Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisit, jos lapsesi (koululainen)

Vierailija
12.08.2010 |

on itse halunnut tehdä jotakin sellaista ylimääräistä kotityötä, jolla voisi tienata taskurahaa (siivousta, auton pesua tms.) ja homma on sovittu tehtäväksi tiettyyn aikaan, mutta sitten lapsi heittäytyykin laiskaksi eikä millään jaksa tehdä sovittua työtä?

Minua ottaa pattiin laiska poikani, joka kovasti innokkaana sopii tekevänsä sitä sun tätä ja lupaa tehdä homman hyvin ja sovitaan siitä korvauskin, mutta sitten kun se pitäisi tehdä, on oikea laiskamato! Venyy kuin kuminauha eikä tee mitä on yhdessä sovittu. Kyseessä on siivous ja olen päiväni suunnitellut niin, että en nyt ehdi tehdä sitä itse, koska poika oli luvannut sen tehdä...

Sen ymmärrän, että lapsi/nuori heittäytyy hankalaksi, kun on joku pakkonakki tehtävänä, MUTTA kun tämä homma sovittiin pojan omasta pyynnöstä! Aargh...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muuta ole tehty kuin todettu, että jääpä rahat saamatta, jollei tee sitä siivousta tms.

Vierailija
2/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muuta ole tehty kuin todettu, että jääpä rahat saamatta, jollei tee sitä siivousta tms.

ei paljoa houkuta tarjota kaverille enää tienestimahdollisuuksia, vaikka niitä koko ajan kärttää!

Juuri nyt ärsyttää, kun jätkä vain makaa. Tekisi mieli pistää poju tekemään se siivous ilman palkkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa että menette johonkin kivaan apikkaan, kuten uimahalliin, leffaan tmv. ja sitten kun pitäisi mennä sanotkin ettet jaksakkaan lähteä ja blaa blaa (käytä lapsen omia sanontoja millä välttelee tehtäviään) ja sitten perut koko jutun.

Parin tunnin päästä voit sitten käydä asiaa läpi lapsen kanssa ja kysyä ymmärtääkö hän miltä tuntuu kun lupaukset petetään, ja ettei hän enää saa luvata sellaista mitä ei pysty pitämään. Keskustelkaa pitempään siitä miten sovitut asiat tulee hoitaa jne.

Vierailija
4/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa että menette johonkin kivaan apikkaan, kuten uimahalliin, leffaan tmv. ja sitten kun pitäisi mennä sanotkin ettet jaksakkaan lähteä ja blaa blaa (käytä lapsen omia sanontoja millä välttelee tehtäviään) ja sitten perut koko jutun. Parin tunnin päästä voit sitten käydä asiaa läpi lapsen kanssa ja kysyä ymmärtääkö hän miltä tuntuu kun lupaukset petetään, ja ettei hän enää saa luvata sellaista mitä ei pysty pitämään. Keskustelkaa pitempään siitä miten sovitut asiat tulee hoitaa jne.

Mutta epäilen kyllä pojan ymmärtävän ihan täysin miltä se tuntuu, mutta jotenkin ei vain välitä. On muka niin väsynyt! Lapsi on periaatteessa oikein herttainen ja mukava, kaikkien ulkopuolisten mielestä tosi ihana ja kiltti lapsi, mutta nyt on alkanut tulla yhä enemmän sellaista "minä itte"-käytöstä. Tuntuu, että kaikki on niin kauan hyvin kun saa tehdä mitä itseä huvittaa, mutta heti kun häneltä vaaditaan jotakin, niin jämähtää sellainen veltto mato -vaihe päälle, ettei mitään rajaa!

Ikää on 11v, ehkä toi on alkavaa murkkuikää...

Tuo velttous jotenkin ärsyttää vielä enemmän kuin ison siskon murkkuiän huutaminen ja raivoaminen; silloin sentään tapahtuu jotakin!

ap

Vierailija
5/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella aikuismainen tapa käsitellä asiaa...

Haluatko tosiaankin opettaa lapsesi kostamaan?

Vierailija
6/6 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pettämisen tunteen ilman kostotoimenpidettäkin. Ihan siis selittämällä asiaa ja kertomalla vaikka esimerkkinä tuon kostoasian; "Miltä sinusta tuntuisi, jos lupaisin..." jne.

Minä lopulta jättäisin tilaisuudet tarjoamatta. Kun kärttää, niin muistutan kuinka aina käy. Pari kertaa siis kieltäydyn antamasta homma. Sitten taas uusi mahdollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi