Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoisitteko ruokavalioasiassa onnetonta odottajaa?

Vierailija
15.08.2010 |

Olen nyt rv 35. Viime neuvolassa tuli huomautus painonnoususta ja tiesin itsekin, että painoa on tullut viime viikkoina liikaa. Painoa on nyt kertynyt noin 10-11 kg. Olen ollut kahdesti sokerirasituksessa, kummankin kokeen kaikki arvot oikein hyvät. Virtsassa ei ole ollut sokeria. Sf-mitta on ollut tähän asti keskiviivalla, mutta nyt vikalla kerralla pompsahti yläkäyrälle.

Th varoitteli ns. sokerivauvasta ja kehotti loppuraskauden tarkkailemaan tehostetusti ruokavaliota. Olenkin nyt jättänyt ihan kaiken vaalean viljan, jäätelön, karkit yms. selkeät herkut pois.

Nyt en oikein tiedä enää, mitä uskallan syödä. Onko ruisleipä ok? Entä esim. yksi jogurtti päivässä? Pitääkö hedelmien määrää rajoittaa? Voinko syödä esim. kinkkukiusausta, vai onko peruna pahasta?

Olen googlannut tietoa raskausdiabetesruokavaliosta, mutta taidan olla tyhmä, kun en oikein siltikään tiedä, mitä uskallan syödä ja mitä en. Kuinkahan todennäköistä on saada joku jättivauva? Seuraava neuvola (lääkäri silloin) on vasta rv 37 ja pelkään, että sikiö kasvaa sillä aikaa hervottomasti.

Kiitos, jos joku osaa neuvoa...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitä käytännössä kaikkien pitäisi syödä:

kasviksia

marjoja, vähän hedelmää

viljana tummaa

lihaa (kana, kala ja KUNNON lihaa)

Sun tarttee pitää huoli että saat maitotuotteita riittävästi, muuten sulle iskee osteoporoosi. Litra vähintään, jogurtti on jees mutta mieluiten maustamattomana. Laitat siihen vaikka marjoja, siemeniä, pähkinää, hedelmää, leseitä.

Katso mitä määriä syöt ja miten usein. Syö mielummin 6 kertaa kuin 4.

Miten se lapsi kasvaa sokerivauvaksi jos lapsi on tavallisen kokoinen?

Ei sinun turpoaminen ole olennaista. Itse olen turvonnut aina 15-30 kiloa. Sairaalaan jää helposti 10 kiloa.

Lapsi voisi olla suuri vaikkei olisi yhtään kiloja tullut sinulle.

Voit syödä kinkkukiusausta, mutta koita tehdä se itse ja vähällä rasvalla. Lisänä paljon rehuja ja tumma leipä.

Jogurtin lisänä smoothiet on hyviä jälkkäreitä.

Vierailija
2/5 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lapsi kasvaa sokerivauvaksi jos lapsi on tavallisen kokoinen?

Ei sinun turpoaminen ole olennaista. Itse olen turvonnut aina 15-30 kiloa. Sairaalaan jää helposti 10 kiloa.

Lapsi voisi olla suuri vaikkei olisi yhtään kiloja tullut sinulle.

Terkan mielestä sf-mitan pompsahtaminen yläkäyrälle tässä vaiheessa raskautta on todella paha juttu. Kuulemma raskauden vikoilla viikoilla sikiö kasvaa hyvin paljon sen mukaan, mitä äiti syö - siksi olisi erityisen tärkeää välttää kaikkea hiilihydraattipitoista. Lisäksi kuin painoni oli tosiaan noussut liikaa edellisestä neuvolasta.

Olen syönyt neuvolan jälkeen lähinnä salaattia, kanaa, tummaa leipää, viiliä, runsaskuituisia muroja, puuroa, omenoita... Esim. perunaa, pastaa tai jogurttia en ole uskaltanut syödä lainkaan. Painokaan ei ole noussut onneksi enää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hyvää varmaan tarkoittaa.. mutta minusta painon noususi on hyvin maltillista. Itelläni paino on noussut 18-25 kiloa/ raskaus ( ja se 18- kilon raskaus kesti 36 viikkoa). Joten painon nousu on hyvin yksilöllistä, se on näköjään unohdettu sinulle mainita? varsinkin kun tuo painon noususi on ihan käyrien sisällä vielä.

sf- mittaan sitävastoin vaikuttaa mm lapsiveden määrä, ja vauvan asento! Ja se asento nimenomaan saattaa aiheutta tuollaisen yhtäkkisen käyrän nousun. Liäksi mittavirheitäkin saattaa tulla, mittaajan vaihtuessa varsinkin.

Minusta sinun ei ole mitään aihetta pelätä sokerivauvaa, kun kerran molemmat rasituksetkin ovat olleet ok. Minulla on myös noita rasituksia tehty erinäisistä syistä, ja aina olen ne läpäissyt.

Ruisleipä on ok, samoin jogurtti, voit syödä kinkkukiusausta ja perunaa muutenkin. Ihan normaalia ruokaa. Vaalea leipä ja turha (näkyvä) sokeri on tietty sellaista, mitä ei ei-raskaanakaan tarvitse itseensä ahtaa. mutta muuten... syö vaan hyvällä omatunnolla!

Vierailija
4/5 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hyvää varmaan tarkoittaa.. mutta minusta painon noususi on hyvin maltillista. Itelläni paino on noussut 18-25 kiloa/ raskaus ( ja se 18- kilon raskaus kesti 36 viikkoa). Joten painon nousu on hyvin yksilöllistä, se on näköjään unohdettu sinulle mainita? varsinkin kun tuo painon noususi on ihan käyrien sisällä vielä.

sf- mittaan sitävastoin vaikuttaa mm lapsiveden määrä, ja vauvan asento! Ja se asento nimenomaan saattaa aiheutta tuollaisen yhtäkkisen käyrän nousun. Liäksi mittavirheitäkin saattaa tulla, mittaajan vaihtuessa varsinkin.

Minusta sinun ei ole mitään aihetta pelätä sokerivauvaa, kun kerran molemmat rasituksetkin ovat olleet ok. Minulla on myös noita rasituksia tehty erinäisistä syistä, ja aina olen ne läpäissyt.

Ruisleipä on ok, samoin jogurtti, voit syödä kinkkukiusausta ja perunaa muutenkin. Ihan normaalia ruokaa. Vaalea leipä ja turha (näkyvä) sokeri on tietty sellaista, mitä ei ei-raskaanakaan tarvitse itseensä ahtaa. mutta muuten... syö vaan hyvällä omatunnolla!

Eniten terkka oli tosiaan huolissaan sf-mitan pompsahduksesta.

Onkohan jotain haittaa, jos nyt loppuraskauden syön tosi kevyesti? Ainahan sanotaan, että kyllä sikiö ottaa omansa...

ap

Vierailija
5/5 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten terkka oli tosiaan huolissaan sf-mitan pompsahduksesta.

Onkohan jotain haittaa, jos nyt loppuraskauden syön tosi kevyesti? Ainahan sanotaan, että kyllä sikiö ottaa omansa...

ap

Mutta älä turhia paineita ota syömisestäsi. Kyllä se sikiö ottaa omansa joo :)

Niin, kunhan pidät siis ruokavalion monipuolisena. Vaikka kevyempänäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi