Päivähoidon aloittajat!
Miten olette totutelleet ja tutustuneet päiväkotiin? Kuinka alku on lähtenyt sujumaan?
Kommentit (3)
kun oli isosiskon eskariin tutustuminen. Katseltiin paikkoja ja lapsi sai leikkiä vähän sisällä ja ulkona. Oltiin pari tuntia. Siitä parin kuukauden päästä aloitti hoidon ihan ilman pehmeitä laskuja. Hyvin on mennyt, toki lapsi vähän itkee perään mutta se lienee normaalia alussa. Poika on siis 3-vuotias.
Meillä esikoinen aloitti hoidon 1v5kk ikäisenä. Olin varannut kaks viikkoa tutustumiseen, tai näin ainakin oli tarkoitus; tyttö oli tuosta ajasta useamman päivän kipeänä, joten en ihan tarkkaan muista, miten se meni. Tyttö oli ja on tosi ujonpuoleinen ja hitaastilämpiävä, joten siksi noin pitkä pehmeä lasku.
Ekalla viikolla olin koko ajan mukana ja tehtiin juttuja yhdessä, tokalla viikolla seurasin mahdollisimman paljon vaan sivusta, kun tyttö meni ryhmän mukana, ja jätin tyttöä hoitoon pieniksi ajoiksi kerrallaan, kahtena viimeisenä päivänä päikkäreille.
Hankalinta (ainakin äidistä) oli nukahtaminen vieraassa paikassa, kun siihen saakka oli nukutettu aina joko sylissä tai vaunuissa - omaan sänkyyn nukahtamista itse kannattaa siis ehkä treenata hyvissä ajoin, jos vielä ehtii. Viimeisenä harjoittelupäivänä (pe) jätin tytön lähes koko päiväksi, viikonlopun jälkeen sitten ihan normaalisti aamusta. Eka aamu meni ihan itkuitta, seuraavat sitten ei...
Todella hankalia siis olivat silti aamut koko ensimmäisen kuukauden ja välillä sen jälkeenkin. Voi olla, että meidän harjoitteluaika oli turhankin pitkä, tyttö tavallaan tottui, että äiti on sielläkin läsnä. Kuopuksen kanssa vois aikanaan kokeilla vähän lyhyempää harjoittelua.
Tärkeintä on varmaan, että opetellaan yhdessä rutiinit ja paikat (päiväjärjestys, oma paikka ruokapöydässä, potat ja käsienpesut jne), tutut asiat tuovat turvallisuutta sittenkin kun äiti ei oo enää paikalla.
oletteko monta päivää olleet lapsen mukana tutustumassa, koko päivän vai piipahditteko vain? mua kiinnostaa millä tavoin olette sopeuttaneet lasta?