Vastatkaa tyhmälle, en kehtaa kysyä tätä mistään muualta..
Tää on todella noloa, ihan idioottimaista, mutta saisinkohan silti asiallisia vastauksia. Vauvani on syönyt kiinteitä jo jonkin aikaa, on allergioita, joten olen ollut puheissa myös ravitsemussuunnittelijan kanssa ja neuvolassa on puhuttu lapsen ruokavalioista ihan tavallisella tasolla. Ollaan kokeiltu tavallisia perunaa, porkkanaa, kaaleja, lihaakin jo ja sitten hedelmäpurkkisoseita. Kaikki on käynyt. Nyt yhtäkkiä aloin pohtia, että voinko antaa vauvalle itse tuoreista hedelmistä tehtyä sosetta, vai onko nuo purkissa olevat yksinomaan niitä, jossa muodossa hedelmät vauvalle syötetään. Kertokaa nyt joku viisaampi.
Kommentit (7)
Banaanista, päärynästä, persikasta ja marjoista soseiden tekeminen on helppoa. sitten vaikkapa ananaksesta voi olla vaikea itse tehdä sileää sosetta ja siksi varmaan moni käyttää valmiita soseita.
allergiselle vauvalle aloita ansin antamalla keitetyistä hedelmistä tehty sose. Jos se sopii niin sitten vasta kokeilet samaa hedelmää raakaversiona.
t.moniallergikon äiti
kokkareisemmassa muodossa olevaa hedelmää ja itse niistä on vaikea saada yhtä sileitä kuin nuo purkkisoseet. Mutta voit hyvin antaa itse tehtyäkin jos se kelpaa. Meidän kuopus tykkäsi kovasti n. 7-8 kk iästä alkaen kun sai ohuita banaaniviipaleita itse syötäväksi.
Siis lapsi on enemmänkin allerginen?
Käsittely (keittäminen, pakastaminen tms.) vähentää yleensä allergista reaktiota. Siinä mielessä purkkiruoka on _usein_ allergioiden kannalta parempi kuin tuoreista vihanneksista tehty tuoresose.
No, tietysti voit keittää sosetta ja sitten pakastaa sen esim. 2 viikoksi.
Joskus purkkisoseiden riisitärkkelys (tai muu suuruste) voi myös allergisoida. Silloin tietysti "puhtaat" soseet sopivat paremmin.
Tää on todella noloa, ihan idioottimaista, mutta saisinkohan silti asiallisia vastauksia. Vauvani on syönyt kiinteitä jo jonkin aikaa, on allergioita, joten olen ollut puheissa myös ravitsemussuunnittelijan kanssa ja neuvolassa on puhuttu lapsen ruokavalioista ihan tavallisella tasolla. Ollaan kokeiltu tavallisia perunaa, porkkanaa, kaaleja, lihaakin jo ja sitten hedelmäpurkkisoseita. Kaikki on käynyt. Nyt yhtäkkiä aloin pohtia, että voinko antaa vauvalle itse tuoreista hedelmistä tehtyä sosetta, vai onko nuo purkissa olevat yksinomaan niitä, jossa muodossa hedelmät vauvalle syötetään. Kertokaa nyt joku viisaampi.
Ja tunnen itseni vielä tyhmemmäksi...kuinka en ollut tullut tätä ennen ajatelleeksi, vaan olen vain kuuliaisesti raahannut sosepurkkeja kaupasta. Meillä on tietyt hedelmät, joita olen saanut antaa purkista, ja niihin kuuluu myös se omena, mutta voishan senkin itse keittää ja sitten soseuttaa, ei omenasta raakana taida oikein sosetta saadakaan. ap
kun luin lisää vastauksia. Ei vauveli kyllä ole pahasti allerginen. Ehkä nyt sitten kuitenkin kerään kaikki ylpeyden rippeeni tässä asiassa ja soitan ravitsemussuunnittelijalle ja kysyn. Todellä noloa kyllä tässä vaiheessa, kun ruokakokeiluja on tehty jo aika pitkään. ap Ja p.s. en ole joutunut paljoa valvomaan, vauva nukkuu kiltisti melkein läpi yön :)
raakana muttei keitettynä. Omnena on tällainen. Vauvapurkiien hedelmät on prosessoitu, joten ne ei ole raakoja.