Kaverin lahjoihin 320 euroa vuodessa
Tajusin just, että mulla menee vuodessa yhden kaveriperheen lahjoihin 320 euroa. Heillä 3 lasta ja viettävät joka ikisen kakrun nimi- ja syntymäpäivät ja lisäksi pitää emäntää muistaa lahjoin yhtä lailla. Ja lisäks kaikille joululahjat. Ostaa ite kalliita lahjoi, joten ei sinne voi ilmestyä halvan paketin kanssa.
Ne olettaa et aina tullaan juhliin ja loukkaantuu jos ei tulla. Niitä on sitten vuodessa 6 kpl + joululahjojen toimitus. Asuu kaukana, joten bensoihin menee jotain 200 egua. En haluais myöskään olla heidän juhlissaan kuutta kertaa vuodessa. Vuodessa menee vähintään 520 euroa mun rahaa heille.
Kommentit (28)
ja niin kuin sanoin, jos heidän juhliinsa ei osallistu emäntä loukkaantuu kovasti. Harrastaa sellaista piikittelyä asioista, joista hän on loukkaantunut.
ap
olisko syytä rajoittaa kanssakäymistä???
että nyt näitä juhlia alkaa olla liikaa. esim. nimipäivien vietto suureellisesti kuulostaa oikeasti lapselliselta.
Kerro, ettei aika eikä rahat yksinkertaisesti riitä. Saahan teillä olla muitakin kyläpaikkoja? Kuinka ehditte vierailla edes muilla? -Normaali aikuinen ei tuommoisesta loukkaannu! Ja piikittelyyn voit vastata asiallisesti, ettet sellaista hyväksy.
Ei kanssakäymisen laatua mittaa määrä ja lahjat.
Lähetä tämä vietiketju hänelle.
(jos kehtaat ;))
T.23
Mun tuttavapiirissä tämä on sanomaton sääntö. Yöksi tullessa viedään jotain ruokaa.
yökyläpaikkaan. Eikä meille kukaan tuo ruokaa mukanaan.
Meiltä saa ruoan ja me saadaan muualta.Pidemmät mökkikyläilyt on sitten eri asia, mutta todellakaan 1 yön kyläilyihin ei ruokaa kanneta.
kaikkien lastensa nimppareille ja synttäreille vaikka ollaan vain yhden lapsen kummeja. Sain tarpeekseni ja ilmoitin ettemme voi emmekä oikeastaan haluakaan käydä kuin kummilapsemme päivillä. Kaveri ymmärsi ja olemme edelleen parhaita ystäviä.
8 kertaa? Ja lahjat päälle.
kaikkien lastensa nimppareille ja synttäreille vaikka ollaan vain yhden lapsen kummeja. Sain tarpeekseni ja ilmoitin ettemme voi emmekä oikeastaan haluakaan käydä kuin kummilapsemme päivillä. Kaveri ymmärsi ja olemme edelleen parhaita ystäviä.
Oiskohan keskustelun paikka? Olen nimittäin huomannut, että meillä tämä on vähän toisinpäin. Luullaan, että minulle/meidän lapsille ei halvat lahjat kelpaa, koska tykkään itse laittaa KAUNIITA paketteja ja kestäviä lahjoja muille. MUTTA laittamani paketit/lahjat ei useinkaan ole kalliita! Saatan kääräistä ne esim. jonkin merkkiliikkeen lahjapaperiin, vaikka se olisikin ostettu muualta (toki niin, että esim. kyseistä merkkiä löytyy myös tuosta merkkiliikkeestä). Mutta keräilen muutenkin vuoden aikana edullisia lahjoja odottamaan sopivaa tapahtumaa, joten säästän paljon vaikka en annakaan mitään krääsää lahjaksi.
Pointti siis - en kuitenkaan odota, että meille tuotaisiin mitään kallista merkkitavaraa lahjaksi. Ja sanon aina, että mieluummin tyhjin käsin vierailulle! Tätä siis myös tarkoitan. Otan mielelläni esim. kierrätyskirjoja/vaatteita vastaan.
a) ramppaat kiltisti siellä juhlissa ja viet ne kalliit lahjat ja teet kaiken minkä oletat emännän vaativat siitä pelosta ettei se emäntä nyt vaan loukkaannu
b) laitat vähän rajaa tuolla, kerrot selkeästi mutta ystävällisesti ja hyvässä hengessä miksi ette jatkossa pysty/ehdi joka juhliin saapumaan paikalle. Ja kestät mahdolliset loukkaantumiset. Piikittelyihin kehottaisin suhtautumaan niin, että piikin tullessa ns nostat kissan pöydälle ja kysyt esim mitä tuolla tarkoitat. Tai sanot että tuollainen piikittely on ikävää. Jtn.
Minulle tulee tuosta sellainen kuva, että "meidän perheelle ei kelpaa kuin meidän ruoat, joten tuotiin omat". Jos sitä kohteliaisuutta haluaa osoittaa, niin antaa mieluummin rahaa, tai vaikka käydään yhdessä kaupassa ja vieraat maksaa tms.