella samoja asioita tytön kanssa. Silloin tiedän paremmin mistä hän on kiinnostunut ja tunnen myös hänet paremmin. Muutaman vuoden päästä emme varmaan enää lue lehtiä yhdessä, mutta aion varmasti lukea hänen lehtensä läpi, jotta tiedän edelleen mitä hänen ikäisten päässä liikkuu ja mistä hän on kiinnostunut. Ota ilo irti tästä hetkestä. Upeimpia hetkiä on, kun neitonen laittaa jonkun leikkipianon soimaan ja pitää minulle 10 tanssiesitystä putkeen. Ilmainen taide-elämys minulle ja aplodit sekä kehut kasvattavat samalla lapsen itsetuntoa. Kun annat välillä yliannostuksen huomiota, niin lapsi saa itsevarmuutta ja haluaakin leikkiä välillä yksikseen. Lapsi auttaa myös todella mielellään aikuisten jutuissa eli tee tylsistä kotiaskareista teidän yhteinen juttu. Mitä enemmän annat itsestäsi, sitä enemmän hauskoja juttuja löydät myös lapsen maailmasta. Tämä voi olla viimeinen päivä lapsesi kanssa. Mitä tekisit silloin?