Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotias matkii ihmisten puhetapoja

Vierailija
15.08.2010 |

Oon huomannut meidän tokaluokkalaisessa ihan helkkarin ärsyttävän piirteen. Hän siis tavallaan "omaksuu" erilaisten ihmisten puhetapoja.

Nyt viikonloppuna oli helsinkiläiset serkut kylässä, ja tyttöhän papatti koko viikonlopun kuin joku stadilainen.

Omaksuu puheesta siis ihan kaiken, murteet, painotukset, laahaavan/liitelevän puhetyylin yms.

Oon huomannut että "omaksuttavat" ihmiset ärsyyntyvät tästä tavasta ihan mahdottomasti.

Oon koittanut sanoa tytölle, että hän on oma persoonansa jolla on ikioma puhetyyli, ei mikään matkija-apina. Mutta ei! Mikään ei auta tähän!

Mies on miettinyt, että auttaisiko terapia tälläiseen, mutta itse en välttämättä ihan ensimmäisenä olisi noin pientä minnekään kallonkutistajalle laittamassa.

Tiedän, että lapsilla tää matkiminen on normaalia, mutta tämä alkaa oikeasti mennä jo yli. En välillä edes muista miltä tyttö kuullostaa kun puhuu normaalisti! :o

Jotain neuvoja? Miten tää saadaan loppumaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia tuo on. Olet sinäkin ap idiootti kun edes harkitset terapeuttia!

Vierailija
2/10 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia tuo on. Olet sinäkin ap idiootti kun edes harkitset terapeuttia!

Positiivisuus on perseestä vai mitä?

Luulen, että useimmilla lapsilla on jossain vaiheessa tuota, ainakin kielestä kiinnostuneilla. Minun ei tarvitse olla esim. Tamprereella kuin yksi yö ja ärrä muuttuu tampereelaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä koulussa tai eskarissa jo huomiota kiinnitetty:)

Vierailija
4/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kahdella lapsella, ovat yläkoulussa ja kympit kielistä.

Lisäksi ovat erittäin musikaalisia.

Veikkaan villisti että nämä ominaisuudet löytyvät myös lapsestasi.

Vierailija
5/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n ärsytyksen niin hyvin :-)

Vierailija
6/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaksun tosi helposti puhekumppanin murteen, intonaatiot ja lauserakenteet. Tietysti siitä aikuisena on jo tietoisempi ja huomaa vähän varoa, mutta esim. intonaatiota on vaikea hallita, kun kun se turkulaisen kanssa puhuessa lähtee lipsumaan :-). Lohdutuksen sanana voin sanoa että kun itse opiskelin kieliä yliopistolla, samaa vikaa valittelivat monet muut. Veikkaan siis että se yhdistyy jotenkin kielelliseen lahjakkuuteen - mulle ainakin ääntämyksen oppiminen kaikissä kielissä on ollut tosi helppoa ja usein luullaan natiiviksi k.o. maissakin.

Oletin siis että tyttösi ei tee tätä ivatakseen vaan samalla tavalla puolihuomaamatta kuin minä ja tuttuni.

Vierailija
7/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ap:n lapsella tosiaan tulee olemaan kielipäätä :) Mulla ainakin on, opin helposti uusia kieliä (ainakin sellaisia, joiden soinnista tykkään), sanat tallentuvat alitajuntaan. Ja minusta tuli suomentaja :D

Vierailija
8/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös asbergeriin liittyvä taipumus.

Vierailija
9/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen: ole salaa ylpeä äläkä puutu asiaan, jos ei kiusatakseen matki.

Vierailija
10/10 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa muuttaa puheensa puhekumppaninsa kanssa samalle aaltopituudelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi