Nimiäiset / kummit auttakaa!
Eli siis nimiäiset tulossa ja kummin ominaisuudessa kyselen. Vanhemmat ovat esittäneet pyynnön, että kummit puhuisivat/lukisivat tms. ja itse kun en puheita osaa pitää niin ajattelin, että lukisin jotakin.
Nytpä vaan sitten en oikein keksi mistä alkaisin etsimään ja mitä voisi lukea joten jos jollakin olisi kokemusta tai edes antaa vinkkiä mikä voisi olla hyvä runo tms. mitä juhlassa voisi lukea niin olisin kiitollinen!!!
Kommentit (10)
tosin liian lyhyt..
SYNNYIT TÄHDENLENNOSTA,
HORSMAN NUKASTA HENNOSTA,
TAIVAAN SATEENKAARESTA,
ISÄN JA ÄIDIN HAAVEESTA.
Olen ollut itse nimiäiskummi ja pidin puheen ihan hetken inspiraatiosta. Ei sen tarvitse olla kauhean pitkä, mutta kiva jos jotakin puhuttelevaa sanottavaa. Se puheen hetki kun on yhtä liikuttva kuin ristiäisissä papin kauniit sanat koko perheelle, suvulle, kummeille ja vauvalle.
Kuka muuten julkistaa nimen? Näissä juhlissa vanhemmat olivat panneet nimen pieneen kirjekuoreen ja toinen meistä kummeistä julkisti sen sitten. Sytytimme samalla kynttilän juhlapöydälle.
Tyranni
Tuli pikkuprinsessa maailmaan.
Isä kynsi korvallistaan
että mikä tuon lienee tuonutkaan
tähän aivan talven niskaan.
Tuli sangen alasti pakkaseen
ja alkoi sen jeremiaadin,
joka turvaa itkun tyrskeeseen
ja merkitsee: minä vaadin.
Sitä kuunnellessa sietää kait
isäraukan raapia niskaa
- tuo tulokas laatii uudet lait
ja entiset syrjään viskaa.
Voi sinua, tyranni pikkuinen;
olet mahtaja aikamoinen,
sun valtas on kaksinkertainen:
olet kuopus ja esikoinen.
(Aaro Hellaakoski)
ilmeisesti joku kummeista julkistaa nimen mutta miten sitä en vielä tiedä ;)
Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille.
Antakaa heille teidän rakkautenne, mutta älkää ajatuksianne.
Sillä heillä on omat ajatuksensa.
Voitte hoivata heidän ruumistaan vaan ette heidän sielujaan.
Sillä heidän sielunsa asuvat huomenkoiton asunnossa,
minne te ette voi mennä, ette edes unelmissanne.
Te voitte yrittää tulla heidän kaltaisikseen, mutta
älkää yrittäkö tehdä heitä itsenne kaltaisiksi.
Sillä elämä ei mene taaksepäin eikä viivy menneessä päivässä.
Te olette jousia, joista lapsenne singotaan elävinä nuolina.
Jousimies näkee matkan pään loppumattomalla polulla
ja Hän taivuttaa teidät voimallaan, jotta hänen nuolensa sinkoisivat kauas ja nopeasti.
Taivu Jousimiehen käsissä ilomielin.
Sillä samoin kuin Hän rakastaa nuolia, jotka lentävät,
Hän rakastaa myös jousta, joka on järkkymätön.
- Kahlil Gibran -
nimiäisissä on kummit? Mikä on nimiäiskummin tehtävä?
kummilapsia ja koen että juuri heidän kanssaan olen erityisen läheinen kun meillä on ns. "side" kummiuden kautta välillämme. Tämä ei vaadi mitään ristiäisiä tai uskontoa taustalle. On minulla myös paljon ystäviä joilla on lapsia mutta heidän kanssaan en ole läheinen. Kummilapsista välitän erityisen paljon ja haluan nähdä heidän ksavavan ja olla heidän tukenaan. Haluan, että kummilapseni voi aina luottaa minuun niin hyvässä kuin pahassakin. Onko tässä jotakin pahaa?
mutta itse nimiäiset lapsilleni pitäneenä äitinä en tosiaan odottanut että ne puheet olisivat mitään ihmeellisiä. Oikein hyvin toimii vaikka se että viitataan ystävyyteen vanhempien kanssa, puhutaan siitä miten uusi elämä on mahtava asia (nämä siis eivät ole sanoja siihen puheeseen vaan vain aiheita) ja kuinka kivaa tulee olemaan tutustua tähän uuteen ihmiseen kun se kasvaa. En mä ainakaan mitään sen syvällisempää olisi voinut toivoa.
ns. elämänohjeeksi pienelle.