Äitiyspäivärahatietäjät!
Eikö olekin niin, että äitiyspäivärahan suuruuteen vaikuttaa valmistunut verotus, mutta jos tulot ovat suurentuneet, uusi (korkeampi) palkka huomioidaan, jos on parempaa tuloa saanut 6kk ennen äitiysloman alkua?
Entäs sitten, jos joutuukin jäämään sairauslomalle ennen äitiyslomaa ja tuo 6kk ei täyttyisikään?
Olen muuttamassa ulkomailta takaisin Suomeen, ja valmistuneessa (suomalaisessa) verotuksessa minulla ei ole tuloja. Näin äitiysrahani olisi se minimi. Kuitenkin aloitan työt heti palattuani, ja jos jäisin 6kk päästä äitiysvapaalle, uudet tulot huomioitaisiin? Lapsi olisi haaveissa, ja mietin, milloin uskaltaa jättää ehkäisyn pois.
Kommentit (5)
tottakai ne on 20% suuremmat, kun edellisessä verotuksessa ei ole ollenkaan palkkaa ja nyt alan saada normaalia palkkaa.
Mutta joo, tuo tieto siitä, että mahdollinen sairausloma ei vaikuta, helpottaa laskeskelua.
Millä viikolla Suomessa jäädään äitiysvapaalle?
ap
PS. olen kysellyt kelastakin, mutta heidän vastaus kestää...
30 päivää ennen laskettua aikaa. Pyhäpäiviä ei lasketa mukaan. www.kela.fi löytyy aika paljon infoa.
voi aloittaa 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa, vain kalenterin punaiset päivät eivät kartuta tuota lukemaa.
lähinnä kiinnostaisi, kuinka lähelle laskettua aikaa äitiysvapaan aloituksen voi lykätä.
Mut kiitti vastauksista. Kelan sivuja tutkin, mutta kyllä niihin tarvitsee jotakuta oikolukijaa, jos ei juurikaan ole pohjatietoja... Kunpa siellä pian vastaisivat kyselyyni.
ap
20% korkeammat. Palkallinen sairausloma ei vaikuta mitään tuohon 6kk:n sääntöön.