Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI lihapullat on parempaa ruokaa kuin lihamureke?

Vierailija
11.08.2010 |

Tasan samalla taikinalla tehdään, mutta jotenkin on se ajatus, että lihamureke on laiskan mamman eväs, lihapullat taas viitseliään pullantuoksuisen äidin ruoka, jota poika muistelee vielä keski-ikäisenäkin. Onko tähän jokin oikea syy, ovatko lihapullat jotenkin mystisesti terveellisempiä?

Onko syy se, että pullien pyörittelyyn ja paistamiseen menee keskimäärin viis kertaa enemmän aikaa kuin murekkeeseen (taikina kasaan, köntti vuokaan ja tunniksi uuniin)?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavampia. Ei siinä mausta ole kysymys, vaan siitä, että ihminen (jo lapsikin) nauttii ruoasta muillakin aisteillaan, kuin maku- ja hajuaistilla.

Meidän perheen yksi suosikkiruoista on vuohenjuustolla ja aurinkokuivatuilla tomaateilla täytetty lihamureke, voittaa kyllä kaikki mahdolliset lihapullat.

Kyllä se murekekin muuten 30-40 minuutissa kypsyy, jos pitää tunnin, niin voisin kuvitella, että on aika kuivaa.

Vierailija
2/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä itse pidä lihamureketta laiskan mamman eväänä. Minusta ne ovat kaksi eri ruokaa ja välillä oikeasti tekee mieli enemmän lihapullia kuin mureketta. Koostumus kun on erilainen.

Lihapullat voivat olla epäterveellisempiäkin jos ne paistaa pannulla runsaassa rasvassa. Itse nostelen lusikalla taikinasta sopivan kokoisia palluroita pellille ja paistan uunissa. Murekkeeseen taas yleensä laitan jotain extraa sisälle, esim. feta-juustoa, aurinkokuivattua tomaattia, yrttejä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän se riippuu, mitä sinne pullaan tai murekkeeseen laittaa ja mitä sen kanssa syödään.

Vierailija
4/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syy se, että pullien pyörittelyyn ja paistamiseen menee keskimäärin viis kertaa enemmän aikaa kuin murekkeeseen (taikina kasaan, köntti vuokaan ja tunniksi uuniin)?

Tosiasiassa lihapulliin tulee suhteessa enemmän paistopintaa, joka ainakin pannulla paistaessa on EPÄTERVEELLISTÄ.. =0) Uunissa pellillä paistetut on terveellisempiä kuitenkin. Mutta juu, ihan tasan yhtä hyvää tai huonoa ruokaa on itsetehdyt lihapullat ja -mureke. No entäs ne pihvit sitte..? =0))))))

Vierailija
5/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en kyllä ole koskaan kuullut moista yleistystä missään! (Äläkä sano, että tällä palstalla sitä kuulee, en pidä palstan mielipidettä minään.)

Henkilökohtaisesti en itse pidä lihamurekkeesta, koska lähes aina sen tarjoaja on tehnyt sen siihen iänikuiseen "kermaviili-ranskalainen sipulikeitto"- pohjaan, ja se ei nyt vaan maistu hyvältä. Jos mureke on tehty kunnon jauhelihasta ja hyvin, se on kelpo syötävää.

Vierailija
6/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse teen lihapulliin ja murekkeeseen erilaisen taikinan, joten eivät ole senkään puolesta "samaa ruokaa eri muodossa".

-2

Vierailija
7/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytteenä herneitä ja maissia.

Vierailija
8/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhosin aina mureketta, maku oli kerrassaan tympivä, lihapullat maistuivat paremmin. Tosin äitini valmistamina en pitänyt niistäkään, kun teki ne uunissa, maistuivat pahalle. Pidin enemmän raa'asta taikinasta!

Olen itse järkeillyt asian niin, että murekkeessa on enemmän kosteutta jäljellä, kun pienemmästä lihapullasta sitä on haihtunut enemmän, ja tuotos on kuivempaa eikä ihan höttöä. Varsinkin paistettuna lihapullaan saa enemmän makua.

Tähän lopputulokseen olen päätynyt siten, että aivan pientenpienten lihapullien maku on hyvä, mutta isompien paha, uunissa valmistettuna. Pienet ovat myös kuivempia ja kiinteämpiä koostumukseltaan.

Mutta maustamisella on varmasti merkityksensä myös. Lihapullataikinaan mielellään pisti sipulia valkosipulia sambal oelekia yrttejä ketsuppia - kun taas mureketaikinaan en kyllä tiedä kenenkään mausteita järin tunkevan.

Vierailija
9/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ev

Vierailija
10/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäähän sen siitäkin, miten ihan paistettu jauheliha on todella hyvää kunnolla kuumalla pannulla ruskistettuna, jos vertaa sellaiseen omassa nesteessään lähinnä keitettyyn lihaan.

Lihapullissa tuota pintaa on reilusti.

Vierailija
11/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän vaan enemmän lihapullien mausta, kun niihin tulee kauttaaltaan herkullinen paistopinta toisin kuin murekkeeseen, joka voi olla vähän niljakas rakenteeltaan.

Vierailija
12/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustan murekkeeni täsmälleen samoin kuin lihapullat. Taikina on ihan sama. Eikä siis mausteeton. Ja jostakin syystä tuntuu olevan parempaa kaikkien mielestä juuri murekkeena :)

Vierailija
13/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kun taas mureketaikinaan en kyllä tiedä kenenkään mausteita järin tunkevan.

Että joku laittaa lihapullataikinaan mausteita, mutta ei sit mureketaikinaan (joka on enempi/vähempi sama taikina)??? Herranjeekale! No mä teen pullat ja murekkeen molemmat kutakuinkin samasta taikinasta, siihen paan sika-nautajauhelihaa (mehevyyden takia), kermaa tai smetanaa, raakaa sipulia ja valkosipulia pieneksi hakattuina, mustapippuria, suolaa joskus sit paprikajauhetta tai salsakastiketta tai tomaattipyrettä tms..

En paista mureketta vuokassa vaan teen siitä pellille pötkön, johon tulee hyvä paistopinta ympäriinsä. Maistuu! On yksi perheen suosikkiruuista.