Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelma; haenko työtä vaikka olen raskaana?

Vierailija
11.08.2010 |

Olen työtön eikä oman alani työpaikkoja ole ollut paljoa auki. Nyt olisi, ja jopa jonkinlaiset mahdollisuudet siihen päästäkin. Plussasin eilen, ja ajatukset on vähän vielä sekaisin. Tuo työ on projektityötä, joten olisi enemmän tai vähemmän väärin olla kertomatta, että jään jossain vaiheessa äitiyslomalle (selvää on, että he eivät raskaana olevaan palkkaa). Toisaalta tarvitsen työtä enkä voi tietää jatkuuko raskaus(jatkuvia alavatsakipuja, ovat ennen ennakoineen keskenmenoa). Perjantai on viimeinen päivä hakemuksen lähettämiseen.

Mä en oikein tiedä mitä tehdä. En haluais hakea vaan jotta kokeilisin kepillä jäätä, koska valitsijat ovat ystäviäni ja tiedän pääseväni ainakin haastatteluun. En itse arvostaisi sitä, että joku jättäisi kertomatta näin merkittävän asian jos olisin haastattelija. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulevat työnantajat on ap:n ystäviä, ja ap tietää työn olevan sellaista, että pitäisi olla sama ihminen koko ajan, niin jääpä hyvä kuva jos ap nyt sitten heitä kusettaakin. Ei varmaan tarvitse samoilta henkilöiltä tulevaisuudessa hakea töitä tai apua.

Vierailija
22/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olemassa ja olen myös itse äiti. Puhun vain siitä mikä myös työelämässä toimii. Jos kyseessä on projekti(ehkä määräaikainen),johon haetaan vetäjää sen keston ajaksi(tämä siis esimerkki), on aika luonnollista toivoa perehtyneen henkilön olevan sitoutunut koko tehtävään. Vaikeudet kaatuvat muiden niskaan. Olen itse ns.uraihminen ja ollut aina äärimmäisen suoraselkäinen ja rehellinen myös omissa asioissani. Sitä on arvostettu ja se kantaa. Kyse ei ole mielestäni vastakkainasettelusta(jota se monille tuntuu olevan), vaan fiksujen toimivien ratkaisujen löytymisestä. Tällaiset henkilöt pärjäävät kokemukseni mukaan muutoinkin erittäin hyvin työelämmässä. Pelkkien oikeuksien huutajat putoavat yleensä hieman kyydistä. Oikeuksiin kuuluu myös velvollisuudet kaikkialla elämässä. En kehtaisi tulla takaisin työpaille, jossa muut olisivat hoitaneet hommani, kun MINULLA on oikeuksia(ei muilla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä määräaikainen projektityö, kesto 1,5 vuotta. Mä haen tuota paikkaa, mut kerron raskaudesta - joko siinä työhaastattelussa tai sit kerron jossain muussa yhteydessä "epävirallisesti" . Noi ihmiset on kuitenkin nähneet paljon vaivaa, että ovat saaneet rahoituksen ja hankesuunnitelman järjestettyä, on reilua että he tietävät raskaudesta.

Vierailija
24/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä, mutta ehdottomasti myös omista oikeuksista kiinni pitämistä ja tiettyä realismia. Aika harvassa on ne työpaikat, joihin useiden hakijoiden joukosta valittaisiin tieten tahtoen raskaana oleva nainen.

Työnantaja lähtökohtaisesti ajattelee aina omaa etuaan, ja niin kannattaa tehdä myös työntekijän. Joku työnantajan edustaja ketjussa manaili lisääntymisikäisten naisten työnantajalle aiheuttamia hankaluuksia, jotka kaikki kyllä saattavat arvata. Osaisiko kukaan mainita edes yhtä, ei-lakisääteistä kädenojennusta, jonka joku työnantaja edes jossakin olisi tehnyt lisääntymisikäisiä/perheellisiä naisia kohtaan? Epäilenpä, ettei sellaista löydy.

Liian kiltti ei pidä olla, mutta reiluus on hyve.

