MIKÄ ero on burritolla, tacolla, tortillalla, fajitaksella?
Mä en ihan oikeesti tiedä. Olen kyllä tämmöisiä jotain syönyt ravintolassa ja ihan itekin kotona väsäillyt, jopa paistellut niitä lettuja. Mutta en tiiä, keitä ovat nimeltään.
urpo mikä urpo.
Kommentit (7)
Taco on se kova, rapea taskumainen kuori, jonka sisään laitetaan täyte.
Tortilla on pelkkä taikinalettu, joka täytetään.
Burrito ja fajitas on sitten kai täytettyjä tortilloja, mutta niiden keskinäistä eroa en tiedä.
mitään, ettei puraistessa kuori murene ja sisältö valu rinnuksille.
Olen aina kuvitellut ne taco- kuoriksi..
Tortillat pehmeitä lettuja ja tacot niitä kovia, murenevia ja hankalia..
wtf???
Meksikossa sellaisia ei edes ole. Meksikossa taco on se kokonaisuus, jossa pienen pehmeän yleensä maissista tehdyn tortillan (Suomessa niitä ei paljon näe) välissä on jotain täytteitä - vaihtoehtoja on monia, esim. lihaa & pico de galloa (tomaattia, sipulia, tuoretta korianteria, chiliä), avokadoa, juustoa, salsaa jne. Ja tietysti mausteeksi puristetaan limetin mehua. Alueellisia eroja on.
Burritot nyt voi olla vaikka mitä, mutta useimmiten jollain tavalla täytetty vehnätortilla, isompi kuin taco.
"Fajitas" saa nimensä alunperin kai siitä, että siinä ruokalajissa liha tai kana on leikattu pitkiksi, ohuiksi paloiksi. Fajitat on aika texmexiä myös. Mutta viittaa siis texmexissä (ja Suomessa) ruokalajiin, jossa ison vehnätortillan sisään kääritään paistettua lihaa (tai kanaa tai katkarapuja), paprikaa ja sipulia, ja lisäksi guacamolea, salsaa, ranskankermaa...
Hyvä ja helppo pikaruoka pikkunälkään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tortilla