Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

syliin nukahtaminen

Vierailija
11.08.2010 |

sellasta aattelin kysästä, kun meillä on vauva pian puolivuotias. Ollaan aina nukutettu vauva syliin, ei syö enää tissiä. Illalla nukahtaa aina pullolle isänsä tai minun syliin. Samoin useimmiten päiväunille, muutaman kerran oikein väsyneenä olen vienyt sänkyyn ja on nukahtanut itse sinne.

Minulle järjestelystä ei ole mitään ongelmaa, on ihana tunne kun lapsi nukahtaa ja vien hänet nukkumaan.

Kuitenkin neuvolassa on hoettu jo parin kuukauden iästä lähtien, että ei saa nukuttaa syliin, koska se on myöhemmin ongelma.

Olen aina kuitannut asian, että minulle sopii että tyttö vaikka vielä rippikouluikäisenä haluaa syödä iltapalan äidin sylissä ja nukahtaa siihen...(tämä siis lähinnä vitsi, ei takerruta tähän)

mutta haluaisin kokemuksia niiltä joilla samankaltaiset illat, että missä vaiheessa vauva on alkanut itse nukahtamaan sänkyyn, vai onko alkanut? Mitä ongelmia asiasta on oikeasti tullut? Miten olette alkaneet nukuttamaan suoraan sänkyyn, missä iässä ja miten?

Ainakaan en jätä lasta itkemään sänkyyn, kunnes nukahtaa...

kiitos :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunille taas ei, vaan vaunuihin.

Uusi tapa nukahtaa tuli siinä reilun vuoden iässä, kun ei enää tuttipulloa käytetty, eikä ollut mitään ongelmia.

Vierailija
2/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaan sänkyyn on alettu nukuttamaan siinä viaheess akun on vieroitettu, n. vuoden iässä. Mitään ongelmia en vielä ole huomannut... tai tietty nuo 17- vuotiaan uniongelmat voisi johtaa tuosta vauva-ajan nukutuksesta :D :D :D

Joo, en minäkään ole lapsia halunnut huudattaa, enkä ole tästä mitään ongelmaa tehnyt :) Syli on lapselle luonnollinen paikka, jatkakaa vaan kuten parhaaksi näette hyvällä omatunnolla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole myöskään koskaan käsittänyt, miksei saa nukuttaa illalla syliin. Lapsi nyt reilu 1v., ja aina illalla nukahtanut syliin sohvalle. Isi ja äiti katselee telkkua ja lapsi vetäsee iltamaidon ja tuhisee syliin, josta kannetaan petiin. Ei mitään ongelmaa, ainakaan vielä siis.

Päivisin nukutan sitten ihan pinnariin, laitan väsyneenä sänkyyn ja juo maitopullon ja lepään hetken siinä lattialla vieressä. Nukahtaa sitten sinne tyytyväisenä.

Varmaan ongelmia lähinnä tulee, jos tulee toinen lapsi? Vaikea sanoa, mutta ainakin vielä sekä me että lapsi nautitaan illan sylittelyhetkestä.

Vierailija
4/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahti pitkään syliin. Sitten nukahti vain pulloon sylissä. Jossain vaiheessa (n10kk) ei enää vaan nukahtanut siihen pulloon tai syliin ja sitten alettiin nutkuttaa omaan sänkyyn. Meni hieman huudatuksen kautta kyllä, mutta olen ajatellut että vaikka olisi alunperinkin nukutettu sänkyyn, niin olisi voinut tulla huudot kun eihän tämä syliin nukuttaminenkaan ikuisuuksia toiminut. Siis olisi tietysti nukutettu jo pienempänäkin omaan sänkyyn mutta kun ei millään sinne halunnut nukahtaa ja syliin nukahti hyvin, niin en nähnyt syytä huudattamiselle niin kauan kuin oli toinen keino käytettävissä.

Vierailija
5/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksin, tällaisissa mielipideasioissa ei kannata orjallisesti totella neuvolaa. Se on yksi mielipide ja sen voi ottaa huomioon, jos fiksuksi kokee. Eikä edes kauheasti kertoa aiheesta, jos terkka on mallia, jolla on vain yksi tapa tehdä asioita.

Meillä lapset ovat nukahtaneet rinnalle. Iltasyöttö oli viimeinen, joka oli mukana vierotusvaiheessa, lopetin imetyksen kokonaan 9-11 kk iässä kummaltakin. Jos ennen lopetusta useimmiten vauvat olivat hereillä, kun lopettivat syömisen ja nostin vain heidät unisina sänkyynsä, jonne jäivät. Aikaisemmin nostin siis nukkuvina. Meillä jäivät ihan suosiolla, vasta myöhemmin tuli protesteja.