Ap:n tapauksessa kannattaisin edellä esitettyä ratkaisua, ettei hakemuksessa mainitse raskautta, mutta haastattelussa kyllä.

ovat olemassa ja olen myös itse äiti. Puhun vain siitä mikä myös työelämässä toimii. Jos kyseessä on projekti(ehkä määräaikainen),johon haetaan vetäjää sen keston ajaksi(tämä siis esimerkki), on aika luonnollista toivoa perehtyneen henkilön olevan sitoutunut koko tehtävään. Vaikeudet kaatuvat muiden niskaan. Olen itse ns.uraihminen ja ollut aina äärimmäisen suoraselkäinen ja rehellinen myös omissa asioissani. Sitä on arvostettu ja se kantaa. Kyse ei ole mielestäni vastakkainasettelusta(jota se monille tuntuu olevan), vaan fiksujen toimivien ratkaisujen löytymisestä. Tällaiset henkilöt pärjäävät kokemukseni mukaan muutoinkin erittäin hyvin työelämmässä. Pelkkien oikeuksien huutajat putoavat yleensä hieman kyydistä. Oikeuksiin kuuluu myös velvollisuudet kaikkialla elämässä. En kehtaisi tulla takaisin työpaille, jossa muut olisivat hoitaneet hommani, kun MINULLA on oikeuksia(ei muilla).

Vierailija
25/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän totean, että ei taida kenenkään kannattaa hakea mitään työpaikkaa, koska raskauden lisäksihän on mahdollista esim. sairastuminen ja kuolemantapaukset, sehän olisi kovin julmaa jättää työnantaja pulaan.

Voi hyvät ihmiset, Kyllä se työ tekijänsä löytää vaikka äitiyslomalle, sairauslomalle, tms. jääkin. Kukaan ei niin korvaamaton ole.

Joten aiemmasta sarkastisesta kommentistani huolimatta sanoisin Sinulle ap neuvoksi, että tottakai haet paikkaa. Henkilökohtaiset asiat evät kuulu tässä vaiheessa työnantajalle.

Vierailija
26/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelaamalla ja kusettamalla eroon, jää työntekijälle ainakin tilipussit ja työkokemus, ehkä myös korkeampi äitiysraha (toki myös ikävä maku suuhun kusetuksesta)!

Kannatan rehellisyyttä.

Kyllä sellaisista pelaajista päästään myöhemminkin eroon, vaikka olisi kyse toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. " Kusettamisen" maku suussa ei ole hyvä aloittaa yhteisytötä kummallakaan puolella. Rehellisyys kannattaa toteaa rekrytoinnin ammattilainen

Vierailija
27/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelija ei saa lain mukaan kysellä mahdollisesta perheenlisäyksestä. Sukupuolen/raskauden perusteella syrjimisen estämiseksi on laadittu lakeja. Aika moni on sitä mieltä, että ei saisi vaikuttaa valintaasi. Pitäähän sinun elättää myös itsesi ja tuleva vauvasi, eli tietenkin haet normaalisti työtä.

Vierailija
28/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin raskaudesta haastattelutilanteessa ja sain paikan pätevimpänä hakijana raskaudesta huolimatta. Näissä projektihommissa pitää aina muistaa, että työtä hakee jälleen projektin loppumisen jälkeen. Ja maine kiirii eteenpäin, joten työtä on vaikea saada uudesta projektista, jos työnantaja kokee, että häneltä on pimitetty asioita haastattelutilanteessa.

kyseessä määräaikainen projektityö, kesto 1,5 vuotta. Mä haen tuota paikkaa, mut kerron raskaudesta - joko siinä työhaastattelussa tai sit kerron jossain muussa yhteydessä "epävirallisesti" . Noi ihmiset on kuitenkin nähneet paljon vaivaa, että ovat saaneet rahoituksen ja hankesuunnitelman järjestettyä, on reilua että he tietävät raskaudesta.

Vierailija
29/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin raskaudesta haastattelutilanteessa ja sain paikan pätevimpänä hakijana raskaudesta huolimatta. Näissä projektihommissa pitää aina muistaa, että työtä hakee jälleen projektin loppumisen jälkeen. Ja maine kiirii eteenpäin, joten työtä on vaikea saada uudesta projektista, jos työnantaja kokee, että häneltä on pimitetty asioita haastattelutilanteessa.

Minä en kertonut raskaudesta haastattelutilanteessa, koska en silloin itsekään tiennyt. Kun tulin valituksi niin kerroin ennen sopimuksen allekirjoittamista ja tein selväksi, että ymmärrän täysin, jos haluavat harkita valintaansa uudelleen. Eivät halunneet vaan palkkasivat minut, ja kaikille jäi hyvä mieli.

Äitiysloman aikana toinen henkilö hoiti projektin loppuun, minä olin hoitanut hommat siten, että projekti oli helppo siirtää. Hoitovapaalta palasin samaan paikkaan, parempaan hommaan, tekemään 6 h päivää.

Vierailija
30/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä hakematta.

Ainahan se on helpompaa elää yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
31/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sitä tarjoaa, joten ota se vastaan

Vierailija
32/33 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up