Iltatissi vaihtui iltapulloon, sitten joskus 1,5-vuotiaina pulkin jäi pois ja puuron kanssa sai sen maidon. itse odotin isompaa draamaa, mutta molemmilla nukahtaminen sujui hienosti ilman pulloakin.

Minusta on tärkeää erottaa kitinä ja protestihuutelu oikeasta itkusta. Jos tietää, että lapsi osaa nukahtaa yksin, on tehnyt sitä aikaisemminkin ja että masu on täynnä ja vaippa kuiva, ei ole vaarallista jos taapero narisee ja protestoi sängyssään.

Vierailija
6/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksin, tällaisissa mielipideasioissa ei kannata orjallisesti totella neuvolaa. Se on yksi mielipide ja sen voi ottaa huomioon, jos fiksuksi kokee. Eikä edes kauheasti kertoa aiheesta, jos terkka on mallia, jolla on vain yksi tapa tehdä asioita.

Meillä lapset ovat nukahtaneet rinnalle. Iltasyöttö oli viimeinen, joka oli mukana vierotusvaiheessa, lopetin imetyksen kokonaan 9-11 kk iässä kummaltakin. Jos ennen lopetusta useimmiten vauvat olivat hereillä, kun lopettivat syömisen ja nostin vain heidät unisina sänkyynsä, jonne jäivät. Aikaisemmin nostin siis nukkuvina. Meillä jäivät ihan suosiolla, vasta myöhemmin tuli protesteja.

Iltatissi vaihtui iltapulloon, sitten joskus 1,5-vuotiaina pulkin jäi pois ja puuron kanssa sai sen maidon. itse odotin isompaa draamaa, mutta molemmilla nukahtaminen sujui hienosti ilman pulloakin.

Minusta on tärkeää erottaa kitinä ja protestihuutelu oikeasta itkusta. Jos tietää, että lapsi osaa nukahtaa yksin, on tehnyt sitä aikaisemminkin ja että masu on täynnä ja vaippa kuiva, ei ole vaarallista jos taapero narisee ja protestoi sängyssään.

en haluaisikaan noudattaa neuvolan ohjeita, jotka minusta tuntuvat pahalta, mutta tämä on ensimmäinen vauvani, minulla ei ole ollut pikkusisaruksia, olen kaveripiirini ensimmäinen, jolla on vauva ja jos kuuntelen esim. äitini juttuja niin osa ohjeista tuntuu vähän vanhentuneilta, vaikkakin minusta on ihan normaali ihminen tullut. :)

neuvola tuntuu kuitenkin tavallaan paikalle, josta saadut ohjeet pitäisi olla sellaisia, että teen asiat oikein. mutta tämä syliin nukuttamisen kieltäminen tuntui tyhmältä, kun perusteet olivat lähinnä se, etten minä jaksaisi syliin nukuttamista kovin kauaa....

ap

Vierailija
7/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltaisin. Nyt on meneillään nukutus viereen. Eli nukutan meidän parisänkyyn, tosin annan rintaa myös, sitten kun nukahtaa, nostan omaan sänkyyn. Havahtuu nostamiseen, mutta nukahtaa. Vauvani on myös 6kk.

Meillä oli jossain vaiheessa muutama ilta, jolloin lapsi oli levoton ja nostin vain (kyllästyttyäni nukuttamiseen) omaan sänkyyn nukahtamaan. Joskus sujui, mutta sitten vauva alkoi olla niin takertuva, että katsoin parhaaksi nukuttaa viereen.

Nyt kun helteet alkavat olla ohitse ja vauva kasvaa, olen ajatellut 1-2kk sisällä antaa iltapuuroa. Kunhan vauva sen saa, olen myös päättänyt, että sitten siirrytään selkeisiin iltarutiineihin: Ensin puuro ja maito, sitten iltapesut, vaipatukset, yövaatteet. Sitten sängyssä iltasatu ja pusut. Kun vauva alkaa olla tarpeeksi väsyneen näköinen, nosto omaan sänkyyn ja yöpuulle, valot pois.

Sen jälkeen ei enää yötissiä, iltaitkuun nostetaan syliin kunnes rauhoittuu ja takaisin sänkyyn pusujen kanssa.

Vauvalla on vielä lyhyt muisti ja yleensä muutokset saa ajettua läpi 3-4 illassa. Turvallisuuden tunne on tärkeä ja se, ettei vauva ole liian väsynyt illalla, menee hysteeriseksi huudoksi jos on.

Vierailija
8/8 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä sitten heräili monta kertaa, ei siis kunnolla mutta niin että piti käydä antamassa tuttia tai silittelemässä. Sitten alettiin nukuttaa sänkyyn ja jonkin aikaa meni niin että ei meinannut nukahtaa mutta sitten kun tottui niin nukkui myös yöt paljon paremmin. Ei siis heräillyt yöllä läheskään niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan